Inloggen
voeg je column toe

Columns

Seks? Wanneer?

“Hoe vaak doe jij het nog?”, vraagt Liza met een vragende doordringende blik. “Eerlijk antwoorden hè!”
Ze is 4 maanden geleden bevallen van haar 2e kindje. Het valt haar zwaar; de zorg voor 2 kinderen naast haar baan en al haar andere activiteiten.
“Zo irritant die glossy‘s”, gaat ze verder. “Die artikelen gaan over dat je van seks energie krijgt, afvalt, er vrolijk van wordt en zelfvertrouwen krijgt en voorkomt dat je ziek wordt”. Ze hapt naar adem en ratelt verder. “En sporten doe ik ook al maanden niet meer. ’s Avonds plof ik neer en dan heb ik het echt wel gehad. Eenmaal in bed ga ik liever slapen dan neuken. Ik moet er gewoon ook niet aan denken! Veel te vermoeiend. Ja, hij mag me verwennen als ik stil op mijn rug kan blijven liggen, maar hij stort zich de laatste tijd ook neer. Hoe lang duurde het bij jou, voordat jullie het weer deden?” Liza kijkt me smekend aan, alsof ze zeggen wil: ‘Alsjeblieft zeg dat het normaal is en dat het allemaal weer goed komt.’

“O, Liesje, wat maak je, je druk. Kijk wat je allemaal wel doet?”, troost ik haar.
“Nou…eh in het weekend kook ik extra lekker en we zoenen wel en ik knuffel hem…maar..”
“….en je ziet er ook geweldig uit,” voeg ik eraan toe.
Liza slaakt een diepe zucht en valt stil.
“Maareh”, vraag ik, en pak haar hand vast, “Heb je behoefte aan seks of voel je, je vooral schuldig naar hem?”
Ze haalt haar schouders op en de tranen komen tevoorschijn.
“Volgens mij ben je heel erg moe, klopt dat?”
De tranen komen nu met bakken eruit en hevig knikkend, geeft ze bevestiging aan mijn vooronderstelling.
“Liza, je bent nu moeder van 2 kleine kinderen, je bent echtgenoot en je bent werknemer en je bent vriendin. Die rollen kan je onmogelijk allemaal perfect uitvoeren. Je bent geen 20 meer, toen je nog vrijgezel was en de enige belangrijke en verantwoordelijke rol die je te dragen had als werknemer was. Maak keuzes, verdeel je energie, wat is je eerste prioriteit, wat je tweede, enzovoort, verdeel die 100%. Heus, je kan niet alles voor de volle 100% blijven doen en je hoeft ook niet alles alleen te doen.”
Liza kijkt me met waterige ogen aan en ik zie haar denken.
“Gun jezelf pleziertjes en rustmomenten. Heb je al een keer oppas gehad?”
Langzaam schud ze haar hoofd.
“Weet je nog vorig jaar, dat jij twee dagen oppaste op Roos en Madelief? Toen hebben Nico en ik heerlijke dagen gehad én seks, ook pas weer na maanden. Het gaat niet meer vanzelf, wij plannen onze genotmomenten in, anders komt het er niet van.”
Een glimlach verschijnt op Liza’s gezicht.
“Dus wanneer ga ik op je schatjes passen?”, vraag ik lachend.
“Je bent een lief”, zegt ze zacht.

’s Avonds belt Liza me op: “Kan je volgende week donderdag en vrijdag?”
“Grote meid!” zeg ik plagend.

Schrijver: Door den Burg, 27 juni 2011


Geplaatst in de categorie: ouders

3.5 met 2 stemmen 163



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)