Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Te zware draaglast, te kleine draagkracht

(voor Oskar Emil Andersson (1877 - 1906))

Je bent geboren op 11 januari 1877 in Stockholm. Je was een Zweedse, komische striptekenaar en illustrator. Jouw vader werkte als een muntenmaker bij AB Mint in Eskilstuna, in 1594 opgericht. Jij begon daar ook te werken. Op jouw 15-de ging je naar de Konstfack-school, opgericht in 1844 door Nils Mansson Amandel Tak, kunstenaar, etnoloog en kunsthistoricus, die door graaf Jacob Gustaf De la Gardie werd ontdekt.

Op jouw 18-de ging je naar de Technische Hogere School voor Kunst en Design en kreeg je o.a. les van Carl Emil Wilhelm Milles (1875 - 1955), een beeldhouwer, vooral beroemd om zijn fonteinen en andere werken in monumentaal formaat. In 1930 maakte hij het schitterende beeld 'Poseidon-fontein' in Göteborg en hij is de maker van 'Orfeusgruppen', wat voor de concert-hall in Stockholm staat. Carl was getrouwd de Oostenrijks-Zweedse kunstenares Olga Granner (1874 - 1967). Carl leerde jou het ontwerpen van meubels, het vak, waarin hij zijn kunstcarrière begonnen was.

Al kreeg je hoge cijfers voor jouw meubelontwerpstudies, je ging toch liever met een avondcursus in het tekenen van karikaturen verder. Het ontwikkelen van die tekenvaardigheden vond je veel boeiender. In 1897 begon je cartoons in het humoristische tijdschrift 'Söndags-RSVZ' te publiceren, verschenen sinds 16 februari 1862. De eerste redacteur LRL Götberg werd 36 jaar en jij werkte tot aan jouw overlijden aan dit tijdschrift mee.

Op 23 september 1897 werd jouw eerste, humoristische tekening in het grappige tijdschrift 'Strix' geplaatst, in 1897 door de kunstenaar/auteur/humorist Albert Laurentius Johannes Engström (1869 - 1940) gelanceerd. Albert was o.a. bevriend met de schrijver Gustaf Fröding, die op zijn 50-ste door alcoholisme en diabetes overleed. Gustaf had een psychiatrische ziekte, waardoor hij chronisch depressief was. Rond 1911 is de beroemde foto van de drie naakte Albert, Verner en Gustaf gemaakt. De dikke drankbuik van Gustaf springt in het oog, maar ook zijn gelukzalige gezicht. Bacchus in levende lijve. Ze werkten net als jou aan 'Strix' mee. Carl Larsson, Hilding Nyman en Bruno Liljefors overigens ook.

In 1902 maakte je de pantomimserie 'De man die doet, wat hem zal doen vallen', algemeen beschouwd als de eerste, Zweedse tekenfilm. Jouw stripverhaal 'Urhunden' heeft ook die status. Je had een immense, oorspronkelijke fantasie en een grotesk ontwerpvermogen. Jouw cartoons blinken uit in komische en absurde vindingrijkheid, maar ze zijn tevens behoorlijk zwartgallig en kil qua visie. Verder was je ook politiek en filosofisch geëngageerd. Jouw laatste tijd was je timide en leed je aan obsessies. Verder was je vaak gewelddadig. Je was zwaar depressief. In het najaar van 1906 was je als nieuwsillustrator getuige van sterke, militaire wapens en het misbruik van legerpaarden, waardoor je tragisch ver in jouw chronische depressie wegzakte.

Op 28 november 1906 heb je op het langwerpige eiland Ekerö in Noord-Stockholm zelfdoding gepleegd. Je werd 29 jaar. Je hebt jezelf doodgeschoten. Daarvoor had je jouw polsaderen doorgesneden. Je overleed direct. Je bent in een kerkhof van een kerk in Ekerö begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 5 juni 2018


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 427



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)