Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een liefhebber van ontluikende erotiek

(voor Balthus (1908 - 2001))

Jij bent geboren als Balthasar Klossowski op 29 februari 1908 in Parijs. Jouw vader Erich Klossowski was een kunstschilder, kunstcriticus en kunstverzamelaar. Hij is geboren op 19 december 1875 in Ragnit (Neman), waar hij op 23 januari 1949 overleed. Hij behoorde tot de Poolse adel, met als wapenschild Rola. Hij schreef een monografie over Honoré-Viktorin Daumier. Jouw moeder Elizabeth Dorothea Spiro schilderde onder de artiestennaam Baladine. Zij is geboren op 21 oktober 1886 in Breslau (Wroclaw) en op 21 oktober 1969 in Bagneux overleden. Zij kwam uit een artistieke, Joodse familie en zij was de laatste geliefde en muze van Rainer Maria Rilke. Jouw opa Abraham Baer Spiro was de hoofdcantor van de Witte Ooievaarssynagoge op de Pawla Wlodkowica-straat 5 in Wroclaw. De oudere broer van jouw moeder was de kunstschilder Eugene Spiro, die kort met de actrice Ottilie Godeffroy getrouwd was. Haar tweede man, de kunsthandelaar Paul Cassirer, pleegde na 16 jaar huwelijk zelfdoding in het advocatenkantoor, waar de echtscheiding werd geregeld. Hij werd 54 jaar en hij is in het Friedhof Heerstrasse in Berlijn begraven. Franz von Stuck heeft Ottelie in 1913 als Circe geportretteerd (let op de blote, spitse, goddelijke rechterborst!) en Renoir heeft haar in 1914 geportretteerd. Eugene is geboren op 18 april 1874 in Breslau en hij overleed op 26 september 1972 in NYC.

Jouw ouders waren van 1902 tot september 1917 met elkaar getrouwd. Jouw oudere broer Pierre is in 1905 in Parijs geboren. In 1914 verlieten jullie Frankrijk en in 1917 ging jij met jouw moeder en Pierre naar Zwitserland. In 1921 gingen jullie naar Berlijn en in 1924 terug naar Parijs, waar jij rijk werd van jouw schilderijen. In 1926 heb jij in Florence veel fresco's van Piero della Francesca gekopieerd en in 1927 maakte jij muurschilderingen in de protestantse kerk van Beatenberg. In 1919 ontmoette jouw moeder R.M. Rilke. Hun liefdesrelatie duurde tot zijn overlijden op 29 december 1926 in Montreux door leukemie. Hij werd 51 jaar en hij is in de begraafplaats van Raron begraven. Jouw moeder vond en leidde de renovatie van het Château de Muzot voor Rilke. Pierre en jij hadden een diepe band met Rilke. In 1920 maakte jij enkele illustraties voor een Chinese roman. In jouw eerste boek uit 1921 met aquarellen over jouw overleden kat Mitsou had Rilke de tekst geschreven. Rilke noemde jouw moeder Merline, naar Merlijn. Zij woonde haar laatste jaren op 69, rue de la Glacière in Parijs. Zij overleed in het huis van Pierre in Bagneux. In 1923 gingen jullie naar Beatenberg. Na het overlijden van Rilke ging jij in Parijs wonen. In 1929 exposeerde jij in Zürich en maakte jij een eerste versie van het schilderij 'La Rue'. In 1930-1931 zat jij in Marokko in het Franse leger. In 1933 schilderde jij 'Alice dans le miroir' en 'La Fenêtre', in 1934 'La Leçon de guitare', waarop de lerares haar leerlinge als een gitaar bespeelt, en in 1937 'La Jupe Blanche'.

