Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Zola Jesus - Dangerous Days

Je bent geboren als Nika Roza Danilova op 11 april 1989 in Phoenix, Arizona. Jouw ouders zijn Amerikanen met voorouders uit Rusland, Duitsland, Slovenië en Oekraïne. Je noemt jezelf ook wel Nicole Hummel. Je bent in Merrill, Wisconsin, opgegroeid. Je bent beïnvloed door Ian Curtis van Joy Division, Lydia Lunch, Maria Callas, Diamanda Galas en de bands Throbbing Gristle, Siouxsie and the Banshees en Swans.

Je begon thuis muziek op te nemen, terwijl je keyboards, drummachines en andere instrumenten gebruikte. In 2008 debuteerde je met de singles 'Poor Sons' bij Die Stasi en 'Soeur Sewer' bij Sacred Bones Records. Je studeerde Frans en filosofie aan de University of Wisconsin-Madison. Je studeerde business aan de University of Wisconsin-Milwaukee, waarvoor je in 2010 afstudeerde. Maar accountant worden paste totaal niet bij jou.

In juli 2009 verscheen jouw debuutalbum 'The Spoils', met o.a. 'Clay Bodies', 'Six Feet (From My Baby)' en 'Dog'. Tijdens jouw tournee werkte je met synthesizerspeler Dead Luke, de bassiste Lindsay Mikkola en de drummer Max Elliott. Je speelde ook met Shane Verwey, Nick Turco en Nick Johnson. Je wilde aanvankelijk operazangeres worden en je bent klassiek geschoold, maar op jouw 18-de kreeg je last van faalangst en paniekaanvallen. Door de enorme druk kreeg je psychosomatische narigheden, waar je inmiddels medicijnen voor neemt.

Je begon zelf te componeren en te produceren, waardoor het plezier in de muziek terug kwam, omdat er geen druk meer mee gepaard ging. Je vindt jouw muziek belangrijker dan jouw teksten. Augustus 2010 verscheen jouw tweede album 'Stridulum II', met o.a. 'Sea Talk', 'Stridulum','I Can't Stand' en 'Tower'. September 2011 verscheen jouw derde album 'Conatus', met o.a. 'Vessel', 'Lick the Palm of the Burning Handshake' en 'Collapse'.
Oktober 2014 verscheen jouw vierde album 'Taiga', met naast de titelsong o.a. 'Dangerous Days', 'Lawless', 'Hollow' en 'It's Not Over'.

Een vriend van jou deed binnen twee weken twee keer een poging tot zelfdoding. Een andere vriend kreeg terminale kanker. Jij kreeg een zware depressie en je kon een jaar geen muziek meer schrijven. Jouw oom bouwde een huisje voor jou in de bossen van Wisconsin, op de plek waar jij vroeger een boomhut had, vlakbij jouw ouderlijk huis. Je had het huisje zelf ontworpen. Je wilde jezelf weer een tijd ergens thuis voelen, bij jouw familie. Je wilde jezelf weer geïsoleerd voelen, zoals in jouw kindertijd. Je was zeer verdrietig. Dankzij jouw verhuizing en therapie kwam je weer meer in contact met jezelf en de mensen om jou heen. Het leven werd weer wat draaglijker.

Ook door opnieuw muziek te maken wist je jezelf op te beuren en september 2017 verscheen jouw vijfde album 'Okovi', met o.a. 'Veka', 'Wiseblood', 'Soak' en 'Remains'.

Op 28 november 2017 geef je een concert in 'Bitterzoet' in Amsterdam, Spuistraat 2, op loopafstand van het Centraal Station.

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 september 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 2 stemmen 37.561



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)