Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Cellar Darling - The Spell

Cellar Darling is een progressieve folkband uit Winterthur en Luzern in Zwitserland. De band is in 2016 opgericht en de drie leden zijn: Anna Murphy, Merlin Sutter en Ivo Henzi. Ze zijn beïnvloed door heavy metal, folk, klassieke en progressieve muziek. De zangeres Anna Murphy bespeelt de draailier (hurdy-gurdy), de dwarsfluit, piano, basgitaar en keyboard. Merlin bespeelt de drums en Ivo de gitaren en de bas. Anne's draailier is door Sebastian Hilsmann gemaakt. Echt een ontzettend gaaf instrument. Ze waren eerder lid van de folkmetalband Eluveitie uit Winterthur, in 2002 opgericht door de leadzanger Christian Glanzmann. In mei 2016 verliet het drietal Eluveitie, omdat ze muzikaal gezien meer bewegingsvrijheid wilden.

Anna Maria Murphy is geboren op 10 augustus 1989 in Luzern. Haar vader Andrew Murphy is in Dublin geboren en haar moeder Christiane Boesiger in Zwitserland. Beiden zijn professionele operazangers, die in Zwitserland werken. Als jong kind kwam Anna in aanraking met muziek. Op haar 16-de werd ze de draailierspeelster van Eluveitie. Een vriend van haar had haar aanbevolen, terwijl ze de draailier nog maar enkele maanden bespeelde. In juni 2016 vormde zij met Merlin en Ivo Cellar Darling. De bandnaam komt van haar solo-album uit 2013, die zo heette. In de kelder rijpt haar muzikale schoonheid als kleurrijke bloemen, die op zwart water drijven. Als bolgewassen in de donkere aarde. Anna was ook lid van Fräkmündt, Lethe en Nucleus Torn.

Op 23 december 2016 verscheen hun single 'Challenge', met op de B-kant 'Fire, Wind & Earth'. Het verscheen in eigen beheer, net als de videoclip. Hun stijl is erg verschillend van Eluveitie. In december 2016 assisteerden ze de Finse heavy metalband Amorphis in Zürich en The Gentle Storm van Anneke van Giersbergen (1973, Sint-Michielsgestel) en de multi-instrumentalist/producer Arjen Anthony Lucassen (1960, Hilversum) in Amsterdam. In januari 2017 tekenden ze een contract bij het Duitse metallabel Nuclear Blast Records. Op 19 mei 2017 verscheen hun tweede single 'Black Moon' en op 17 juni 2017 hun derde single 'Avalanche', die veel pit en Schwung in zich heeft. De video's zijn op Tenerife opgenomen.

'Avalance' (Lawine) is in de Alpen ontstaan. Anna was samen met haar vader op trektocht door de Alpen. Haar vader werd steeds heel enthousiast, wanneer hij een lawinegevolg zag. Hij zei steeds: 'O, een lawine!'. Dat bracht Anna op het idee van een suicide-cultus. Enkele mensen namen mensen mee in de Alpen, waar ze dan begonnen te jodelen, waardoor er een lawine ontstond en zij onder de sneeuw zijn gestorven. Volgens Anna is het lied een soort mantra geworden.

Op 30 juni 2017 verscheen hun debuutalbum 'This Is The Sound'. Alle teksten zijn door Anna Murphy geschreven. Dave Griffiths van 'Heavy' schreef: 'De drie getalenteerde muzikanten achter Cellar Darling hebben zojuist de lat hoger gelegd in de Celtic/Folk Metal wereld naar een geheel nieuw niveau!'. Met naast de eerder genoemde singles o.a. '' Six Days', 'The Hermit', 'Rebels', 'Under the Oak Tree...', '...High Above These Crowns', 'Hedonia' en 'Redemption'. Hun producer was Tommy Vetterli. Ze zijn artistiek gezien compleet vrij. Voor de opname waren ze continu in de opnamestudio aanwezig. Ze woonden er. De bonustracks zijn 'The Cold Song' van de librettist/dichter John Dryden en de componist Henry Purcell, 'Mad World' van Roland Orzabal (Tears for Fears) en 'The Prophet's Song' van Brian May (Queen). Het album is gericht op apocalyptische verhalen rondom het einde van de wereld motief. Er is een perfecte balans tussen duisternis en licht qua tekst en muziek. Ze deden een wereldtournee met aanvullende muzikanten.

