Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

In armoede verstoten en vereenzaamd

(voor Justina Casagli (1794 - 1841))

Je bent geboren als Justina Kristina Wässelius op 4 oktober 1794 in Stockholm. Jouw vader was een tapijtfabrikant en jullie hadden het thuis niet breed. Jouw oudere zus was de operazangeres Marie Jeanette Wässelius, geboren op 23 augustus 1784 in Stockholm. In 1793 ging Marie naar de Dramatens elevskola, een toneelschool, die in 1787 is opgericht. Zij kreeg les van de Franse actrice/directrice Anne Marie Milan Desguillons. Op 1 april 1800 werd Marie zangeres bij de Royal Swedish Opera.

In 1805 ging jij naar de Dramatens elevskola, waar jij les kreeg van de pedagoge/directrice/weduwe Sovia Lovisa Graa. De vrouwelijke studenten woonden bij Sovia in huis. In 1812 werd de operazangeres Caroline Frederikke Müller de directrice. Van 1812 tot 1818 was jij betrokken bij de Royal Swedish Opera. In februari 1812 trouwde jij met de Italiaanse balletdanser Luigi (Lodovico) Casagli. Je was een gracieuze en vitale schoonheid met een soepele stem en een volmaakte, dramatische kundigheid. In 1812 zong je als Cherubino in 'Le nozze di Figaro', als Zerlina in 'Don Giovanni' en als Papagena in 'Die Zauberflöte'. Alle drie opera's van Mozart.

Net als jouw zus Marie was je één van de meest gewaardeerde leden van de Royal Opera. Jullie kregen hetzelfde salaris en hetzelfde loon voor het geven van concerten.

In 1817 werd jij lid van de Koninklijke Zweedse Academie, net als Marie en de operazangeres Anna Sofia Thunberg, die met de balletdanser/acteur Per Erik Sevelin was getrouwd. In 1818 verlieten Luigi en jij Zweden en zong je in Turijn in de opera 'La Cenerentola' van Gioachino Rossini, wat zeer succesvol was. De jaren daarna had je in heel Italië veel succes en was je de eerste, Zweedse operazangeres met een internationale carrière. In 1920 nam jouw zus Marie ontslag bij de Royal Swedish Opera, na een ernstig conflict met de directeur/operazanger Édouard du Puy. Hij was seksueel opdringerig en grenzeloos. De operazangeres Henriette Sophie Widerberg profiteerde hiervan en nam jouw plaats in. Marie kreeg een aardig pensioen tot haar overlijden op 3 december 1853.

De knettergeile, stuurloze Édouard probeerde Henriette ook tot de liefdesdaad te verleiden en hoogstwaarschijnlijk is hem dat gelukt, want zij lustte er zelf ook wel pap van. Het lukte hem in ieder geval wel bij de balletdanseres Sophie Hagman, die de officiële maîtresse van Prins Frederik Adolf van Zweden was. In 1823 debuteerde je in Rome in de komische opera 'La Donna del Lago' van Rossini. Jouw succes was enorm en je maakte jezelf daarmee onsterfelijk. In 1827 zong je in Lucca in de opera 'Il matrimonio Segreto' van Domenico Cimarosa.

Van 1827 tot 1831 was je betrokken bij het Nationaltheater op de Max-Joseph-Platz in München. Ook in Duitsland had je wonderbaarlijk veel succes. In 1831 overleed jouw man Luigi en ging jij naar Zweden terug. Je probeerde weer werk te krijgen bij de Royal Swedish Opera, maar je werd niet aangenomen omdat de directeur/graaf Lagerbjelke bang was dat jouw stem beschadigd was. Bovendien had de operazangeres Henriette Sophie Widerberg jouw vroegere baan overgenomen en was je overbodig geworden. Henriette was eveneens een actieve minnares. Ze had o.a. seksueel contact met de diplomaat Charles Manners St George, de graaf Axel Mauritz Piper, de graaf Nils Magnus Brahe, de diplomaat Eduard von Woyna, de baron Claes Hans Ralamb en de edelman Carl Manderström. Ze kreeg vijf kinderen, o.a. de actrices Julia Liedberg en Georgina Wilson.

De laatste jaren van jouw leven woonde jij in Parma, waar het operagebouw Teatro Regio staat. De operacomponist Giuseppe Verdi (1813 - 1901) is in Le Roncole geboren, wat 20 mijl vanaf Parma ligt. Jij had geldproblemen, waardoor jij in een ernstige depressie belandde. Op 1 januari 1841 heb jij zelfdoding gepleegd door in Parma uit een hoog raam te springen. Je werd 46 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 oktober 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 39



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)