Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Julie Miller - Precious to God

Jij, uitermate liefdevolle Christusgeest, bent geboren als Julie Anne Griffin op 12 juli 1956 in Waxahachie, Texas. Het aardse leven heeft jou al vroeg wreed getraumatiseerd. Je bent als kind van 3 à 4 jaar seksueel misbruikt door jouw zwaar geestesgestoorde vader. Je dacht, dat slechte monsters jou te pakken hadden. Je was 4 jaar, toen je jouw achternaam niet meer wilde dragen, want je voelde jezelf afschuwelijk en voor de rest van jouw leven getekend en verpest. Volgens jouw moeder was jouw vader compleet gestoord. Jouw ouders zijn dan ook gescheiden en jouw moeder is hertrouwd. Als volwassene ontdekte jij, dat jouw vader als kind twee keer per week door een baptistendominee werd gemolesteerd en dat zijn broek dan naar beneden moest. Hij heeft zijn eigen, onverwerkte trauma's op jou afgereageerd, het misbruik herhaald. Door jouw immens gruwelijke kinderwonden staarde je later altijd uit de schoolramen. Je had aan afsplitsing gedaan en je leed aan dissociaties. Jouw uiterst kwetsbare ziel was zo hard geschrokken, dat hij nauwelijks nog te voorschijn durfde te komen, laat staan dat hij al te bespeuren viel, zo ver weg was hij gevlogen. Gelukkig bleef er een dun levenslijntje aanwezig.

Op jouw 12-de was je duidelijk depressief. Van jouw 16-de tot jouw 23-ste woonde jij in Austin. Je deed veel aan zelfdestructie, zoals met je hoofd hard tegen een muur bonken, jouw haren eruit trekken en keihard schreeuwen. Van jouw 23-ste tot jouw 29-ste woonde jij in Greenwich Village, New York. Je zat in diverse psychiatrische ziekenhuizen en je deed een suïcidepoging. Je gebruikte veel alcohol en drugs om maar als een coole, sexy barzangeres te kunnen optreden. En om jouw angsten te overwinnen, want jij was werkelijk bang voor iedereen. Je was lange tijd zwaar depressief. In 1976 ontmoette jij in Austin de muzikant/zanger Steven Paul (Buddy) Miller, geboren op 6 september 1952 in Fairborn (Ohio). Buddy deed auditie voor de band Rick Stein & The Alleycats, waar jij lid van was. Kort daarna gingen jullie samen naar de band Partners in Crime. Jouw muziekcarrière begon pas echt met de band Streetlight, samen met Buddy en Ron Krueger. In 1980 gingen Buddy en jij naar New Jersey. In 1981 ben jij met Buddy getrouwd. In 1983 werd er een album uitgebracht, met o.a. 'Jesus in Your Eyes' en 'How Could You Say No', geschreven door Mickey Cates.

Tijdens een optreden in Houston ben jij vooraf buiten door twee bezoekers verkracht. Je voelde jezelf een klein, bang, onzeker en eenzaam kind van 3 à 4 jaar. Je begon hard te schreeuwen en toen men jou vroeg wat er gebeurd was, zei je, dat er niets aan de hand was. Je herhaalde hetzelfde verdringingsmechanisme als vroeger bij jouw vader. Verder deed je lekker wild en maf, opdat de mensen maar van jou hielden. Je kleedde jezelf zo sexy mogelijk om maar in de smaak te vallen. Jouw depressie ging gepaard met suïcidale neigingen. Tijdens jouw optredens ging je soms in de pauzes naar buiten en gilde je op de parkeerplaatsen naar de voorbijgangers. Je vroeg hen om jou te doden. Op een nacht zei een stem in jou: 'Tonight you will kill yourself!'. Het was alsof jij 2 jaar was. Je antwoordde: 'Okay, tonight I will kill myself!'. Je hebt jezelf met glas gestoken en gesneden. Je zakken zaten vol met glasscherven. Je zat in een diep dal en je bent naar een Psychiatric Hospital nabij New York gebracht. Daar heb je lange tijd de longen uit jouw lijf gekrijst. Totdat Jezus in jou tegen jou begon te spreken. Hij zei: 'Dit is tussen jou en Mij en Ik ben voor jou gestorven!'. Je voelde dat Jezus echt was. Je voelde hoe het Hart van Jezus naar jouw aanwezigheid verlangde. Je had de liefdevolle zorg en acceptatie bij Jezus gevonden.

