Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De erudiete fotokunst van Sheila Metzner

De wereldberoemde fotografe Sheila Metzner is geboren in 1939 in Brooklyn, New York. Ze is van Russische afkomst en ze was getrouwd met de kunstenaar Jeffrey Metzner, met wie ze samen zeven kinderen kreeg. Ze kregen veertien kleinkinderen. Sheila werkt continu samen met het maandblad 'Vogue', een mode- en lifestyle magazine, wat in New York City gevestigd is. 'Vogue' is opgericht als wekelijkse krant. Vanaf 17 december 1892 door de zakenman Arthur Baldwin Turnure. In 1905 kocht de zakenman Condé Montrose Nast het blad. De hoofdredactrices waren: Josephine Redding, Marie Harrison, Edna Woolman Chase, Jessica Daves, Diana Vreeland, Grace Mirabella en vanaf 1988 tot nu Anna Wintour. Anna was tot 1999 getrouwd met David Shaffer, professor in de kinderpsychiatrie. Ze kregen samen twee kinderen; Charles en Katherine. Ze woont in Greenwich Village, NYC.

Sheila Metzner ging naar de Hogere School of Art and Design en de faculteit Visuele Communicatie van het Pratt Instituut. Daarna deed ze promotionele werkzaamheden. In de jaren zestig was ze de art director van het reclamebureau Doyle Dane Bernbach. Ze heeft zeer succesvol met diverse fotografen samengewerkt, o.a. met Richard Avedon, Melvin Sokolsky, Bob Richardson en Diana Arbus. Diana pleegde op 26 juli 1971 zelfdoding in New York door een overdosis barbituraten en het met een scheermes doorsnijden van haar polsen. Ze is in haar bad gevonden en ze werd 48 jaar. In haar dagboek had ze 'Laatste Avondmaal' geschreven. Sheila is geïnspireerd door de 19-de eeuwse fotografe Julia Margaret Cameron (1815 - 1879), die kunstfoto's van haar familieleden maakte, maar eveneens van Charles Darwin, Henry Taylor, Lord Alfred Tennyson, de actrice Ellen Terry, Julia Jackson en de gezusters Alice, Edith en Lorina Liddell. Julia Margaret Cameron trouwde in 1838 in Calcutta met de 20 jaar oudere Charles Hay Cameron, met wie zij vijf kinderen kreeg. Ze zorgden ook voor vijf weeskinderen van verwanten en voor een Iers meisje Mary Ryan, die bedelde.

Sheila ging haar man Jeffrey en haar kinderen fotograferen. Dit deed zij tien jaar zonder te publiceren. Haar debuutexpositie was tijdens de expositie 'Friends & Family'. Een deel van de getoonde foto's liet Sheila aan John Sarkovsky zien, de directeur van het Museum of Modern Art in New York. In 1978 kocht Sarkovsky direct haar foto's en organiseerde hij de expositie 'Mirrors and Windows: American Photography Since 1960'. Daar was haar zwart-wit foto van haar dochter Evyan bij en de foto's van Robert Mapplethorpe, Andy Warhol, Garry Winogrand en William Eggleston. In het voorjaar van 1981 was haar tweede expositie 'Couches, Diamonds and Pie'. Daarna publiceerden The New York Times en The Sunday Times een foto van haar man. Ze fotografeerde de Franse acteur Jean Marais en de uitgever/kunstenaar Alexander Liebermann stelde haar voor om met 'Vogue' te gaan samenwerken. Sheila fotografeerde o.a. Uma Thurman, Kim Basinger, Tilda Swinton, Mila Jovovich en David Lynch.

De actrice Uma Thurman was de eerste beroemdheid, die Sheila fotografeerde. Sheila woonde in hetzelfde gebouw als de ouders van Uma Thurman en ze had Uma als kind al gefotografeerd. Het was 17 jaar later dat zij Uma in opdracht fotografeerde. Sheila werkte vaak met Uma samen. Sheila werkt geregeld samen met de modehuizen/grote merken, o.a. met Valentino, Fendi, Ralph Lauren, Chloé, Elisabeth Arden, Perry Ellis, Shiseido, Paloma Picasso, Victoria's Secret, Revlon, Levi's, Club Monaco, Bergdorf Goodman, Neiman Marcus en Saks Fifth Avenue. Een zeer populaire foto van haar is die van het model Marie Sophie, die een standbeeld kust. Dat was in opdracht van Karl Lagerfeld (1933 - 2019). Sheila fotografeerde ook landschappen, zoals de woestijn bij Caïro. Haar foto's zijn o.a. te zien in: het International Center for Photography, de Metropolitan Museum of Art, het Museum of Modern Art in New York, het J. Paul Getty Museum, The Brooklyn Museum, The Chrysler Museum, The Art Institute of Chicago en The Museum of Fine Arts in Houston.

