Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Te onverwachts de vlammende ster gezien

(voor Frédérique Christine Huydts (1967 - 2006))

Je bent geboren op 19 augustus 1967 in Den Haag. In 1989 studeerde je af aan de Toneelacademie Maastricht, opgericht in 1950, mede dankzij de kunst- en theaterminnende pastoor Linssen, de acteur Albert van Dalsum, die in de Tweede Wereldoorlog in Limburg was ondergedoken, de Vlaamse acteur/regisseur Joris Dills, getrouwd met de Nederlandse actrice Ida Wasserman, en de schrijver-politicus Bernard Verhoeven.

Van 1990 tot 1992 speelde je Annette van Thijn in de soapserie 'Goede tijden, Slechte tijden'. In 1990 speelde je Annelies Brenner in de miniserie 'De Brug', gebaseerd op een roman van Antoon Coolen (1897 - 1961), die begin oktober 1961 uit een rijdende trein viel en urenlang bewusteloos langs de rails lag. Tenslotte wist hij een boerderij te bereiken, maar een maand later overleed hij aan de gevolgen van deze valpartij. Hij is bij de Oude Sint-Willibrorduskerk in Vaalre begraven. Marc Klein Essink speelde de hoofdrol in 'De Brug'. Marc is getrouwd met de actrice Carolien van den Berg en zij kregen samen twee kinderen.

In 1993 speelde je Rebecca Duvalier in 'Goede tijden, Slechte tijden' en in 1993-1994 speelde je Charlotte van Tellingen in de televisieserie 'Diamant', naast o.a. Pleuni Touw, Hugo Metsers en Kiki Classen. In 1996 speelde je Eva Vierkens in de tv-serie 'In naam der Koningin', gebaseerd op de roman 'De Hongertocht' uit 1911 van de schrijfster Madelon Székely-Lulofs, die op haar 58-ste door een hartaanval overleed. Je speelde o.a. naast Thom Hoffman en Carine Crutzen.

In 1996 speelde je ook Charlotte de Muynck in de dramaserie 'Wij Alexander', met als hoofdpersoon prins Willem Alexander Carel Hendrik Frederik van Oranje-Nassau (1851 - 1884), de derde zoon uit het huwelijk van koning Willem III en Sophie van Wurtemberg (1818 - 1877), overleden in Wassenaar. Sophie's bezoek en haar donatie aan het kinderziekenhuis in Rotterdam in 1869 was de aanleiding van het feit, dat in 1870 de naam 'Sophia Kinderziekenhuis' van start ging. In 'Wij Alexander' speelde je o.a. samen met Thekla Reuten, Porgy Franssen en Jack Wouterse.

In 1999-2000 speelde je de hoofdrol in de komedieserie 'In de Clinch' en van 2002 tot 2005 speelde je Roos de Wit in de familiedramaserie 'Meiden van De Wit', bedacht door de schrijver/regisseur Edwin de Vries, de manlief van Monique van de Ven. Je speelde o.a. naast Angela Schijf, Liz Snoijing en Jan Decleir. In 2004 kreeg je de diagnose darmkanker. Je deed mee aan de serie 'Wie is de Mol?' en op 12 mei 2006 won je daarmee zo'n 25.000 euro, wat je vervolgens aan het WNF en KiKa schonk. Je was nog samen met de BZN-zanger Jan Keizer op bezoek in een uitzending van Rik Felderhof, waarin je uiterst positief was.

Op 3 april 2006 ben je door kanker overleden, ook vanwege alarmerende nierproblemen. 'Die ziekte heeft het verkeerde lijf gekozen en ik kan dit gevecht niet winnen!', zei je. Je had je tenslotte bij de onvermijdelijke dood neergelegd. Maar intens pijnlijk blijft het wel. Je overleed in het bijzijn van jouw ouders en jouw trotse partner. Eind 2007 schreef Jan Keizer het lied 'Zij is niet meer' voor jou. Gelukkig weet ik wel beter. Je werd 38 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 juni 2018


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 2 stemmen 72



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Anneke Haasnoot
Datum:
4 juni 2018
Inmiddels echt iets wat bij je hoort; deze beschouwingen. Goede vaste prik!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)