In 1985 verscheen jouw demotape met 11 nummers, o.a. 'I Don't Need Anything Else', 'Mystery Love', 'Love is', 'Ik look to You', 'I want to Be Ready', 'King of my Heart' en 'My New Psychiatrist'. De zangeres Leslie Ann Phillips stuurde jouw demo-tape naar vrienden bij Myrrh Records. Jij tekende een contract bij de christelijke platenlabel Myrrh Records en in 1990 verscheen jouw debuutalbum 'Meet Julie Miller', met o.a. 'What Would Jesus Do', 'You Knew the Way to My Heart', 'King of My Heart', 'Don't Cry for Me', 'How Could You Say No', 'Love Will Find You' en 'I Will Arise and Go to Jesus'. De achtergrondzang was van: Shawn Colvin, die vocht tegen depressie, angst en alcoholisme, Victoria Williams, die multiple sclerose heeft, Amy Lee Grant, Russell Taff en Kelly Willard, wiens dochter Haylie Grace aan een ernstige depressie leed en in 2004 zelfdoding pleegde. Haylie zong als 15-jarige met haar moeder in 'Beautiful Jesus' van het album 'Paga'. Op haar 18-de zong Haylie 'Eternal House with Jesus'. Haylie werd 18 jaar en ze is begraven in de Cedar Grove Cemetery in Lebanon, Tennessee.

In 1991 verscheen jouw album 'He Walks Through Walls', met naast de titelsong o.a. 'I Will Follow You', 'Angelina', 'Broken Things', 'Naked Heart', 'How Long' en 'Manger Throne'. Naast de achtergrondzang van Shawn, Victoria, Amy en Kelly zongen ook Mark Heard en dominee Dan Smith mee. Mark overleed op 16 augustus 1992 in Chicago door een hartstilstand. Hij werd 40 jaar. Jij schreef 'All My Tears' als eerbetoon voor hem. In 1992 verscheen 'Cry of the Heart: Emily's Eyes', met 'The Eyes of Emily'. Het album schenkt hoop aan de slachtoffers van kindermishandeling. Jij vocht zelf tegen de gevolgen van depressie, stemmingswisselingen en fibromyalgie, met als gevolg: spierpijn, spierstijfheid, slaapstoornissen, vermoeidheid, hoofdpijn, concentratiestoornissen, problemen met het korte- en langetermijngeheugen en darmproblemen.

In 1993 verscheen 'Orphans and Angels', met o.a. 'All My Tears (Be Washed Away)', een duet met Emmylou Harris, 'Precious for God', 'Put a Little Love in Your Heart', 'Treasure of the Broken Land', geschreven door Mark Heard, 'River Where Mercy Flows', 'Mercy's Child' en 'S.O.S.'. In 1994 verscheen 'Invisible Girl', in 1997 'Blue Pony' en in 1999 'Broken Things', met naast de titelsong o.a. 'I Still Cry', ook prachtig gecoverd door Ilse de Lange, maar duizend keer beter door jou gezongen, 'I Need You', 'I Know Why the River Runs', 'Ride the Wind to Me', 'Out in the Rain', 'Maggie' en 'Strange Lover', over cocaïne.

Daarna volgden nog vier albums, die je samen met Buddy maakte, met in 2019 'Breakdown on 20th Ave. South'. Buddy en jij wonen in Nashville en jullie hebben een eigen studio, die 'Dogtown' heet. Als christelijke Cindy Lauper timmer je nog volop aan de muzikale weg. In 2020 verscheen het actuele album 'Lockdown Songs', met 9 protestsongs, zoals 'When You Go Down', over Donald Trump, met een fantastische videoclip, 'Their Names' en 'Let It Rain', die over donkergekleurde mensen gaan, die door politiegeweld zijn vermoord, en 'The Terrible Spanish Flu'.

Schrijver: Joanan Rutgers
3 januari 2021


Geplaatst in de categorie: idool

4.3 met 3 stemmen 56



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)