Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Laura Närhi - Supersankari

Laura Närhi is geboren op 19 januari 1978 in Kirkkonummi, Finland. Haar vader is de componist/muzikant Seppo Närhi en haar moeder is de zakenvrouw Maija Kuusi, die in de muziek- en filmwereld werkte en nu de directrice van de uitgeverij Otava is. Otava is opgericht in 1890 door de hoogleraar economie Hannes Gebhard en de professor Eliel Aspelin-Haapkyla. In mei 2011 trouwde Laura met de videoregisseur Pekka Hara, die de muziekvideo bij 'This Is True' regisseerde. In juli 2014 zijn Pekka en Laura gescheiden en in december 2014 werd haar dochter geboren.

Laura zangcarrière begon bij de popgroep Kemopetrol uit Helsinki, opgericht in november 1998 door de toetsenist-componist Kalle Kolvisto en de gitarist Marko Soukka. In januari 1999 kwam Laura erbij als de zangeres en later dat jaar kwamen de drummer Teemu Nordman en de bassist Kari Myöhänen erbij. Eind 1999 verscheen hun eerste hit 'Child Is My Name', met de begintekst 'Immortal angels, dressed up as junkies, I'm going out tonight and it's gonna be alright, it's gonna happen'. De videoclip erbij komt nu wat knullig en amateuristisch op ons over, maar de song is steevast touching and lightning, mede door de melancholische ondertoon.

In april 2000 verscheen het debuutalbum van Kemopetrol 'Slowed Down', met naast de titelsong o.a. 'Tomorrow', 'Night After Night', 'Drown Little Girl', 'Without Listening', 'African Air', 'Disbelief' en 'View On The Sea'. Hun muziek is een mix van rock, jazz en electronische muziek. Op 6 mei 2002 verscheen hun tweede album 'Everything's Fine', met naast de titelsong o.a. 'Goodbye', 'Saw It On TV', 'For Nothing', 'Shine', 'Windmills', 'Hypno Eyes' en 'Everything Under Controle'. Met medewerking van de accordeonist Leri Leskinen en DJ Slow. Op 24 mei 2004 verscheen hun derde album 'Play For Me', met naast de titelsong 'Seagulls', 'From An Aeroplane', 'Floater', 'My Superstar', 'Fireworks', 'Weekend Friend', 'End Of The Day', 'Two', 'Let It Begin' en 'Undying'.

op 29 maart 2006 verscheen hun vierde album 'Teleport', met 'Private Encore', 'Already Home', 'Planet', 'Any Day's OK', 'Facing Yourself', 'You Don't Feel The Same', 'Overweight & Underage', 'Turn Immortal', 'Am I Going To Heaven' en 'You Heal'. Op 31 september verscheen hun vijfde en tot nu toe laatste album 'A Song & A Reason', met naast de titelsong 'A Different Plan', 'No Horizon', 'Changing Lanes', 'Brighter', 'Pretty Face', 'Still Mine', 'Haven't You Heard', 'Red & Green & Blue' en 'Grand Prize/Fireplace'.

Op 18 augustus 2010 verscheen Laura's eerste solo-album 'The Big Heart' (Suuri sydän) en op 26 oktober 2012 verscheen haar tweede solo-album 'Tuhlari' (Verkwister). Op 15 november 2020 verscheen haar derde solo-album 'Vastavoimat' (Tegenkrachten), met naast de titelsong o.a. 'Helsinki', met een fabelachtig begin, 'Mä elän' en 'Supersankari' (Superheld), het laatste nummer op het album en wat mij betreft één van haar mooiste nummers, met een inmiddels professionele, scherpe videoclip erbij geleverd. Check it out en verbaas je over de schoonheid van haar huidstrelende stem en onweerstaanbare uiterlijk. En keep on dreaming, want ze is weer vrijgezellin en de passie spat van haar lendenen en aderen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 februari 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 53



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)