Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De engel in jou

(voor Joanna Mary Boyce (1831 - 1861))

Je bent geboren op 7 december 1831 in Maida Vale, Londen. Jouw vader was George Boyce, die wijnhandelaar was geweest en als pandjesbaas rijkdom vergaarde. Jouw moeder was Anne en jouw oudere broer was George Price Boyce. Jouw vader en broer hielpen jou met een gedegen opleiding in de beeldende kunst. Op jouw elfde begon je een tekenstudie bij Charles John Mayle Whichelo (1784 - 1865), een zee-, landschap- en topografieschilder. Hij was een leerling van John Varley en Joshua Cristall. Joshua's zus Ann Batten Cristall was dichteres en bevriend met de filosofe/schrijfster Mary Wolfstonecraft en de dichteres Anna Laetitia Barbauld. Als tiener tekende jij vele schetsboeken vol.

Op jouw 18-de ging jij naar de kunstacademie van Francis Stephen Cary, geboren op 10 mei 1808 in Kingsbury. Zijn vader was de dominee/schrijver/vertaler Henry Francis Cary, die 'La Divina Commedia' van Alighieri Dante vertaalde. Cary had de kunstacademie van Henry Sass overgenomen, op 6, Charlotte Street in Bloomsbury. John Millais en Dante Gabriel Rossetti kregen daar ook les. Het ouderlijk huis van Dante, William, Maria en Christina Rossetti was op 38, Charlotte Street. Cary was met Loisa Philipps getrouwd. Zijn schilderij 'Comfort' is erg treffend. Jij vervolgde jouw opleiding bij de schilder/schrijver James Mathews op 79, Newman Street. In 1854 ging jij naar de Government School of Design, waar je de schilderes/schrijfster/spiritualiste Anna Mary Howitt en haar vriendin, de schilderes/illustratrice Jane Benham Hay ontmoette. Jij werd beïnvloed door de Preraphaëlieten en in 1855 exposeerde jij jouw eerste twee schilderijen in de Academy of Arts. Één was 'Elgiva', bewonderd door John Ruskin en Ford Madox Brown. Het is een portret van het model Lizzie Ridley als een tragische heldin uit een Angelsaksische, historische legende. John Everett Millais had Elgiva acht jaar eerder geschilderd. Jouw broer Henry heeft jouw 'Elgiva' gekocht, waardoor het in de familie bleef.

In 1855 ging jij naar Parijs, waar jij bij de historieschilder Thomas Couture studeerde, toen al een dikke, sombere man, maar een geweldige portrettist van o.a. Madame de Brunecke, Mademoiselle Florentin, Zélie Courbet, de zus van Gustave Courbet, en Baronne Marie-Marguerite d'Astier de la Vigerie. In 1857 bezocht jij Italië, waar jij o.a. 'The Boys' Crusade' en 'La Venetiana' maakte. In december 1857 trouwde jij in Rome met de miniatuur- en portretschilder Henry Tanworth Wells, geboren op 14 december 1828 in Marylebone. Je had hem voor het eerst in 1849 in Betws-y-Coed ontmoet, in de kunstenaarskolonie van David Cox. Hij vroeg jou al in 1855 ten huwelijk, maar toen weigerde je, omdat je jouw levenswerk wilde voortzetten en niet met de verantwoordelijkheden van een huwelijk opgezadeld wilde worden. Hij achtervolgde jou en jullie werden verloofden. Na het overlijden van jouw vader veranderde jou moeder jou van gedachten. Jouw moeder beschuldigde Henry onterecht, maar jij gaf de verlovingsring terug. Jouw moeder was een leugenachtige, kwaadaardige, volstrekt egocentrische vrouw.

Jij bleef wel met Henry corresponderen en na het huwelijk kregen jullie samen drie kinderen; Alice Joanna Street, Sidney Wells en Joanna Margaret Hadley. Eind maart 1858 gingen jullie terug naar Engeland. In de herfst van 1858 woonden jullie in Holmbury Hill, Surrey, waar jij 'The Outcast' schilderde, ook 'No joy the blowing season gives' genoemd. Je schilderde 'The Kissed Mouth', heel emotioneel subtiel en waanzinnig schoon. In 1859 hadden jullie een huis in Upper Phillimore Gardens en het huis in Holmbury Hill in Surrey. In 1859 maakte je een portret van jouw tweede kind Sisney als baby. Sidney overleed in 1869 en hij werd 10 jaar. Jij schreef geregeld voor de Saterday Review over de Preraphaëlieten. In 1861 schilderde je het vrolijke, speelse 'Peep Bo' en 'Head of a Mulatto Woman', wat het model Fanny Eaton was. Fanny droeg de zijden omslagdoek van jouw huwelijk. In 1861 schilderde je ook het onvoltooide 'Gretchen' en het geniale 'A Bird of God', wat als laatste schilderij op jouw schildersezel stond. Op jouw gave schilderij 'Love's Messenger' houdt een betoverend knappe vrouw een door een witte duif gebrachte liefdesbrief tegen haar hart. De stijl is duidelijk preraphaëlitisch.

Jij overleed op 15 juli 1861 bij Hindhead Common. Dit gebeurde na de bevalling van jouw derde kind, Joanna Margaret. De complicaties werden jou fataal. Jij werd 29 jaar en jij bent gegraven in de Kensal Green Cemetery aan Harrow Road in Greater London.
Henry maakte in 1877 een zuiver portret van jullie beeldschone dochter Alice. In 1942 vernietigde een brandbom het huis van Alice, waardoor veel schilderijen en brieven van Henry en jou verloren gingen. Wanneer ik naar 'A Bird of God' kijk, dan zie ik jouw zuivere en liefdevolle ziel, weerspiegeld in het kindergezicht van de roodharige engel. Het onschuldige, innerlijke, vrije kind en de engel in jou op de drempel van de hemelvaart.

Schrijver: Joanan Rutgers
7 feb. 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 41



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)