Inloggen
voeg je column toe

Columns

Onrust

Wat een naar begin van de week, Johannes ( oftewel Johanna) is niet meer, als je hem wilt zien, moet je over een paar weken naar Naturalis, daar ligt ie dan waarschijnlijk en natuurlijk komen er dan weer discussies op gang, natuurlijk zijn er dan genoeg meningen die over en weer worden gespuid en mensen zijn het helemaal niet met elkaar eens over hoe en waarom Johannes gestorven is.

Maar ja, als het kalf verdronken is, dan dempt men de put, nou is Johannes niet verdronken, nee hij lag juist op het droge, maar toch komen er mensen in beeld die er hun zegje over willen doen en tja, daar zijn we mensen voor, dat zal wel altijd zo blijven! Echter het verhaal over de toestand in Newtown, daar lig ik nou wakker van, daar word IK nou helemaal naar van, daar word ik ook verdrietig van, zoveel kinderen zoveel slachtoffers zoveel verdriet met een onmenselijke actie.

Wapens, ik vind ze vreselijk, ik haat ze en verafschuw ze, maar blijkbaar denkt niet iedereen er zo over! En dan juist in deze maand te worden geconfronteerd met dit soort acties is luguber, is wanstaltig en moet een mens welhaast buiten zinnen brengen, natuurlijk is het bij elk geval van overlijden naar om te horen of te lezen, maar dit soort berichten daar krijg je net als met 9 september een kille rug van, daar krijg je kippenvel van, zo hoog als…tja als wat?

December, een maand net als alle anderen, met dien verstande dat het de laatste maand van het jaar is, dat we gaan overdenken wat we aan goede voornemens kunnen gaan doen, wat we niet goed deden dit jaar en wat volgend jaar beter kan, ach allemaal malligheid zou een zeer goede vriend van me zeggen, goede voornemens hoef je niet speciaal op 31 december klaar te hebben liggen nee hoor dat kun je het hele jaar door doen, goede dingen voor een ander, aan een ander denken, meedenken en zo kom ik dan vanzelf op de komende Kerst, kerstmis 2012 terwijl een fabriek in Rotterdam volop bezig is om miljoenen paaseitjes te fabriceren, moeten wij nog aan het kerstdiner, jawel het is echt waar, miljoenen PAASEITJES rollen nu al van de band, terwijl wij het KERSTBROOD nog aan moeten snijden, eigenlijk wel om te gieren toch? Kerstmis 2012, er is het afgelopen jaar genoeg gebeurd om allemaal de revue te laten passeren, maar dan heb ik meer dan een luttele 5 á 6 minuten nodig om dat allemaal aan jullie te laten weten, dan heb ik meer dan 1000 woorden nodig die een column normaliter duurt dan heb ik meer nodig dan, tja, dan dat het papier lang is en dat is niet de bedoeling.

Maar kerstballen en paaseitjes en een nieuw woord voor de dikke van dalen het woord Project X party staat weer garant voor het feestje wat zoveel de gemoederen bezig hield met dat kind wat 16 jaar werd, in Haren, weet je nog? En we weten ook inmiddels wie de loden leeuw heeft gewonnen, voor de slechtste reclame en degene die als loden presentatrice tevoorschijn kwam, het mooie is dan toch wel, dat de twee die gewonnen hebben, volgens mij nooit zelf de leeuw op gaan halen, dat is een ding wat zeker is, maar het is wel zo, dat een van de 2 winnaars de leeuw zelf kan afleveren, tenslotte zijn ze zelf een soort van bezorgbedrijf en kunnen ze mijns inziens er best gelijk even voor zorgen dat die leeuw ook bij Patricia terecht komt, zo komt alles weer op zijn plaats.

Dat er sowieso woorden moeten worden verspild aan de meest irritante reclame en aan de meest irritante persoon die een reclame ‘doet’ als het ware, snap ik al helemaal niet, het is volgens mij altijd beter om een gewone man of vrouw, heerlijk onbekend te nemen voor een reclame, mensen die wel een centje kunnen gebruiken, mensen die het verdienen om een keertje in de picture te staan en zodoende een extraatje binnen te halen, maar ach dat zal altijd wel een heikel punt blijven, ze trekken liever bekende gezichten naar de reclame toe omdat men van mening is dat een bekend gezicht meer potentiële klanten trekt, nou ik moet eerlijk zeggen, dat juist die groep me sneller dan snel naar het toilet laat lopen, die hebben hun tijd al gehad die waren vroeger hartstikke populair maar zijn dat nu allang niet meer, nou hoeven ze van mij niet vergeten te worden, maar om ze binnen te halen om een loterij te promoten, gaat me te ver! En zo drijven we langzaam aan naar de kerst, in ieder een welbehagen, voor iedereen vrede en voor iedereen een volle maag, voor iedereen geen zalig Pasen maar een zalig kerstfeest en misschien zal de paus ook nog bedanken voor de bloemen, wie zal het zeggen.

En dan als afsluiting die vroeger zo mooi op tv gedaan werd zeg ik nu, namens mijzelf, voor iedereen, klein en groot, voor de nabestaanden in Amerika, voor de mensen die iemand verloren hebben, voor alle in mijn kringetje aanwezige vrienden, familie een vredige, gezonde en vreugdevolle kerst toe, een fijne jaarwisseling en graag tot volgend jaar

Schrijver: An Terlouw, 23 december 2012


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.5 met 2 stemmen 230



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)