start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (105)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (20)
filosofie (116)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (13)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1138)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (499)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (23)
moraal (19)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (58)
rampen (7)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (19)
vrouwen (11)
welzijn (13)
wereld (25)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (33)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3291):

Je schilderde bewust vage naakten

(voor Hans Zatska (1859 - 1945))

Je bent geboren op 8 maart 1859 in Wenen. Jouw vader was een bouwvakker en jouw moeder was de actrice Hilde Sochor. Je was een Oostenrijkse academicus en kunstschilder. Je gebruikte de pseudoniemen P. Ronsard, Pierre de Ronsard, H. Zabateri, Joseph Bernard, J. Bernard en Bernard Zatska om boetes te voorkomen, gevormd door het verbreken van contracten, die de hoeveelheid illustraties, die je kon verkopen, beperkte. Door deze pseudoniemen werd jouw werk vaak met de kunstwerken van de Franse beeldhouwer met dezelfde naam verward.

Tussen 1877 en 1882 studeerde je aan de Academie des Beaux-Arts in Wenen, in 1816 in Parijs opgericht. Je kreeg les van Christian Griepenkerl (1839 - 1912), die leraar van Egon Schiele was en die de tirannieke, absurde wensen van Adolf Hitler openlijk afwees. Verder kreeg je ook les van Karl Wurzinger (1817 - 1883) en Carl von Blaas (1815 - 1894), een leerling van Ludovico Lipparini, die op zijn 54-ste in Venetië overleed. Zijn zonen Eugene en Julius waren ook beroemde kunstschilders. Zijn 'Portret van Laura Bernabo' uit 1839 is een waar meesterwerk en net zo belangrijk en groots als de 'Mona Lisa' van Leonardo da Vinci en het 'Meisje met de parel' van Johannes Vermeer.

In 1880 ontving je de Gouden Fügermedaille van Wenen. Je verdiende voldoende overlevingsgeld met het maken van fresco's voor kerken en andere instellingen. In 1885 maakte je het plafondfresco 'The Naiad of Baden' in het Kurhaus Baden. Veel van jouw schilderwerken waren religieuze schilderijen en altaarstukken, gewijd aan diverse, Oostenrijkse kerken. Hierbij werd je vaak geïnspireerd door de muziek van Richard Wagner en de sprookjes van Jacob en Wilhelm Grimm, zoals 'Assepoester', 'Hans en Grietje', 'De kikkerprins', 'Rapunzel', 'Repelsteeltje', 'Doornroosje' en 'Sneeuwwitje'.

Je werkte in de stijl van jouw voorganger Hans Makart. Je schilderde plafondfresco's in trappenhuizen en woongebouwen en vele muurschilderingen voor altaren in kerken en Weense ziekenhuizen. En tevens portretten. In die tijd schilderde je ook zeer soft-pornografische, bewust wazige, idyllische vrouwen, elven, beschermengelen, zinnelijke vrouwenfiguren en cupido's. Bewust vaag uit respect en mysterie-liefde.

Aan het einde van de 19-de eeuw en het begin van de 20-ste eeuw werden diverse schilderijen van jou gefotografeerd en tot commerciële en verzamelbare ansichtkaarten in de galerieën van Weense kunstenaars gemaakt. In de jaren twintig van de 20-ste eeuw was jouw kunststijl het keuzedecor in heel Europa. Op 17 december 1945 overleed jij in jouw geboorteplaats Wenen. Je werd 86 jaar.

Momenteel zijn de meeste schilderijen van jou in handen van rijke particulieren. Jouw duurste, verkochte schilderij tijdens een veiling leverde 176.988 dollar op. Tegen 1980 was de vraag naar jouw schilderijen in Amerika uiterst gewild en was de waarde van jouw werk aanzienlijk toegenomen. In 2004 maakte Somalië postzegels met vier van jouw motieven; een haremdanseres, een paar nimfen, een lentegodin en de nachthemel. Tegenwoordig is jouw werk nog steeds van enorm grote geldwaarde en absoluut terecht, gezien de detaillistische en bevlogen aandacht, die je eraan hebt besteed.

Schrijver: Joanan Rutgers, 29-03-2018



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 17 keer bekeken

4/5 sterren met 2 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)