Lumen Fidei (2)
Soms vind je al googelend de waarheid. Althans tekst en uitleg over zaken waar je nooit achter was gekomen, simpelweg omdat je er nooit aandacht aan besteed had. Omdat ze buiten je gezichtskring lagen.
Zoals ik reeds in de vorige editie zei, helaas plotseling abusievelijk halverwege afgebroken: als atheïst houd ik mij verre van zaken des geloofs. Maar nu heb ik één zo'n kwestie een beetje uitgezocht.
Het eerste document van de hand van Jorge Mario Bergoglio heet Lumen Fidei, het Licht van het Geloof, een theologisch doorwrocht verhandeling in vier delen. Over de rol van het geloof en de opdracht van de christenen in de moderne wereld.
Wat mij daarin opviel was het vierde deel. Geen presto of prestissimo, maar een finale waarin een oproep wordt gedaan aan "gelovigen die opgeroepen worden om aan hun geloof consequenties te verbinden. Niet als iets vrijblijvends maar in het licht van het kerkelijk streven om te komen tot "een nieuwe evangelisatie."
Welke betekenis we daaraan moeten hechten staat er niet bij, maar de oproep staat. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.
Ook wordt stilgestaan bij de betekenis van de doop als "de fundamentele oriëntatie van het bestaan en verzekering voor een goede toekomst." Een onwrikbaar gegeven voor de gelovige die zijn/haar ziel en zaligheid in de schoot van de Roomse leer legt.
De dynamiek in die "nieuwe evangelisatie" is gelegen in de hoop. Geen geloof zonder hoop, geen hoop zonder liefde. De hoop namelijk op een goede toekomst, afgezet tegen "de bedrieglijke verlokkingen van de afgoden van deze wereld." Voorbeelden te over, dacht ik zo. Even verder lees ik "dat wij (d.w.z. de gelovigen) onze tijd van leven niet moeten laten versplinteren door onmiddellijke oplossingen en voorstellen die ons op onze weg tegenhouden."
Geen druk op de knop die de tijd versplintert, want in het hier en nu vind je zo geen bevrediging. Hoop als beleving van emotie.
Sinds 2013 stond Bergoglio als keurvorst van het Vaticaan bekend om zijn homovriendelijk imago. "Wie zijn wij", placht hij te zeggen, "om wie zo is, om wie van goede wil is, te beoordelen?"
Maar daar trad het afgelopen jaar een kentering in. De kerkvader had zich negatiief uitgelaten over homo's en lesbo's in wat hij "gender ideologie" noemde. Grote zorgen maakte hij zich over het toetreden van homo's en lesbo's tot de kerkelijke gelederen. En juist dat was koren op de molen van de radikale apostelen van Nashville met hun ultra-orthodoxe credo.
Geplaatst in de categorie: religie