Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Moby - Extreme Ways (Reprise Version)

Jij bent geboren als Richard Melville Hall op 11 september 1965 in Harlem, Manhattan, New York City. Herman Melville, de schrijver van 'Moby-Dick; The Whale' uit 1851, is jouw oud-oudoom. Jouw vader was de scheikundeprofessor James Frederick Hall en jouw moeder was de medisch secretaresse Elizabeth Warner. Jouw ouders hadden veel ruzie met elkaar. Jij was enig kind en toen jij 2 jaar was, overleed jouw vader door een auto-ongeluk. Jouw vader heeft op die manier zelfdoding gepleegd. In San Francisco ben jij door een medewerker van jouw kinderdagverblijf seksueel misbruikt. Daarna ging jij met jouw moeder naar de wijk Darien in Connecticut, waar jij opgroeide. In Darien woonde jij in een kraakpand met 3 of 4 andere, drugsverslaafde hippies en met bands die in de kelder speelden. Jouw moeder rookte wiet, zij schilderde en zij ging met muzikanten uit. Daarna gingen jullie kort naar Stratford. Jouw moeder was afhankelijk van voedselbonnen en overheidswelzijn. Af en toe waren jullie bij opa en oma in Darien. Jij hebt een halfbroer.

Op jouw 9-de begon jij gitaar te spelen en later speelde jij in punkrockbands. Jij kreeg pianoles van jouw moeder. Als tiener speelde jij in de hardcorepunkband Vatican Commandos, in 1982 opgericht in Darien. De andere leden waren James Spadaccini, John Farnsworth, Lindsey Anderson, Chip Moody, Chuck Weaver, Dave Hower, Mike Pollock en Matt Craig. Op jouw 18-de ging jij filosofie aan de University of Connecticut studeren. In 1983 ging jij kort naar de New Yorkse State University. Op jouw 19-de gebruikte jij LSD, waardoor jij aanhoudende paniekaanvallen kreeg. In 1985 stopte deze band en in 2010-2011 waren er nog reünieshows. Jij was ook lid van de punkrockband Flipper. Tevens met de bassist Krist Anthony Novoselic, de mede-oprichter en bassist van de rockband Nirvana. Jij was dj in de nachtclub The Cafe en in 1988 woonde jij in een verlaten fabriek in Stamford, waar geen stromend water was. In 1989 ging jij met jouw vriend, de kunstenaar Damien Loeb, naar NYC. Jij speelde gitaar in de rockbands Ultra Vivid Scene en Shopwell. Ultra Vivid Scene is in 1987 opgericht door de zanger/gitarist Kurt Ralske. In november 1990 verscheen jouw debuutsingle 'Mobility' en jouw artiestennaam werd Moby. Jij werkte als dj, producer en remixer. In de eerste helft van de jaren 1990 had jij succes met trance- en housemuziek. In 1991 verscheen jouw eerste hit 'Go', gebaseerd op 'Laura Palmer's theme' van de psychologische horrorfilm 'Twin Peaks: Fire Walk with Me' van David Keith Lynch.

Op 27 juli 1992 verscheen jouw debuutalbum 'Moby' bij Instinct Records, met o.a. 'Drop a Beat', 'Everything', 'Yes', 'Next Is The E', 'Mercy', 'Go', 'Help Me To Believe' en 'Slight Return'. In 1993 verscheen 'Ambient', met o.a. 'My Beautiful Blue Sky', 'Heaven', 'Tongues', 'House of Blue Leaves', 'Dog' en 'Lean On Me'. In 1995 verscheen 'Everything Is Wrong', met naast de titelsong o.a. 'Hymn', 'Feeling So Real', 'Everytime You Touch Me', 'Bring Back My Happiness', 'First Cool Hive', 'Into The Blue', 'God Moving Over The Face Of The Waters' en 'When It's Cold I'd Like to Die'. In 1996 verscheen 'Animal Rights', met o.a. 'Come On Baby', 'My Love Will Never Die', 'Soft', 'Say It's All Mine', 'That's When I Reach for My Revolver' en 'Face It'. Op de cover staat een foto van jouw opa en jou, toen jij 2 weken jong was. In 1997 verscheen 'I Like to Score', met vooral muziek voor gebruik in filmsoundtracks. In 1997 overleed jouw moeder door longkanker. Jij ging met drank, drugs en vrije seks experimenteren. Jij dronk de hele nacht door en jij vond xtc geweldig. Jij versierde o.a. Natalie Portman, wat zij zelf ontkent, en Christina Ricci. Jij dronk zwaar, jij slikte pillen en jij bezocht stripbars. Op celebrity-feesten haalde jij jouw penis te voorschijn en raakte jij daarmee zoveel mogelijk onwetende sterren aan. Tijdens jouw concerten vroeg jij het publiek om drugs.

