Inloggen
voeg je column toe

Columns

Zoek!

De verhalen van de eerbiedwaardige en humorvolle Perzisch-Azerbeidzjaanse mysterieman, wijsneus, satirische Sufimeester en filosoof Mullah Nasreddin, zijn misschien wel de meest geciteerde anekdotes uit de hele overvloedig gevulde esoterische schatkist.

Wat ik vandaag in het nieuws las over de mysterieuze verdwijntruc met de MH 370, die op 8 Maart 2014 spoorloos boven of in de Indische Oceaan oploste, bracht een bekend verhaal van deze wijze wijze weer in herinnering.

Je kent het misschien: een man (ja, natuurlijk) (het is meestal Nasreddin zelf) komt 's nachts in het pikkedonker dronken bij zijn eigen voordeur aan en laat zijn sleutelbos vallen tijdens de schermutselingen met het slot dat steeds heen en weer beweegt.
Vervolgens loopt hij naar de dichtstbijzijnde lantaarnpaal (tja, hoe die in het verhaal is terechtgekomen begrijpt geen kip) (we hebben het hier over de dertiende eeuw ergens in Turkije), en gaat onder die lichtbron, al kruipend door het zand, naar zijn huissleutel zoeken.
Al gauw komen er enkele kroegvrienden met hem meezoeken.
Als ze een kwartiertje bezig zijn, vraagt er een terloops waar ze eigenlijk naar zoeken,
waarop de man zegt: ik ben mijn huissleutel kwijt.
De goede sul van een vriend: waar heb je hem het laatst gehad?
De man: bij m'n voordeur.
De behulpzame: waarom zoeken we dan hier?
Nasreddin: omdat we hier tenminste licht hebben.

Eilandbewoners van Kudahuvadhoo, een klein zandbergje in de Malediven, ten zuiden van India, ten Zuiden van Sri Lanka, in diezelfde Indische Oceaan, op een volkomen begrijpelijke plek (laten we zeggen recht voor de voordeur) vertellen al een jaar lang aan ieder die het (blijkbaar niet) horen wil dat ze een zeer groot, zeer laag vliegend passagiersvliegtuig op de dag van 'verdwijning' hebben zien en horen overkomen. We konden zelfs de deuren (waarschijnlijk de voordeur) prima zien, zeiden ze. Daarna was er een luide knal.
Er is NIEMAND, maar dan ook NIEMAND wezen zoeken.
Zelfs NIEMAND heeft MOEITE gedaan om de ooggetuigen te spreken.

239 Inzittenden worden vermist.
Mensen, geen sleutels, of misschien wel.

Een 'gevleugelde' uitdrukking van Nasreddin, die van toepassing is op
de zoekmethodes van 'hedendaagse geleerden' is
SNOEKEN OP ZOLDER ZOEKEN.

(Of eieren met Kerstmis)

Waar ligt de sleutel tot dit mysterie?

Schrijver: Ton Hettema, 5 april 2015


Geplaatst in de categorie: reizen

4.0 met 5 stemmen 127



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)