Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Jouw privéleven was een grotere nachtmerrie

(voor Lena Svedberg (1946 - 1972))

Je bent geboren als Aina-Lena Bernice Svedberg op 26 april 1946 in Göteborg. In 1948 verhuisde je met jouw familie naar Stockholm. In 1959 gingen jullie naar Addis Abeba, de hoofdstad van Ethiopië. Deze stad is pas in de late 19de eeuw door de keizer Haile Selassie laten bouwen. Hij liet er paleizen en andere indrukwekkende gebouwen bouwen. Midden in de stad ligt het immense Merkato-plein, waar je van alles kunt kopen. Jouw vader was een economisch adviseur van keizer Haile Selassie. Je woonde iets van vijf jaar in Ethiopië. Jouw moeder was een hulpverleenster, die een adoptieprogramma startte. Zij nam jou mee tijdens haar hulpexpedities. Toen begon je over de buitenwereld te tekenen. Na jouw afstuderen ging je in 1964 naar Stockholm terug. Je had behoorlijk veel last van een cultuurshock.

In 1965 ging je naar de kunstacademie Idun Lovén. Je hield van het werk van Albert Camus, Jean-Paul Sartre, Jean Genet, Ingmar Bergman en Niki de Saint Phalle. Die laatste vind ik wel opmerkelijk eruit springen, omdat zij kleurrijke en vrolijke kunstwerken maakte. Wellicht een aansporing om het komische in jouw werk wat meer te leren zien. In het najaar van 1967 ging jij naar de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Stockholm, op Flaggmansvägen 1 op het eiland Skeppsholmen, waar tevens drie musea staan; het Moderna Museet, het Architectuur- en Design Centrum en het Oost-Aziatische Museum. Voor de hoofdingang staan beelden van een leeuw en een wild varken. Via de cirkel rondom de kunstenaar/cartoonist/striptekenaar Lars Hillersberg (1937 - 2004) kwam je in de maatschappij-kritische, satirische tekenkunst terecht.

Je werkte voor het anarchistische underground-kunsttijdschrift 'Puss', samen met o.a. de kunstenaar/schrijver Carl Johan Louis de Geer, die in een kasteel in Skane opgroeide. Hij ontmaskerde de nazi-sympathieën van zijn adellijke oma. Hij is een baron en zijn vrouw is de kunstenares Marianne Lindberg. En je werkte samen met Lars Hillersberg en Karin Frostenson (4 januari 1946), die van 1967 tot 1981 met Lars Hillersberg getrouwd was. En met Jarl Ulf Rahmberg (Boras, 30 september 1935), die met de kunstenares Charlotte Agard (1936 - 2014) was getrouwd. In 1961 trouwde hij met Inger Johansson. Jouw schilderijen zijn mysterieus en een beetje bizar. Je portretteerde vaak Afrikaanse kinderen met grote, bedelende ogen. En je tekende de politici op een kritische en satirische manier. Je had extreem negatieve opvattingen over de consumptie en macht van de samenleving. Je tekende agressief. Je gebruikte drugs en je leed aan anorexia nervosa en andere ziekten.

In 1968 verscheen de eerste 'Puss' en naast dit voor jou belangrijke medium hield je exposities, maar niet veel, want in wezen schuwde je dit. In 1969 exposeerde je in Stockholm jouw tekeningen uit Ethiopië. In 1969 deed je ook mee aan de Biennale van Parijs, met jouw getekende superheld van het universum Heer Aldman. Meneer Aldman is door de hemel gezonden om de wereld en Palestina in het bijzonder te redden van de vernietiging. Allerlei politieke machthebbers uit jouw tijd doemen op. Het Midden Oosten is de plek waar de aarde dreigt te exploderen. Je kronkelt, associeert en hallucineert. Je toont ons de dwaze machthebbers in hun blootje met uitpuilende ledematen, gezwollen wangen en uitwerpselen. Het zijn nachtmerrie-achtige, vlezige visioenen met een sterke, visionaire impact. Direct na deze expositie heeft het Moderna Museet jouw werk gekocht. Er volgde een grote productie en je had exposities in Stockholm, Helsinki en Tokio.

Op 2 juli 1972 pleegde jij zelfdoding door uit het raam van jouw appartement in Stockholm te springen. Dat was vanaf de vijfde verdieping. Je werd 26 jaar. Na jouw overlijden vond men veel van jouw kunst in een vuilniscontainer. Jouw vrienden hebben dat gered en opgeknapt. Carl Johan de Geer kwam op 10 maart 2000 met een korte documentaire-film van 7 minuten over jou, getiteld 'Jag minns Lena Svedberg' ('Ik herinner me Lena Svedberg'). De film is op internet helaas geblokkeerd. Hij zegt, dat je voortdurend aan het tekenen was, op een manische manier, heel mooi en heel apart. Op 8-9 september 2018 was 'The Swedish Underground Exhibition' in het Brooklyn Expo Center in New York City, met natuurlijk ook werk van jou.

Schrijver: Joanan Rutgers, 22 januari 2020


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 34



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)