Op 3 maart 2019 verscheen hun tweede album 'The Spell', met 'Pain', 'Death', 'Love', 'The Spell', 'Burn', 'Hang', 'Sleep', 'Insomnia', 'Freeze', 'Fall', 'Drown', 'Love Part 2' en 'Death Part 2'. Alle teksten zijn van Anna Murphy. Op het audioboek (CD 2) leest Anna deze teksten voor. Het boek van 'The Spell' heeft een oplage van slechts 250 exemplaren en in dit boek staan ook illustraties van Costin Chioreanu, die ook de knappe animatiefilms van de muziekvideo's maakte. De muziek is beïnvloed door Black Sabbath en Jethro Tull. In de tijd van de creatie van 'The Spell' kampte Anna met zware depressies en neigingen tot zelfdoding. Het verhaal werkte therapeutisch voor haar. Het is autobiografisch, maar abstract gebracht, zodat iedereen zijn eigen projecties er op los kan laten. Feit is dat Anna zich hiermee bijzonder fragiel en moedig opstelt.

Het verhaal gaat over een beschadigde, jonge vrouw, die het vertrouwen in de mensen is verloren door negatieve ervaringen in haar directe omgeving. Ze wordt verliefd op de Dood, in wie ze de bevrijding van haar pijn ziet, de Liefde. De Dood bezweert haar eeuwige leven, om haar zelfdoding te voorkomen, want ze probeert zichzelf op diverse manieren te doden; door zelfverbranding, ophanging, een overdosis barbituraten, bevriezing, in zee verdrinken en de keel doorsnijden. Dan ontdekt ze ineens dat ze al alles heeft wat ze nodig heeft, dat ware liefde zelfliefde is en dat er niet alleen lijden in de wereld is als je leert niet te vluchten. Ze leert het leven waarderen en de Dood schenkt haar een natuurlijke dood door de ouderdom en met affectie en sereniteit, omdat ze betekenis aan haar bestaan geeft. Het zullen (groten)deels suïcidale gedachten van Anna geweest zijn. Of symbolische fantasieën. Maar desalniettemin bloedernstige. Ze laat ons de bodem van haar ziel horen.

In 'Pain' zingt ze: 'Day in, day out, they abuse, betray their sacred earth, they'll acuse you of claiming you are mine. Born to absorb all the pain in the world, like a voodoo doll of mankind, how did I become the eye for an eye? Fearful of your unruly wrath.' Ze (de hoogst sensitieve, helder voelende, helderziende Anna) is al zo kwetsbaar doordat ze vanaf haar geboorte aan Weltschmerz lijdt, als een spons het wereldleed in zich opzuigt. Ze voelt zich een voodoo-pop, die door de mensheid wordt vervloekt en gepijnigd. En daar komt dan ook nog eens bovenop, dat zij met schuld beladen wordt en er van langs krijgt. Hoe is dat in godsnaam mogelijk? Het is dubbel zo wreed en volkomen onbegrijpelijk. Ze zit gevangen in de onstuimige toorn/kwaadheid van een blinde beul.

Op 8 november 2019 speelde Cellar Darling op het Brainstorm Festival in Gigant te Apeldoorn. Die goeie, oude tijd. Vooralsnog staan ze gepland voor het Prognosis Festival op 20 maart 2021 in De Effenaar te Eindhoven. Mits de prognose van corona goed uitvalt.

Schrijver: Joanan Rutgers
27 oktober 2020


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 43



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)