Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

UITGEHOUWEN TAAL

Friese sagen en geschiedenis tonen hun beroemde helden, ofwel beruchte griezelmensen, in het bos van Olterterp bij Beetsterwaag.
Rondom de grote bosvijver en in die omgeving staan veel woudreuzen met verhalend aanzien. Laag in hun stammen zie je uitgehakte beelden. Maar de bomen zelf blijven even goed voeding zuigen en leven.
Dat jonge en luchtige houtsnijwerk geeft veel uitdrukking aan het verre en roerige verleden van deze streken, eert het eigenzinnig en heel bescheiden bekoorlijk.
Die houten vertelkunst is sierlijk en vloeiend omringd door boomschors, die oogt als bruine kandij, hier gladgeschaafd, daar diep gerimpeld. Het geeft lust aan ogen en denkende tong!

Schrijver: Han Messie, 12 juni 2017


Geplaatst in de categorie: werk

4.0 met 1 stemmen 54



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
12 juni 2017
Jan-Jacob Slauerhoff was vijf weken dokter in Beetsterzwaag. Hij verving dokter Bremer, die tbc had, de ziekte waar Slau later aan bezweek. Hij schreef 'Veel bosch daar houd ik van, de rest laat mij koud'. Zou hij ook wat in een boomschors gekrast hebben?...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)