Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Geen man, geen werk, en levensmoe

(voor Justina Casagli (1794 - 1841))

Je bent geboren als Justina Kristona Wässelius op 4 oktober 1794 in Stockholm. Jouw vader was een behang- en tapijtfabrikant. Jij was het achtste kind. Jouw oudere zus Marie Jeanette Wässelius is op 31 augustus 1784 in Stockholm geboren. Jeanette en jij waren beiden gevierde operazangeressen. Jeanette studeerde vanaf 1794 aan de Opera en de Royal Dramatic Theatre. Ze was ook een actrice. De acteerkunst gaat meestal samen met de operazangkunst. In 1800 werd zij vaste actrice bij de Opera en in 1815 werd zij hofzangeres. In 1817 werd zij lid van de Royal Swedish Academy of Music en in 1820 kreeg zij als prima donna ontslag na een ernstige ruzie. Die ruzie was met de concertmeester/operazanger/acteur Édouard du Puy, die zijn positie misbruikte. Waarschijnlijk is zij niet op zijn beruchte verleidingskunsten ingegaan. Hij overleed in 1822 door een beroerte.

In 1805 werd jij studente aan het Royal Dramatic Theatre, waar je ook werkte, net als bij de Opera. Jouw schone uiterlijk, gratie en soepele stem maakten jou al gauw populair. Je werd altijd met veel liefde genoemd. Jouw rol als Cherubino in 'Le nozze di Figaro' werd mooi, strikt, hilarisch en betoverend levendig gevonden. Je zong ook Zerlina in 'Don Giovanni' en de Papagena in 'Die Zauberflöte'. Allemaal dankzij die goddelijke, extreme rasartiest Wolfgang Amadeus Mozart.

In februari 1812 trouwde jij met de Italiaanse balletdanser Ludovico Casagli (1769 - 1831). Je was toen zeventien jaar. In datzelfde jaar slaagde je aan de Royal Dramatic Theatre. Ludovico werkte sinds 1794 voor het Royal Dramatic Theatre. Zijn eerste vrouw was de balletdanseres Hedvig Millberg. In 1817-1818 speelde jij een glansrol in 'Hermann von Anna' van Skjöldebrand. Jouw medespelers waren Gustaf Abergsson, Maria Franck en Charlotta Eriksson. In 1818 ging jij met Ludovico naar Italië. In 1818 speelde je in Turijn in de opera 'La Cenerentola' van Rossini. In 1823 speelde je in Rome in de opera 'La Donna del Lago', ook van Rossini, de operakoploper. In 1827 speelde je in Lucca in 'Il matrimonio Segreto' van Domenico Cimarosa . Je was enorm succesvol en je hebt jezelf in Italië onsterfelijk gemaakt.

Je werkte al een tijd in München en in 1827 werd je de vaste zangeres van het Nationaltheater München, wat in opdracht van koning Maximiliaan I Joseph door de architecten Karl von Fischer en Leo von Klenze is gebouwd. In 1831 overleed Ludovico in Lucca. Je probeerde weer in de Opera te Stockholm te gaan werken, maar de operazangeres Henriette Sophie Widerberg had jouw plaats voor alle rollen allang ingenomen. Verder was men ook bang dat jouw stem beschadigd was. Henriette was op 3 december 1796 in Stockholm geboren. Ze was ook een courtisane en in 1837 werd ze tot hofzangeres benoemd. Ze is net als jou door de pedagoge Sofia Lovisa Graa opgeleid, aan de Royal Dramatic Theatre School. Haar andere leerlingen waren o.a. de actrices Charlotta Maria Eriksson, Sara Frederika Torsslow en Karolina Sofia Bock.

Na de botte en ondankbare afwijzing van de Zweedse Opera stopte je met jouw carrière als operazangeres. Je woonde de laatste jaren van jouw leven in Parma, waar je onder financiële problemen gebukt ging. Je belandde in een uitzichtloze depressie en een geest en hart verwoestende eenzaamheid.
Ergens in 1841 heb jij zelfdoding gepleegd door jezelf uit een hoog raam naar beneden te werpen. Je werd 46 of 47 jaar. Jouw zus Jeanette overleed op 3 december 1853 in Stockholm. Zij werd 69 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 december 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 34



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)