In 1999 verscheen 'Play', met o.a. 'Honey', 'Find My Baby', 'Porcelain', 'Why Does My Heart Feel So Bad?', 'South Side', 'Bodyrock', 'Natural Blues', 'Run On', 'If Things Were Perfect', 'Everloving', 'Inside' en 'The Sky is Broken'. In 2002 verscheen '18', met naast de titelsong o.a. 'We Are All Made Of Stars', 'In My Heart', 'Signs Of Love', 'Another Woman', 'Extreme Ways', 'Sleep Alone', 'Harbour', met Sinéad O'Connor, en 'I'm Not Worried At All'. In 2005 verscheen 'Hotel', met o.a. 'Raining Again', 'Temptation', 'Spiders', 'Slipping Away' en 'Homeward Angel'. In 2006 verscheen 'Go - The Very Best of Moby' en in 2008 verscheen 'Last Night', met naast de titelsong o.a. 'Ooh Yeah', 'I Love to Move in Here', 'Alice', 'Disco Lies' en 'Sweet Apocalypse'. Jij bent een veganist en jij was enkele jaren de eigenaar van het veganistische restaurant 'Little Pine'. Vanaf 1996 woonde jij in de wijk Little Italy in Manhattan en in 2010 verhuisde jij naar Los Angeles. Jouw opnamestudio zit in jouw woning. Jij tekent en fotografeert sinds jouw jeugd. In 2008, toen jij 43 jaar was, deed jij een poging tot zelfdoding. Op 18 oktober 2008 ben jij met de alcohol gestopt. In 2009 verscheen 'Wait For Me', met naast de titelsong o.a. 'Pale Horses', 'Shot in the Back of the Head', 'Study War', 'Walk With Me', 'Mistake', 'Hope Is Gone' en 'Slow Light'. In 2011 verscheen 'Destroyed', met o.a. 'The Broken Places', 'Be The One', 'Rockets', 'The Day', 'Lie Down in Darkness', 'Victoria Lucas', 'After', 'The Right Thing' en 'Lacrimae'.

In 2013 verscheen 'Innocents', met o.a. 'Everything that Rises', 'A Case for Shame', 'Almost Home', The Perfect Life', 'The Last Day', met Skylar Grey, 'Don't Love Me', 'Saints', 'Tell Me', 'The Lonely Night' en 'The Dogs'. Met medewerking van o.a. Holly Brook Hafermann, Julie Sarah Mintz, Inyang Bassey, Ladan Hoessein, Mark William Lanegan, bevriend met Kurt Cobain, Wayne Michael Coyne, Damien Troy Jurado en Melinda Antoinette Gaspar (Mindy Jones), nu jouw leadzangeres. In 2016 verscheen 'These Systems Are Failing', met o.a. 'Hey! Hey!', 'I Wait For You', 'Don't Leave Me', 'Are You Lost In The World Like Me?', 'A Simple Love', 'Almost Loved' en 'Dark Star'. Met medewerking van The Void Pacific Choir. In 2017 verscheen 'More Fast Songs About The Apocalypse'. In 2018 verscheen 'Everything Was Beautiful And Nothing Hurt', met o.a. 'Mere Anarchy', 'The Waste of Suns', 'The Tired and the Hurt', 'Welcome to Hard Times', 'The Middle Is Gone' en 'A Dark Cloud Is Coming'. In 2020 verscheen 'All Visible Objects', met naast de titelsong o.a. 'Morningside', 'My Only Love', 'Refuse', 'Rise Up in Love', 'Forever', 'Too Much Change' en 'Tecie'. In 2021 verscheen 'Reprise' en op 12 mei 2023 verscheen 'Resound NYC', met herwerkte, oudere nummers, gezongen door diverse artiesten, zoals Gregory Porter, Ricky Wilson, Nicole Scherzinger, Margo Timmins en Marley Munroe.

Jij deed aan Transcendente Meditatie, Metta en Vipassana meditatie. Jouw vriendin is de tatoeëerder Katherine von Drachenberg, geboren op 8 maart 1982 in Montemorelos, Nuevo León, Mexico. Zij is ook een tv-persoonlijkheid en kunstenares. Op haar 15-de ging zij 6 maanden naar de Provo Canyon School, waar zij werd misbruikt. Paris Hilton ging ook naar die school en zij werd daar ook misbruikt. Katherine is een ex-alcoholiste en veganiste. In 2018 trouwde zij met de schrijver/kunstenaar/muzikant Rafael Reyes, met wie zij een zoon kreeg. In 2021 verscheen haar album 'Love Made Me Do It'. In 2019 heeft Katherine 'Vegan for life' op jouw nek getatoeëerd. Een andere nektatoeage van jou is 'Protect the innocent defend the vulnerable'. Bij jouw rechteroog heb jij 'VX' laten tatoeëren. De V staat voor Vegan en de X voor Straight edge (geen drugs/alcohol/tabak). Op jouw linkerarm staat met grote letters 'Animal' en op jouw rechterarm staat 'Rights'. Jij hebt Christus Jezus en Zijn leringen lief en jouw leven is gericht op God, al heb jij geen idee wie of wat God zou kunnen zijn.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
30 oktober 2023


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 88



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)