Inloggen
voeg je bewering toe

Beweringen




Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Katja Bruning
Datum:
2 september 2012
Email:
katjabruningyahoo.com
Ik schreef ook niet dat alle Christenen dat geloven, Hendrik.
Maar er zijn er nog altijd die dat geloven en er rond voor uitkomen. Wat gematigder Christenen geloven is moeilijk te peilen. Ik denk dat er heel wat onder zijn die er niet gerust op zijn.
Misschien zijn Joden consequenter. Ik sprak eens een intelligente, gelovige Joodse man en zei dat ik de God van het Oude Testament zo onaardig vond. ‘Waarom zou God aardig zijn?’ vroeg hij laconiek.
Naam:
J.de Groot
Datum:
30 augustus 2012
Email:
joke190411hotmail.com
Ja daar zeg je wat, zal pijnlijk overkomen voor velen,
maar ik volg je.
Naam:
Hendrik Klaassens
Datum:
30 augustus 2012
Email:
klaassens38zonnet.nl
De overeenkomst is duidelijk. Er zijn christenfundamentalisten (in Nederland maar enkele procenten van de bevolking) die in een strenge, autoritaire God geloven. Zo'n God kun je inderdaad vergelijken met een dictator.

Toch is er ook een groot verschil. Een dictator gooit mensen ook echt in de gevangenis, terwijl een christen, die in een autoritaire God gelooft, vooral zichzelf tekort doet door zijn verwrongen godsbeeld. Wat dat voor gevolgen heeft, beschrijft de psychologe Aleid Schilder heel knap in haar boek "Hulpeloos, maar schuldig". Zo'n godsbeeld kan mensen gemakkelijk depressief maken.

De meeste christenen geloven trouwens niet in een eeuwige hel.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
29 augustus 2012
ik beaam je mening ten zeerste, getuigend van metafysische wijsheid!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)