start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (104)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (20)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (13)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1119)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (498)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (22)
moraal (19)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (58)
rampen (7)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (19)
vrouwen (11)
welzijn (13)
wereld (24)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (32)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3279):

Jullie schilderstijl raakte verouderd en vergeten

(voor Rodolphe Wytsman (1860 - 1927))

Je bent geboren als Rodolphe Paul Marie Wytsman op 11 maart 1860 in Dendermonde. Jouw vader was Klemens Wytsman (1825 - 1870), van Oostenrijkse afkomst en notaris/schepen in zijn geboortestad Dendermonde. Jouw moeder was Emma-Maria Cockuyt, rond 1838 in Gent geboren. Op 16 februari 1886 trouwde je met de kunstschilderes Juliette Trullemans, op 14 juli 1866 in Brussel geboren. Als jong meisje begon ze met het schilderen van bloemstukjes en ze kreeg les van Henri Hendricks, net als de Belgische Ketty Gilsoul-Hoppe. Juliette volgde later schilderlessen bij Jean Capeinick (1838 - 1890), gespecialiseerd in stillevens en realistische schilderijen met bloemen, fruit, groenten en tropische planten.

In het atelier van Capeinick hebben Juliette en jij elkaar ontmoet. Daarna hebben jullie elkaar geregeld in Knokke ontmoet. Jullie hadden een innige verbintenis en jullie schilderden gedreven zonnige landschappen, planten en struiken. Door de ruime opbrengst van jullie kunstwerken konden jullie rijkelijk leven en veel reizen. Toch lieten jullie Europese reizen weinig schilderachtige sporen na. Je woonde in de Prieelstraat in de Brusselse wijk Leopoldswijk en eerder in de Onderwijsstraat 22, de Van Dyckstraat 14, de Neuchâtelstraat 17 en na 1900 in de Keyenveldstraat 39 in Brussel. Jullie hadden ook een buitenhuis in Terhulpen, waar je intens bevriend met de schrijver/kunstcriticus Camille Lemonnier, de beeldhouwer Charles Van der Stappen en de kunstschilder Émile Claus was.

In 1892 kochten jullie het landgoed 'Les Tournesols' in Linkebeek. Rond jullie huis was er een ruime bloementuin in een grotendeels ongerept landschap. Die omgeving inspireerde jullie tot talrijke schilderijen. In augustus 1914 zijn jullie naar Rotterdam gevlucht, net als o.a. Gust De Smet, Rik Wouters, Isidore Opsomer, Walter Vaes, Jozef Cantré, Edith Van Leckwijck, Frans Smeers en Georges Van Tongerloo. Jullie schilderden landschappen in Overschie, Bergplaats, Oosterwijck, Plasmolen, Kralingen, Delfshaven en Mook. Tijdens de begrafenis van Rik Wauters, die op zijn 33-ste door kaakbeenkanker overleed, sprak jij de lijkrede.

Na de Eerste Wereldoorlog keerden Juliette en jij terug naar jullie geliefde Linkebeek, waar jullie door te weinig tot geen aansluiting in de definitieve vergetelheid geraakten. Juliette was ook zeer bedreven in het boekbinden, vooral in de Art Nouveau stijl. De schilder Jehan Frison, een goede vriend van Rik Wouters, maakte een mooi portret van jou, wat in het Museum voor Schone Kunsten van Elsene hangt, net als 'Het thee-uurtje', een schilderij van Herman Jean Joseph Richir, die daarop Juliette en jou afbeeldde. Hij portretteerde ook koning Albert I van België en koningin Elisabeth Gabriele Valérie Marie. Verder was hij dik bevriend met de kunstschilder Emile Van Doren, die met Cidonie Raikem trouwde en samen met haar Hotel des Artistes in Genk oprichtte, een trefplaats voor kunstenaars en schrijvers.

Juliette en jij hadden een duidelijke voorkeur voor opvallende bloemen, planten en kruiden, zoals de bloeiende brem, rozelaars, seringen, klaprozen, zwaardlelies, vingerhoedskruid, leverkruid en kastanjekruid. Je was de privéleraar van Maria van Hohenzollern-Sigmaringen, gravin van Vlaanderen (1845 - 1912), die een uitstekende grafica was. Juliette en jij behoorden tot de belangrijkste vertegenwoordigers van de luministische trend in het Belgische neo-impressionisme. Net als o.a. Émile Claus, Jenny Montigny, Anna De Weert, Adrien-Joseph Heymans en Georges Buysse. In 1907 exposeerde je samen met Juliette in de zaal Zacheta in Warschau, georganiseerd door de Poolse industrieel Leopold Wellisch. Je exposeerde ook geregeld pastels.

In 1925 hebben jullie nog een dubbel-expositie voorbereid, maar dat was in een geheel veranderde kunstwereld. Op 8 maart 1925 overleed Juliette in de Keyenveldstraat 39 in Elsene. Zij werd 58 jaar. Jij overleed op 2 november 1927 in de Keyenveldstraat 39 in Linkebeek en je werd 67 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 16-03-2018



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 26 keer bekeken

4/5 sterren met 2 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)