Inloggen
voeg je column toe

Columns

De enge dood

Ik kom er eerlijk voor uit, ik ben als de dood voor de dood, wanneer ik zie, dat er een beest wordt platgereden, nooit meer opstaat, het niet meer doet, dan weet ik dat ie dood is, als een pier, en als een pier dood is, nou neem dan maar van mij aan, dat ie dood en zielloos is en daar zit ‘m nou net de kneep!

Wanneer je dood bent, wordt er beweerd dat je ziel ook vertrekt en ik heb er best lang over gedaan om erachter te komen waar die ziel zich nou eigenlijk bevindt. Nou ben ik er nog niet zo bar lang achter dat je de ziel, niet net als met een ander orgaan moet vergelijken, bijvoorbeeld je hart, of je longen, maar de ziel van de mens, is een onaantastbaar ding, en nou klinkt dat onparlementair, maar zo bedoel ik het niet, je kunt de ziel niet aanraken of het moet een bijvoorbeeld actie zijn, als je iemand dus op zijn of haar ziel wilt trappen, moet je van goeden huize komen, want tenslotte weet geen mens echt waar die ziel zit, dus wordt het een rondje in de rondte trappen, omdat je niet weet waar je op richten moet.

Toch?

Desalniettemin ben ik dus nog steeds als de dood voor de dood en nou worden we tegenwoordig gebombardeerd, met post, van hoe je de uitvaart wilt regelen, hoe je vindt dat je de laatste dag op aarde zonder ziel door wilt brengen, en ik moet eerlijk zeggen, ik zou het niet weten, ik wil er eigenlijk ook helemaal niet over nadenken, want als dode zielloze figuur die stil in de kist ligt hoef ik helemaal niet de regie te hebben over mijn eigen laatste zielloze ritje, er kan weinig anders gebeuren als dat er nog een aanrijding plaats zou vinden, maar dood ben ik dan toch al, en zo’n kist, dat vind ik ook al helemaal niks, plus het feit dat ik daar een partijtje zielloos lig te wezen, nee mij niet gezien, en nou weet ik wel dat er mensen genoeg zijn die dit allemaal overtrokken vinden, maar iedereen heeft recht op een mening en mijn mening is: dat wanneer ik zielloos dood lig te wezen, dat toch eigenlijk best zielig is en daarom vind ik er niks aan.

Ik ben als de dood voor de dood en de regie? Die kan me gestolen worden, zolang ze maar van mijn ziel afblijven!

Schrijver: An Terlouw, 7 oktober 2010


Geplaatst in de categorie: emoties

3.0 met 3 stemmen 468



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)