Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De eeuwige schoonheid van een mysterieus Lichtwezen

(voor Maja Maranow (1961 - 2016))

Jij bent geboren op 20 maart 1961 in Nienburg/Weser, waar de Stockturm staat, een overgebleven deel van het kasteel Nienburg van de graven van Hoya, die ook als gevangenis heeft gediend. Jouw vader was een architect en toen jij 2 jaar was, zijn jouw ouders gescheiden. Jij bent bij jouw moeder en oma opgegroeid. Jij speelde in het schooltheater en van 1978 tot 1981 studeerde jij aan de Schauspielschule Bühnenstudio in de Hansastrasse in Hamburg, in 1959 opgericht door Hedi Höpfner. Jij kreeg les van de dramalerares/actrice/danseres Hedi en jij kreeg acteer- en musicalles van de actrice Annemarie Marks-Rocke. Jij werd lid van de Städtische Bühnen op Beckergrube 10-14 in Lübeck. De familie Mann woonde na de Mengstrasse 4 op Beckergrube 52. In 1981-1982 speelde jij in 'Ich steig aus und mach'ne eigne Show'. Daarna speelde jij in het Thalia Theater in Hamburg in 'Ein interessanter Tag'.

In 1983 debuteerde jij als filmactrice in 'Tage im Hotel' van Ulrich Stein, waarin jij Sarah Lenhart speelde, met Rebecca Pauly en Andrea Bürgin. In 1984 speelde jij in de tv-series 'Ein Fall für Zwei', 'Rummelplatzgeschichten' en 'Tatort', waarin jij vaker speelde. In 1985 speelde jij o.a. als Isabella in de komedie 'André schafft sie alle', met Willeke van Ammelrooy. In 1987 speelde jij in de tv-serie 'Die Insel', in 1988 in 'Ein ungleiches Paar', in 1989 o.a. in de tv-serie 'Rivalen der Rennbahn' en in 1990 in de komedie 'Der neue Mann', met Christine Neubauer (1962, Munich). In 1991 speelde jij o.a. in de aflevering 'Offener Fall' van 'Derrick' en in 1992 o.a. in de komedie 'Oppen und Ehrlich', met Nicole Heesters (1937, Potsdam) en Katharina Meinecke (1960, Braunschweig). In 1993 speelde jij in 6 films, o.a. in de misdaadfilm 'Diskreter Auftrag', met Silvia Reize, die op 19 juni 2012 in een ziekenhuis te Basel overleed door een val op haar hoofd. Zij herstelde daar van een longontsteking. Zij viel tijdens het trap lopen, een onderdeel van haar herstelproces. Zij werd 63 jaar en zij is in de Wolfgottesacker in Basel begraven.

Jij had schitterende, groene ogen vol diepgangen niemand scheen in jouw ziel te kunnen kijken, wat bij een actrice vaak extra moeilijk is. Jij speelde vaak een sterke, erotisch aantrekkelijke vrouw. Jij bent nooit getrouwd. Eind jaren 80 kreeg jij een liefdesrelatie met de acteur Zacharias Preen, geboren op 7 december 1965 in Bremen. Zijn vader was de regisseur Joachim Preen en zijn moeder is de actrice Brigitte Janner. Rond 1995 woonde jij twee jaar samen met de acteur Florian Martens, geboren op 27 december 1958 in Oost-Berlijn. Zijn ouders zijn de actrice Ingrid Rentsch en Wolfgang Kieling. Van 1994 tot 2016 speelde jij met Florian in 63 afleveringen van de misdaadserie 'Ein starkes Team'. Jij speelde als Kriminalhauptcommissaris Verena Berthold een hoofdrol. Jij had enkele jaren een relatie met de acteur Andreas Schmidt-Schaller, geboren op 30 oktober 1945. Hij was getrouwd met de actrice Christine Krüger, met wie hij 2 kinderen kreeg, Thomas en Petra, ook een hübsche actrice. Met een danseres kreeg hij de zoon/acteur Tom Radisch en met de regisseuse Swentja Krumscheidt de zoon/acteur Matti. Een andere partner van jou was Christian Redl, geboren op 20 april 1948 in Schleswig.

In 1996 speelde jij o.a. in het drama 'Tödliche Schwesterliebe', met Anica Dobra in de hoofdrol en met Claudia Messner. In 1998 speelde jij als Silvia de hoofdrol in het tv-serie-drama 'Familienglück'. In 2000 speelde jij o.a. in 'Donna Leon', met Barbara Auer, Gudrun Landgrebe, Laura Syniawa, Laura Tonke en Annett Renneberg. In 2001 speelde jij in de thriller 'Späte Rache', met Lena Stolze, die Sophie Scholl in 'Die weisse Rose' (1982) speelde. In 2002 speelde jij o.a. in 'Siska' en de hoofdrol in 'Liebe Schwester', in 2003 voor de vierde keer in 'Tatort' en de hoofdrol in 'Liebe nach dem Tod'. In 2006 speelde jij o.a. voor de tweede keer in 'Der Alte', in 2007 als Hanna Westphal de hoofdrol in 'Das Glück am anderen Ende der Welt' en als Annabelle Kohut de hoofdrol in 'Zeit zu Leben', in 2008 in 'Lutter', met Alice Dwer, in 2009 o.a. in 'Mein Leben - Marcel Reich-Ranicki', met Henriette Richter-Röhl en Friederike Becht, die ook in 'The Reader' (2008) speelde, in 2011 in de thriller 'Mord in bester Familie' en in 2012 o.a. als Frau Charlotte von Stein in 'Die geliebten Schwestern', met Hanna Herzsprung en Henriette Confurius.

In 2013 kreeg jij de diagnose borstkanker. Tot 15 december 2015 werd jij in het ziekenhuis Charité op Charitéplatz 1 in Berlijn-Mitte behandeld. Jij woonde met jouw partner in een oud, erg afgelegen gebouw in Berlijn-Charlottenburg. Jij vocht zo'n twee jaar tegen borstkanker, terwijl jij deze ziekte voor de meeste mensen verborgen hield. Jij werd alsmaar magerder en depressief. Jouw buren zagen dat. In 2015 speelde jij in 'Der Pfarrer und das Mädchen', met Mercedes Müller, Julia Krynke en Katja Flint. En in 2016 speelde jij nog voor de 63-ste keer de hoofdrol in 'Ein starkes Team' en voor de tweede keer in de thriller 'Nachtschicht', met Pegah Ferydoni (1983, Tehran), althans werden die afleveringen uitgezonden. Jij overleed op 4 januari 2016 in Berlijn door een in jouw hele lichaam uitgezaaide borstkanker. Jij bent in de vroege ochtend in vrede overleden, omringd door jouw vrienden. Jij werd 54 jaar en jouw as is bij een grote boom in het Südwestkirchhof Stahnsdorf begraven. De actrice Sonja Kirchberger (1964, Wenen) vond jou 'een geweldig persoon, discreet, bescheiden en altijd vriendelijk'.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
20 februari 2022


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 3 stemmen 49



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)