Inloggen
voeg je column toe

Columns

Bewondering

Er zijn twee soorten mensen die ik bewonder.
Dat zijn(top)sporters en schrijvers.

(na deze zin denk ik: wacht even, mensen die mooi kunnen schilderen dan, heb ik toch grote waardering voor, en architecten, wat een prachtig beroep, en neem nu een goede ict-er: petje af hoor… stop).

Er zijn dus twee soorten mensen die ik bewonder: mensen die op hoog niveau sporten en mensen die subliem kunnen schrijven.(die laatste spreekt voor zich).

Tennisster Serena Williams, voordat ze aan de set begint geeft ze een showtje weg, na afloop ook. Zelfingenomenheid is meestal irritant maar haar zelfvertrouwen spat er van af en ze maakt het waar. Dat vind ik mooi om te zien.
Kijken naar de Olympische Spelen maakt me enthousiast.

Neem nou de vliegende Jamaicaan Usain Bolt (‘Thunderbolt’). ‘Hoe komt het dat je zo snel kunt rennen Usain’ werd hem eens gevraagd. Hij blijkt een aantal broers te hebben, een stuk of vijf, die allemaal hardrennen. ‘zij rennen harder dan ik, alleen vinden ze er niet zoveel aan’’ was zijn nuchtere reactie.

En dan al die prachtige sportlijven. Potdomme wat mooi. Nee, ik word er niet geil van eerder begeistert. Zo horen lijven eruit te zien. Niet met gespataderde kuiten, kromme ruggen en slap vel. Maar met geoliede huiden, strakke spieren en een kaarsrechte lichaamshouding (er schuilt een nazi in mij).

Friese Epke staat even doodstil voordat hij de rekstok met een sprongetje vastgrijpt. Hij straalt vastberadenheid uit. Met open mond kijken we naar de prachtige zwaaien die hij vervolgens maakt. Wat een concentratie.

‘Het is allemaal mentaal hè, wat die sporters doen’. ‘Het zelfvertrouwen zit tussen de oren’. Dat kan wel wezen, denk ik dan, maar met alleen denken kom je niet ver.
Het is de daadkracht. Het Doen. Het ‘niet lullen maar poetsen’ wat aanspreekt. Hun lef, wat ik benijd.

Fijn om wat goden te hebben om tegenop te kijken. Het is zondagochtend, ik pak mijn sporttas.
Nooit zal ik ooit het niveau halen van deze grootheden. Toch motiveert het me om er tegenaan te gaan.

Laatst zat ik even in de supersnelle, glanzend gele, nauwelijks gestabiliseerde kano van T.
Dit klinkt simpel maar was het niet.
Mentaal was ik niet stabiel. Fysiek ook niet. Toen ik mijn zonnebril opzette, sloeg ik bijna om. Hola.

Wat ik niet dacht: Kom, sla die peddels uit en je ziet wel waar je bootje (bootje, bootje, scherpe naald) heen glijdt.
Wat ik wel dacht: ja maar, als er nu weer zo’n gemotoriseerde plezierboot aan komt tuffen, ik lig overdwars in de IJssel en weet zo gauw niet weg te peddelen. Wat Dan? Dus hing ik met een elleboog aan de steiger en wikte en woog wat af.

T. opperde een touw. Dit leek mij wel wat. Even later liep hij naast me langs de waterkant terwijl ik mijn peddelslagen maakte. Net toen ik dacht: goh dit is best leuk, kwam er een bootje aangevaren met vier mannen erin. ‘ Hé, kijk nou, daar wordt er eentje uitgelaten..’ toeterde een van de mannen met zijn handen aan zijn mond.

Ik had er geen erg in wat voor lullig gezicht het moest zijn voor de andere IJsselbevaarders, mijn kanotochtje aan de lijn.
Op zich winst. Niks fijners als je knopje overbewustzijn even uitgeschakeld staat.
Het gat is gapend groot tussen droom en realiteit. Geeft niets. Daadkracht daar gaat het om. Volgende week stap twee: zonder touw.

Schrijver: Mohair
Inzender: monique louis, 6 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: sport

4.3 met 7 stemmen 776



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Ivan Grud
Datum:
15 augustus 2012
Email:
grud-ivanhotmail.ph
Ja herlijk om te lezen, en het blijft een kunst om niet te schommelen in zo'n ding.
Naam:
Mohair
Datum:
7 augustus 2012
Nou ja zeg Joke, ik ga ervan blozen, Joepie, dan heb ik in ieder geval 1 fan:-)
Naam:
J.de Groot
Datum:
6 augustus 2012
Email:
joke190411hotmail.com
"Er zijn twee soorten mensen die ik bewonder."

Er zijn div. soorten schrijvers die ik bewonder en 1 daar van ben jij!
Naam:
Monique Methorst
Datum:
6 augustus 2012
Email:
moi636yahoo.com
"Er schuilt een nazi in mij" daar moest ik zo om lachen. Weer een mooi geschreven column, top.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)