Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

John Moreland - Break My Heart Sweetly

Je bent geboren op 22 juni 1985 in Longview, Texas, in 1870 gesticht door Ossamus Hitch Methvin, Senior. Methvin bedacht de stadsnaam, toen hij zei: 'What a long view!'. Doctor Mary Lou Clements-Mann is ook in Longview geboren. Zij was beroemd om haar kennis en werk aangaande HIV en Aids. Zij en haar man Jonathan overleden op 2 september 1998 door de crash van Swissair Flight III. Ze werden 51 jaar.

Jouw vader was een elektrotechnisch ingenieur voor het petroleum- en petrochemische bedrijf Sunoco, wat in 1886 in Pittsburgh is gesticht als gas- en oliebedrijf. Door jouw vader's baan ben jij veel verhuisd. Jouw familie is lid van de Southern Baptist Convention, de grootste, protestantse kerkgemeenschap van Amerika. Als baby verhuisde je naar Noord-Kentucky en je werd fan van de honkbalclub Cincinnati Reds. Op jouw dertiende heb je voor het eerst opgetreden.

Toen je op de middelbare school zat, speelde je in lokale punk- en hardcorebands, zoals de metalcoreband Thirty Calles Arson uit Tulsa, met Zach Updegrove als zanger. Vanaf 2005 speelde je in de band Black Gold Band, met wie er in 2008 jouw debuutalbum 'Endless Oklahoma Sky' werd uitgegeven, met naast de titelsong o.a. 'All I Know', 'Gotta Be On My Way', 'Tired Of The World' en 'It Ain't About Gettin' Out'. Op 31 januari 2011 verscheen 'Things I Can't Control', met naast de titelsong o.a. 'Brothers & Sisters', 'Black Cloud', 'The Enemy' en 'Alright, Let's Go'. Op 23 november 2011 verscheen 'Everything The Hard Way', met naast de titelsong o.a. 'This Town Tonight', 'Good Enough', 'Holy Ghost Haunted' en 'Gods'.

Je bent beïnvloed door Steve Earle, Guy Clark en Townes Van Zandt. Op 12 april 2011 verscheen 'Earthbound Blues', met o.a. 'Avalon', 'Pacin' (Waitin' On You)', 'Ancient Youth' en 'Hearts & Flowers'. Jouw samenwerking met de Black Gold Band is inmiddels afgebroken. Je speelde ook samen met de Dust Bowl Souls. Op 11 juni 2013 verscheen 'In the Throus', met o.a. het waanzinnig bluesachtige 'I Need You to Tell Me Who I Am', 'Nobody Gives a Damn About Songs Anymore', 'Break My Heart Sweetly' en 'God's Medicine'. De tv-gastdame/auteur Rachel Anne Maddow prijst jouw muziek. Je draagt vaak een baseballpet, je hebt een ruwe baard, veel tatoeages en een behoorlijk gezet voorkomen.

Op 21 april 2015 verscheen 'High on Tulsa Heat', met naast de titelsong o.a. het briljante, diepgevoelige 'You Don't Care for Me Enough to Cry', 'Heart's Too Heavy', 'White Flag', 'Cherokee' en 'Losing Sleep Tonight'. In de zomer van 2015 stond je in het voorprogramma van Jason Isbell, de folk rockband Dawes en Patty Griffin. Op 5 mei 2017 verscheen 'Big Bad Luv', met o.a. 'Old Wounds', 'Love Is Not an Answer', 'No Glory in Regret', 'Ain't We Gold' en 'Slow Down Easy'. Jouw hele oeuvre is nu al legendarisch te noemen. Je zingt regelrecht en goudeerlijk vanuit jouw ziel en dat in combinatie met een betoverende whiskystem en virtuoos gitaarspel.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 juni 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 2 stemmen 913



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)