Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De enige met wie je samenwoonde, was Léon Bloy

(voor Henry de Groux (1866 - 1930))

Je bent geboren op 15 september 1866 in Sint-Joost-ten-Node, een deel van Brussel-Stad. Net als de kunstschilder Gustave Walckiers (1831 - 1891), die vooral realistische stadsgezichten maakte en met Valerie Herlant was getrouwd. En net als de schilder/etser Alfred Jacques Verwee (1838 - 1895), wiens vader de Kortrijkse schilder Louis-Pierre Verwee was, een leerling van Jan Baptiste de Jonghe en Eugène Verboeckhoven, die vrijmetselaar was en o.a. les van Balthasar-Paul Ommeganck kreeg, een specialist in het schilderen van vee.

Verder is de schilder Paul Mathieu ook in Sint-Joost-ten-Node geboren, die sterk bevriend met de postimpressionistische schilder Alfred Théodore Joseph Bastien was, kort getrouwd met de operazangeres Georgette Leblanc. Bastien werd geïnspireerd door zijn reizen naar Marokko en Algerije. In 1898 kwam het 'molenhuis' bij de Augustijner priorij Rood-Klooster in Oudergem in bezit van de familie Bastien. Deze priorij was in 1368 gesticht, o.a. door de priester Willem Daniëls. De kunstschilder Hugo van der Goes (1435 - 1482), één van de Vlaamse Primitieven, leefde en werkte er tijdens de laatste jaren van zijn leven.

Je was vier jaar toen jouw vader overleed en jouw familie in de financiële problemen kwam. Volgens jou zijn al jouw latere geestelijke en materiële problemen een gevolg van het vroege overlijden van jouw vader.

In het huis van Jacob Weijters, gelegen aan het Muidebrugje in Gent, de vader van een door jou diepbeminde vrouw, werd je afgewezen, waardoor je gedesillusioneerd naar het klooster ging. Verder leed je aan een chronische depressie en was je ervan overtuigd dat je verdoemd was. In 1880 werd je door muziektherapie behandeld, het oudste voorbeeld van deze vorm van therapie. In 1886 exposeerde je op een expositie van de kunstkring L'Essor, waardoor je lid van 'Les XX' werd. Hierdoor werd je gelijkgeschakeld aan o.a. James Ensor, Félicien Rops, Fernand Khnopff, Constantin Meunier, Georges Seurat, Camille Pisarro en Auguste Rodin.

In 1888 en 1889 werkte je aan een grotesk schilderwerk, getiteld 'Le Christ aux outrages' (De bespotting van Christus), wat je als jouw magnum opus beschouwde. Je had een onrustig en onmogelijk karakter, waardoor je tot de onzalige eenzaamheid verdoemd was. Je weigerde 'Le Christ aux outrages' in 1890 in de expositie van 'Les XX' tentoon te stellen, omdat je niet samen met Vincent van Gogh, Paul Signac en Henri de Toulouse-Lautrec wilde exposeren. Van Gogh's 'Zonnebloemen' vond je 'afstotelijke bloempotten!'. En ergens had je daarin groot gelijk. Die Vincent rommelde maar wat aan en de zogenaamde experts hemelen iedere slordige verfstreek van die gedrogeerde mafkees op. Extra pijnlijke misvattingen.

Je woonde samen met de dichter/schrijver/essayist Léon Bloy (1846 - 1917), die in Nederland de schrijver/dichter Pieter van der Meer de Walcheren beïnvloedde. Bloy was één van de eersten, die Comte de Lautréamont waardeerde. Jouw grootheidswaanzin kwam overeen met de schilder Antoine-Joseph Wiertz, eveneens een grote fantast. Je was o.a. fan van Charles Baudelaire, Émile Zola, Honoré de Balzac, Richard Wagner, Lodewijk II van Beieren, Hertog Karel de Stoute, die 43 werd, en Publius Vergilius Maro, een oud-Romeins dichter. Op 12 januari 1930 ben je in Marseille overleden. Je werd 63 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 maart 2018


Geplaatst in de categorie: idool

3.0 met 3 stemmen 37



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)