start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (105)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (20)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (13)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1139)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (498)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (22)
moraal (19)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (58)
rampen (7)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (20)
vrouwen (11)
welzijn (13)
wereld (24)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (32)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3378):

Een Gentse actrice bleek een femme fatale

(voor Frits Van den Berghe (1883 - 1939))

Je bent geboren op 3 april 1883 in Gent. Jouw vader was de bibliothecaris van de Universiteit van Gent. Je was een expressionistische en surrealistische kunstschilder en illustrator. Van 1898 tot 1904 studeerde je aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent, in 1741 gesticht als een privéschool in het huis van Philippe Karel Marissal. In 1771 bekrachtigde keizerin Maria Theresa Walburga Amalia Christina de positie van deze academie. De schilder/beeldhouwer George Minne, Wim Delvoye en de architect Victor Horta waren o.a. leerlingen op deze academie.

Je kreeg les van de kunstschilder Jean-Joseph Delvin, een dierenschilder, vooral van paarden. Hij was een leerling van Théodore-Joseph Canneel en hij werkte samen met de oriëntalist-schilder Jean-François Portaels, directeur van de Académie Royale des Beaux-Arts in Brussel, wiens vader een rijke bierbrouwer was. In 1902 verhuisde je naar Sint-Martens-Latem, gelegen aan de Leie, waar veel kunstenaars geïnspireerd raakten. In 1906 raakte je bevriend met de expressionist Albert Servaes, die zeer religieus was en in een houten keet woonde, en Gustaaf De Smet en Constant Perneke. Het Latemse expressionisme werd geboren en jij was de meest cerebraal ingestelde schilder van deze stroming.

In 1907 trouwde je met Elvira Van Houtte en jullie kregen samen twee dochters, Yolande en Edith. In 1907 werd je leraar aan de Gentse academie. Je kreeg een liefdesverhouding met de Gentse actrice Stella van de Wiele, wat het harmonieuze gezinsleven compleet verstoorde en wat een negatieve invloed op jouw kunst had. In de Eerste Wereldoorlog kwam jouw expressionisme geheel tot bloei, toen je met Gustaaf De Smet naar Amsterdam, Blaricum en Laren ging. Daar ontstond een stijlverwantschap met de donkere visie van de Franse, kubistische schilder Henri Le Fauconnier, Jan Sluijters en de Duitse houtsnijder/glas-in-loodkunstenaar/schilder Heinrich Campendonk, lid van de kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter. In 1915 maakte je het prachtige portret van Stella van de Wiele.

Heinrich Campendonk was getrouwd met de Belgische schilderes Edith Van Leckwyck, de dochter van een welvarend industrieel koffiebrander. Hij was eerder getrouwd met Adelheid Anna Julia Deichmann, met wie hij een dochter had gekregen. Jij werd ook beïnvloed door de denkbeelden van Sigmund Schlomo Freud. In 1922 woonde je een tijd samen met De Smet en Permeke, in de Kaaistraat in Oostende. Permeke had tijdens zijn verblijf in Engeland een aan De Smet en jou verwante stijlevolutie doorgemaakt. Een paar maanden later ging je met De Smet terug naar de Leie, eerst in Bachte-Maria-Leerne, vlakbij het weelderige Kasteel Ooidonk, in de 12-de eeuw als boerderij ontstaan, in de 16-de eeuw woonde graaf Filips van Montmorency er, die op zijn 44-ste op de Grote Markt in Brussel is onthoofd, op last van de Spaanse landvoogd Fernando Alva. Het kasteel is nu van Henri T'Kint de Roodenbeke, wiens familie sinds 1864 de eigenaar is.

Daarna woonde je in de Malpertuis-villa in Afsnee, waar je jouw expressionistische climax bereikte. In 1928 stortte de Brusselse kunstwereld in elkaar en werd je vaste illustrator van het Gentse, socialistische dagblad 'Vooruit', in 1884 door de journalist Edward Anseele gesticht. Jouw kunststijl was inmiddels geëvolueerd tot een fantastisch surrealisme, waarbij je irreële droombeelden en immense hallucinaties in vaak opvallende kleurengamma's suggereerde. Je had de vitaliteit en de sensualiteit van het expressionisme verzoend met de verfrissende, inventieve methode van het surrealisme. Jouw centrale thema was de mens in zijn tragische onvolkomenheid en afhankelijkheid.

Je bent op 23 september 1939 in Gent overleden. Je werd 56 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 05-07-2018



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 29 keer bekeken

2/5 sterren met 2 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)