'La Leçon de guitare' werd enkele weken in de Galerie Pierre Matisse in Parijs tentoongesteld, in een apart zaaltje met een gordijn ervoor. Het is een erotische, lesbische scene, die jij daarna 40 jaar lang verbood te exposeren en te reproduceren. Vreemd hoe juist jij hiervoor jouw eigen censuur toepaste. In Parijs had jij een atelier in de Rue de Furstemberg en in het Cour de Rohan. In 1936 portretteerde jij André Derain met op de achtergrond een half-topless naaktmodel. In 1937 schilderde jij het licht-erotische 'La jupe blanche'. In 1937 trouwde jij met Antoinette de Watteville. Jij kende haar vanaf haar twaalfde jaar. In 1946 zijn jullie gescheiden. Zij kwam uit een aristocratische familie in Bern en zij stond o.a. model voor 'Pansement Cathy' uit 1933. In 1938 schilderde jij 'Rêves de Thérèse'. In 1940 zijn jullie naar een boerderij in Champrovent gevlucht, in 1942 naar Bern en in 1945 naar Genève, waar de uitgever Albert Skira en André Malraux jouw vrienden werden. In 1942 werd Stanislas geboren en in 1944 Thaddeus. In 1947 ging jij met de kunstschilder André Masson naar Zuid-Frankrijk op reis en ontmoette jij Picasso en zijn therapeut, de psychiater Jacques Lacan. Jij was ook bevriend met Federico Fellini en de schilder Aldo Renato Guttuso, getrouwd met Mimise Dotti, een schilderes en model. In 1949 schilderde jij 'Nu au chat' en in 1951 'Nue avec les bras en l'air', in 1955 'Le Lever' en 'Le rêve', in 1957 'Les toilettes', in 1958 'Portrait de baronne Alain de Rotschild', oftewel Marie Chaivin du Treuil. Marie's kleindochter is de schrijfster/journaliste Saskia Anna Esther Maria del Mar de Rotschild, geboren op 29 april 1987 in Neuilly-sur-Seine.

In 1962 ontmoette jij in Japan de kunstschilderes/schrijfster Setsuko Ideta, geboren op 1 januari 1942 in Tokio. In 1966 zijn Antoinette en jij officieel gescheiden. In 1967 ben jij met Setsuko getrouwd en in 1968 werd jullie zoon Fumio geboren, die in 1970 overleed. Jullie woonden in de Villa Medici in Rome, waar jij van 1961 tot 1977 directeur van de Franse Academie in Rome was, waarbij jij vaak door de schilder François Rouan werd geholpen. In 1973 werd jullie dochter Harumi Klossowska geboren. Zij is een kunstenares/juwelenmaakster geworden. In 1974 schilderde jij 'Katia lit' en in 1988 en 1990 'Le chat dans le siegel', waar jouw laatste model en muze Anna Wahli voor poseerde. Anna is de jongste dochter van jouw toenmalige dokter en zij was van haar 8-ste tot haar 17-de jouw model. Zij is nu een psychotherapeute. Sabine Hahnloser Tschopp was ook een model van jou en zij was toen 9 en 10 jaar. Jij gebruikte toen ook een polaroid-camera. Jij droeg een kimono en jij vertelde haar over jouw eigen kindertijd. Jij speelde theater en jij was kinderlijk. Sabine is nu een kunstverzamelaarster en samen met haar man Andreas heeft zij een privékliniek voor plastische chirurgie. Zij kregen samen 3 dochters. Jij hebt de rokken van jouw modellen vaak extra omhoog gedrapeerd en hun benen nonchalant licht uit elkaar. Overigens valt de erotische uitstraling van jouw werken reuze mee en wordt er niets expliciet detaillistisch weergegeven.

In 1977 verhuisden jullie naar 'Le Grand Chalet' in Rossinière, waar jij diverse kunstenaars ontving. Victor Hugo bezocht het toen het een hotel was. Jij overleed op 18 februari 2001 in Rossinière. Jij werd 92 jaar en Bono van U2 zong op jouw begrafenis. President Jacques Chirac, Prins Sadruddin Aga Khan, het model Elle Macpherson en Henri Cartier-Bresson waren erbij. Jij bent bij jouw château in Rossinière begraven. Het is een heel sober graf. In 1996 verscheen de veelgeprezen documentaire 'Balthus de l'autre côte du miroir' van Damien Pettigrew.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
9 februari 2024


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 61



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)