start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (104)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (20)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (13)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1119)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (498)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (22)
moraal (19)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (58)
rampen (7)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (19)
vrouwen (11)
welzijn (13)
wereld (24)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (32)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3362):

Een barokschilderes, die verbijsterend modern overkomt

(voor Michaelina Wautier (1604 - 1689))

Je bent geboren in 1617 in Mons, de hoofdstad van de Belgische provincie Henegouwen. Je was de jongste dochter van een gezin met acht kinderen. Je deelde jouw leven met jouw broer, de schilder Charles Wautier.
Vanaf 1640 tot 1660 werkte je in Brussel. Tussen 1642 1659 schilderde je negen kunstwerken. In 1649 maakte je een onweerstaanbaar schoon zelfportret. Dit werd lange tijd ten onrechte toegeschreven aan de Italiaanse schilderes Artemisia Gentileschi (1593 - 1656). Het is één van de allerschoonste zelfportretten, die ik ken.

Kort na 1640 ging je met jouw broer Charles in een chic herenhuis in de buurt van de kerk Notre Dame de la Chapelle in Brussel wonen. Charles had in Italië gestudeerd en in 1651 werd hij lid van het Sint Lucasgilde in Brussel. Jij schilderde kleine schilderijen en ambitieuze, historische doeken. Verder maakte je religieuze en mythologische schilderijen, gedetailleerde voorstellingen van bloemenslingers en een serie portretten. Door de diversiteit van jouw onderwerpen en formaten werd je al snel een unieke schilderes in de 17e eeuw.

In 1650 schilderde je 'De Triomf van Bacchus', dat één van jouw meest representatieve werken is en dat meestal in het Kunsthistorisch Museum in Wenen hangt, maar nu even niet. Je was zeer bekend met de mannelijke anatomie en je schilderde de naakte mannen zonder enige schaamte.
Je verkocht vier schilderijen aan Aartshertog Leopold Willem van Oostenrijk (1614 - 1662), een beschermheer van de kunsten. Hij kocht 'Sint Joachim' (1650), 'Sint Jozef' (1650), 'Sint Joachim met boek' en 'De Triomf van Bacchus'.

Het monumentale meesterwerk 'De Triomf van Bacchus' is geïnspireerd door het dichtwerk 'Metamorfosen' van de Italiaanse dichter Publius Ovidius Naso. Het is duidelijk dat jij jezelf op dit schilderij als een uitdagende, bezeten en stomdronken bacchante hebt afgebeeld. Dat is de verleidster aan de rechterkant, in een roze jurk en met een ontbloot linkerborstje. Je wist jouw geniale, vrouwelijke vrijheid op zeer slimme wijze uit te beelden.
Je hebt in jouw tijd een groot aanzien genoten en toch komt jouw naam in geen enkele historische bron of lofdicht voor.

In 1905 verscheen het boekwerk 'Schilders van de vrouwen van de wereld', waarin jouw zelfportret uit 1649 is opgenomen. Jouw kunstroem werd tegengewerkt door o.a. Thomas Willeboirts Bosschaert (1613 - 1654), Jacob van Oost en jouw broer Charles Wautier.

Dat je tijdens jouw leven veel erkenning kreeg was een unicum, want veel andere vrouwen lukte dat niet. Er werd destijds nog veel op de artistieke prestaties van vrouwen neergekeken. De vrouwendiscriminatie van heerszuchtige mannen was nog een groot, sluipend gif.
Jouw schilderij 'Twee jongens blazen luchtbellen' is van grote allure en nog steeds up-to-date. 'Twee meisjes zoals Saintes Agnes en Dorothea' is ook zeer raak getroffen en je ziet/voelt meteen de warme liefdesband tussen deze heilige meisjes.

Charles en jij bleven ongehuwd. In 1689 ben je in Brussel overleden. Je werd 72 jaar.

Het Rubenshuis is op zoek naar jouw schilderreeks 'De vijf zintuigen' en 'Guirlande met vlinder', gezien de overzichtstentoonstelling van jouw werk, die op 1 juni 2018 in het MAS in Antwerpen is gestart en tot 2 september 2018 duurt.

Schrijver: Joanan Rutgers, 03-06-2018



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 24 keer bekeken

4/5 sterren met 1 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)