Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Twee zussen, één man

(voor Venny Soldan (1863 - 1945))

Jij bent geboren als Vendla Irene Soldan op 2 november 1863 in Helsinki. Jouw moeder was de in Duitsland geboren Marie Müller (1837 - 1927) en jouw vader was de ingenieur August Fredrik Soldan (1817 - 1885). Jouw opa was kroonprins Carl Gustaf Soldan. Jouw vader was artistiek begaafd en de directeur van de Munt van Finland. Jouw tante Augusta Evelina Soldan was een schilderes/tekenlerares. Jouw broer August Leopold Soldan, geboren op 8 december 1870, was ook een kunstschilder. Hij was getrouwd met Lydia Leikas en hun zoon was de kunstschilder Sadok Selim Soldan. Jouw jongste zus was Mathilda. Jij ging naar de Deutsche Schule Helsinki en op jouw 14-de naar de meisjesschool van Ida Behm in Vyborg, waar jij alleen interesse voor tekenen had. Van 1880 tot 1883 ging jij naar de Tekenschool van de Finse Kunstvereniging in Vallida, Helsinki. Verder kreeg jij privéles van de schilderes Maria Wiik, een vriendin van Helene Schjerfbeck. In Sint Petersburg studeerde jij van 1883 tot 1885 aan het Stiegliz College. Op 5 februari 1885 overleed jouw vader. In Parijs studeerde jij van 1885 tot 1890 diverse keren aan de Académie Colarossi. Jij ging op studiereis naar Spanje en Italië.

In de herfst van 1890 was jij bij de schilderes Anna Sofia Sahlstén uitgenodigd en ontmoette jij de schrijver/journalist/vertaler Juhani Aho, geboren op 11 september 1861 in Lapinlahti. Zijn ouders waren de dominee Henrik Gustaf Theodor Brofeldt en Margaretha Charlotta Mechelin. Op het Kuopio Song Festival werden jullie verliefd op elkaar. In die tijd schilderde jij een portret van de schrijfster Minna Canth, wat mislukte, omdat jij steeds aan Juhani dacht. Juhani en jij gingen samen naar Sint Petersburg en het Ullanlinna Spa, waar de huur 's winters goedkoop was. Minna Canth noemde jou 'een extreem intelligente vrouw', maar ook 'niet mooi noch jong en slordig'. Vanwege het mislukte portret, denk ik. Jij draaide jouw sigaretten en jij vloekte snel. Je was ook zelfopofferend, wulps, ingetogen en discreet.

Op 21 december 1891 trouwde jij met Juhani Aho, die ook op jouw zus Mathilde verliefd was. Vanwege deze gepassioneerde driehoeksverhouding woonden jullie samen. Juhani had ook nog zijn minnaressen Elisabeth Järnefelt, die uit een artistieke familie kwam, en Minna Canth, die met de natuurwetenschapper Johan Fernand Canth getrouwd was, die 43 jaar werd. Minna had een literaire salon, waar jij ook kwam. In 1895 verhuisden jullie naar Hausjärvi, waar jullie oude vrienden al gauw jullie buren werden; de schilder Eero Järnefelt en zijn vrouw, de actrice Saimi Pia Swan en hun vijf kinderen, de homoseksuele schilder Knut Magnus Enckell, die samen met Anna Emilia Holmlund de zoon Jorgen Magnus kreeg, de dichter Paavo Emil Cajander, de dichter Juhana Heikki Erkko en de taalkundige/literatuurhistoricus Jarl Werner Söderhjelm met zijn vrouw Sigrid Wilhelmina Lönnblad en hun vier zonen.

Op 29 mei 1895 werd in Hausjärvi jullie zoon Heikki Taavetti Aho geboren, die fotograaf/cinematograaf werd en met de Litouwse danseres Dinah Selkina trouwde. Hun dochter was de fotografe Claire Anita Aho, die op 29 november 2015 door een brand in haar huis in Stockholm overleed en 90 jaar werd. In de herfst van 1896 ging jij voor studie naar Berlijn. Zo konden Juhani en Mathilda volop van elkander smullen. In het voorjaar van 1897 ging Juhani voor bezinning naar Parijs. In de herfst van 1897 verhuisden jullie naar een Varbacka-huis in Järvenpää, aan het Tuusulanjärvi-meer. In 1900 won jij een bronzen medaille in Parijs. Op 28 oktober 1900 werd jullie zoon Antti Juhani Aho geboren, die schrijver werd en met de sierkunstenares Aili Vainio trouwde. Op 6 oktober 1902 werd in Göteborg de zoon van jouw man Juhani en jouw zus Mathilde geboren, Nils Björn Aho, die fotograaf/cinematograaf werd en die met de Schots-Engelse danseres Vivien Birse (1909 - 2001) trouwde. Na de geboorte van Nils Björn ging Mathilda met hem naar het kleine dorp Ristinumme nabij Järvenpää, waar jullie met elkaar hadden gewoond. In 1903-1904 woonden jullie in Tirol, Venetië en Florence om een eventuele deportatie naar Siberië te voorkomen. In 1904 gingen jullie naar Finland terug. Vanaf 1908 verbleven jullie ook in de Zomerplaats Toska in Ekenäs, waar jij zeelandschappen en de familiekinderen schilderde. Mathilde en Nils Björn waren er ook. Jij had een atelierhuisje op het strand. In 1911 gingen jullie op Armfeltintie 6 in Eira, Helsinki wonen.

Op 8 augustus 1921 overleed jouw man Juhani Aho in Helsinki door difterie en een hartvergroting. Hij werd 59 jaar en hij is begraven in de begraafplaats van de Gustav Adolf Kerk in Iisalmi. In 1961 is er een standbeeld van Juhani bij jullie huis op Armfeltintie 6 in Eira geplaatst. In 1927 overleed jouw moeder. Mathilda was in Ristinumme een kinderdagverblijf begonnen, wat zij tot 1914 runde, waarna zij in Stockholm een verpleegstersopleiding volgde en voltooide. Daarna ging zij met Nils Björn in Töölö, Helsinki wonen. Mathilda overleed in 1931 door kanker en zij werd 58 jaar. In de Winteroorlog (1940) verhuisde jij van het Lalluka-kunstenaarshuis in Etu-Töölö naar jouw huisje in Vihti. Op 5 januari 1942 overleed jouw broer August Leopold, die 71 jaar werd. Jij overleed op 10 oktober 1945 in Helsinki. Kort voor jouw overlijden verbrandde jij de correspondentie van jouw man Juhani met jouw zus Mathilda. Jij werd 81 jaar en jij bent op jouw eigen verzoek in het familiegraf Soldan op de Hietaniemi-begraafplaats in Helsinki begraven.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
14 november 2021


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 2 stemmen 45



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)