Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Gillian Howard Welch - I Dream A Highway

Jij bent geboren op 2 oktober 1967 in New York City. Jouw moeder was een eerstejaarsstudente, die mogelijk uit North Carolina kwam. Jouw vader was een muzikant/drummer, die NYC bezocht. Jij bent geadopteerd door Marilyn Cottle (Mitzie Welch) en Ken Welch, komedie- en muziekentertainers. Marilyn's ouders waren Julia en Howard Cottle. Jouw zus heet Julie. Jij was 3 jaar, toen jullie naar Los Angeles verhuisden, waar jouw adoptieouders muziek voor 'The Carol Burnett Show' schreven en zij verschenen in 'The Tonight Show'. Jij ging naar de Westland Elementary School op 16200 Mulholland Drive. Daar zaten/zitten veel kinderen van acteurs en auteurs. Jij zong daar samen met jouw medeleerlingen volksliederen. Daarna ging jij naar de Crossroads School op 1714 21st Street in Santa Monica, waar jij uitblonk. Terwijl jij aan de University of California studeerde, was jij bassiste in een gothicband en drumster in een psychedelische surfband. Toen jij een album van het bluegrassduo The Stanley Brothers (Carter Glen en Ralph Edmund) beluisterde, had jij ineens jouw muziekstijl gevonden. Carter Glen overleed op 1 december 1966 in Bristol door levercirrose als gevolg van zijn alcoholisme. Hij werd 41 jaar.

Aan de University of California Santa Cruz op 1156 High Street behaalde jij een graad in de fotografie. Aan het Berklee College of Music op 130 Massachusetts Avenue in Boston ben jij in songwriting afgestudeerd. Jij deed succesvol auditie voor Berklee's countryband en jij ontmoette jouw muziekpartner David Todd Rawlings, geboren op 31 december 1969 in North Smithfield. Hij studeerde bij Lauren Passarelli, uitvoerend singer-songwriter, multi-instrumentaliste, hooglerares Guitar Department. Jij studeerde bij de songwriter Pat Pattison. David produceerde jouw albums en samen met hem vorm jij de Dave Rawlings Machine, met de albums 'A Friend of a Friend' (2009) en 'Nashville Obsolete' (2015), met o.a. 'The Journey' en 'Pilgrim (you can't go home)'. Na jouw studie in 1992 verhuisde jij naar Nashville en David volgde al snel. Na het samen zingen van 'Long Black Veil' van Danny Dill en Marijohn Wilkin begonnen jullie als duo op te treden. Denise Stiff werd jouw manager en jij tekende een platencontract bij Almo Sounds. In The Station Inn op 402 12th Avenue openden David en jij een concert voor Peter Rowan, waarna de producer Joseph Henry Burnett een album met jullie wilde opnemen.

Op 9 april 1996 verscheen het debuutalbum 'Revival', met 'Orphan Girl', 'Annabelle', 'Pass You By', 'Barroom Girls', 'One More Dollar', 'By the Mark', 'Paper Wings', 'Tear My Stillhouse Down', 'Acony Bell' en 'Only One and Only'. In 1998 verscheen 'Hell Among the Yearlings', met o.a. 'Caleb Meyer', 'Good Til Now', 'The Devil Had a Hold of Me', 'My Morphine', 'Miner's Refrain', 'I'm Not Afraid To Die', Rock Of Ages' en 'Whiskey Girl'. Voor de soundtrack van de film 'O Brother, Where Art Thou?' zong jij samen met Alison Maria Krauss het gospelnummer 'I'll Fly Away' en samen met Emmylou Harris en Alison Krauss 'Didn't Leave Nobody But The Baby'. Jouw idool Ralph Stanley zong 'O Death' van Lloyd Chandler. In 2001 verscheen 'Time (The Revelator)' bij jouw eigen label Acony Records, opgenomen in de beroemde RCA Studio B op 1611 Roy Acuff Place in Nashville, waar Elvis Presley ruim 200 nummers heeft opgenomen en waar Dolly Parton voor haar eerste opnamesessie in 1967 met haar auto door de zijmuur reed. Het album bevat o.a. 'Revelator', 'My First Lover', 'Dear Someone', 'Red Clay Halo', 'Elvis Presley Blues', 'Everything Is Free' en 'I Dream A Highway'.

In 2003 verscheen 'Soul Journey', met 'Look at Miss Ohio', 'Make Me a Pallet on the Floor', 'Wayside/Back in Time', 'I Had a Real Good Mother and Father', 'One Monkey', 'No One Knows My Name', 'Lowlands', 'One Little Song', 'I Made a Lover's Prayer' en 'Wrecking Ball'. In 2011 verscheen 'The Harrow & The Harvest', met 'Scarlet Town', 'Dark Turn Of Mind', 'The Way It Will Be', 'The Way It Goes', 'Tennessee', 'Down Along The Dixie Line', 'Six White Horses', 'Hard Times', 'Silver Dagger' en 'The Way The Whole Thing Ends'. De artistieke coverhoes is van de muzikant/kunstenaar John Dyer Baizley. Op 10 juni 2014 overleed jouw adoptiemoeder in Encino en zij werd 82 jaar. In 2015 ontvingen David en jij de Lifetime Achievement Award for Songwriting van de Americana Music Association. In 2018 schreven David en jij het nummer 'When A Cowboy Trades His Spurs For Wings' voor de western-anthologiefilm 'The Ballad of Buster Scruggs' van Joel Daniel Coen en Ethan Jesse Coen. Op 26 januari 2019 overleed jouw adoptievader in Encino en hij werd 92 jaar.

Op 10 juli 2020 verscheen 'All The Good Times (Are Past & Gone)', met covers en traditionele folksongs. Met naast de titelsong o.a. 'Señor' en 'Abandoned Love' van Bob Dylan, 'Oh Babe, It Ain't No Lie' van Elizabeth Nevills, 'Hello in There' van John Edward Prine (1946 - 2020), 'Ginseng Sullivan' van Norman Blake, 'Jackson' van Billy Edward Wheeler en Jerome Leiber (1933 - 2011), 'Y'all Come' van Arleigh Elton (Arlie) Duff (1924 - 1996), 'Fly Around My Pretty Little Miss' en 'Poor Ellen Smith'. Dit album won in 2021 de Grammy Award voor Best Folk Album. Op 20 augustus 2020 overleed jouw tourmaat, de singer-songwriter/muzikant Justin Townes Earle in Nashville door een overdosis cocaïne/fentanyl. Hij werd 38 jaar. Op zijn 12-de is hij met heroïne begonnen en verder gebruikte hij veel wiet en LSD. Hij geloofde lange tijd in de funeste mythe, dat hij zichzelf moest vernietigen om grote kunst te maken. In 2013 trouwde hij met Jenn Marie Maynard en in juni 2017 kregen zij de dochter Etta.

Jij zingt over sociale outcasts, die worstelen met armoede, drugsverslavingen en een ontkoppeling van hun familie, de dood, verkrachting, weeskinderen, morfineverslaafden en een zwijgende God. Jullie gebruiken vaak een langzaam, bijna hypnotiserend tempo, ook om het effect van bijvoorbeeld morfinegebruik te versterken. Jij bent o.a. geïnspireerd door The Stanley Brothers, The Carter Family, The Louvin Brothers, The Blue Sky Boys, The Monroe Brothers, Bob Dylan, Chuck Berry, Neil Young, The Grateful Dead en The Velvet Underground.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
12 mei 2023


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 59



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)