Inloggen
voeg je column toe

Columns

De goden waren kosmonauten

Iedereen kent nu wel de reeks boeken die over dit onderwerp geschreven zijn. Zelf ben ik ervan overtuigd dat een groot gedeelte de waarheid bevat. Natuurlijk is er een macht die het hele universum beheerst, doch die kan en wil zich niet met alles bemoeien.
De bijbel is een prachtig boek, maar beschuldigt God van dingen, die onze goede God nimmer gedoogd zou hebben.
Het begint al met Kaïn en Abel. Het ging hier niet om een geweigerd offer. Abel had gewoon het mooie dier van zijn broer gestolen. Toen deze protesteerde werd hij gemakshalve dood geslagen. Zo gaat het meestal. De schurken winnen vrijwel altijd van fatsoenlijke mensen.

Een ander voorbeeld vind ik Jacob en Ezau. Het is uitgesloten dat onze rechtvaardige God toegestaan had dat Jacob het eerstgeboorterecht van zijn broer door bedrog in handen kreeg en zo de stamvader van het uitverkoren volk kon worden.
God was even op audiëntie bij de Allergrootste.
God zou nooit een incestpleger redden tijdens de ondergang van Sodom en Gomorra.
Ook een dronkenlap als Noach had hij niet geholpen.
Een schurk als koning David was gewoon herder gebleven. Deze koning bestond het om de man van Batseba te laten vermoorden om zich diens vrouw toe te eigenen.
De arme Onan werd gedood omdat hij masturbeerde.

Jezus aan het kruis. God liet zijn eigen zoon kruisigen.
Wie gelooft dat? God is een god van liefde!

Een aantal mensen heeft verhalen verteld, waarvan een heleboel bijzonder mooi zijn, maar de meeste verzonnen zijn.
Mijn pretenties gaan niet zover dat ik denk een echte bijbelkenner te zijn, mijn verstand dicteert dit stuk.
Alle smerige wreedheden die de mensen eeuwenlang hebben begaan, mogen niet op rekening van onze God van liefde worden geplaatst.
Het beste bewijs is wel dat de Nazi's Gods uitverkoren volk bijna helemaal konden uitmoorden.
Niets van al die smeerlapperij was de wil van God.

Er is een tegenkracht die God niet altijd kan tegen houden.
Een duistere kracht, waar God een eeuwige strijd mee moet voeren.
Eens zal hij echter definitief het kwaad uitbannen.
Dan komt de nieuwe wereld waar geen plaats zal zijn voor het kwaad. Zelfs het meest verscheurende dier, de mens, zal in vrede leven en gelukkig zijn.
Dit zijn gewoon wat overpeinzingen, niet theologisch onderbouwd. Ik ben geen leugenaar of fantast.

Schrijver: Eelt, 14 januari 2013


Geplaatst in de categorie: religie

2.1 met 13 stemmen 500



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)