Sheila's fotoboek 'form and fashion' uit 2001 toont een weerslag van haar fotokunst uit de jaren 1980-2000. Het is gepubliceerd bij Arena Editions in Santa Fe, New Mexico. En gedrukt in Verona, Italië. Kosten: 60 dollar. De eerste twee foto's tonen het model Marie Sophie, die een beeld kust en een grote stenen hand van een beeld omarmd, terwijl ze met gesloten ogen erbij wegdroomt. Daarvoor staat een citaat van Man Ray: 'This was to be the picture... I decided I'd combine art and fashion.'. Wat duidelijk opvalt is de combinatie van bloemen met modekleding. De bloemen dienen als voorbeeld voor de nabootsing. Zo zie ik een crême-kleurige vaas met strakke, parmantige bloemen, waar een model naast zit, die een crême-kleurige rok draagt en topless rechtop zit. Niet voor niets noemt met de vrouwelijke tepels ook vaak bloembedden. Sheila's fotografiekunst is nauwelijks te onderscheiden van de schilderkunst. Dat maakt het extra bijzonder. Het is vaak wazig, dromerig, decadent, sexy, met de nodige lingerie, nouveau riche, standbeeldachtig, warm gekleurd, soms pointillistisch, uitdagend, vol overgave, betoverend. Op bladzijde 64-65 staat een foto uit 1998 van een amaryllis en een model, die die bloem nabootst, maar net even wat aparter probeert te zijn. Maar daarmee niet de elegantie en aantrekkelijkheid van de bloem overtreft. Misschien moet een vrouw maar niet proberen om op een bloem te lijken.

Op bladzijde 200-201 staat een foto uit 2000 van een beeldschoon model, die zijwaarts op de grond zit, zichzelf met de linkerarm ondersteunend. Het heet 'Nude with One Thing On'. Ze heeft inderdaad alleen een doek rond haar opgestoken haar. Het is in zwart-wit en als je dichtbij kijkt pointillistisch. Dit model staat ook op pagina 199, maar dan als een close-up foto van haar knappe, ietwat melancholische gezicht. Ik vind vooral haar lange, spitse neus erg mooi. Door de stempels op de achtergrond lijkt het alsof ze in een doos zit en naar iemand wordt opgestuurd. Haar donkere, maar deels doorzichtige schaamharen stralen een zekere waardigheid uit. Ze lijkt op een Egyptische godin, een Cleopatra. Op een andere foto zie ik een liefdespaar in één tijgerprintachtige doek naast een sfinx. Er wordt duidelijk met de oud-Griekse en oud-Italiaanse beeldenkunst samengewerkt om een eeuwigheidseffect te creëren. Op pagina 205 zit een vrouw wijdbeens, die je ondanks haar vurige, gepassioneerde aantrekkelijkheid liever voorbij loopt, gezien de dolk, die ze vervaarlijk in haar rechterhand vast houdt. Ze heeft een zwarte, brede riem pal onder haar borsten, wat haar nog dreigender maakt. Haar blik is emotieloos, om niet te zeggen ijskoud. Dan kijk ik liever naar de vrouw op de foto 'Nude' uit 1980, die ongewapend ontwapenend de lens inkijkt en op een bed of chaise-longue lijkt te liggen. Zij lijkt op Kate Bush in haar glorietijd. Haar volle rechterborst ligt heel uitnodigend op de dromende kijker te wachten. De tepelhof is heel vaag gemaakt, wat de edele jonkvrouw bijna onwerkelijk maakt, als een koortsvisioen, een droombeeld, een schim, een geest uit vervlogen kasteeltorentijden. Echt een meesterwerk en Mona Lisa-achtig.

Schrijver: Joanan Rutgers
28 juli 2020


Geplaatst in de categorie: fotografie

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 40



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)