Inloggen
voeg je column toe

Columns

#FreeTheNipple

Al langere tijd speel ik met de gedachte om, als het hier in Nederland mij te Hollands benauwd wordt, te emigreren naar het prachtige IJsland. Een land waar men nog steeds gelooft in meerdere goden en godinnen, volgens het officieel geheten Ásatrú (= trouw aan de goden): het oude zogenaamde heidense geloof dat rond het jaar 1000 na Christus praktisch volledig verdween door de kerstening van Europese landen. Alleen in sommige Scandinavische landen bleef een kern bestaan die de laatste decennia weer opleeft. In IJsland is dit geloof in meerdere goden en godinnen officieel erkend als godsdienst. Het valt onder de paraplu van wat paganisme genoemd wordt en kent overeenkomsten met het latere Wicca, dat vooral aanhang geniet in Engeland en Amerika en waarin de rol van godinnen en met name de Moedergodin, een nog grotere rol van betekenis heeft gekregen.

In Nederland is er slechts een kleine aanhang voor deze polytheïstische manieren van geloven. Het monotheïsme, waarbij mensen elkaar bestrijden wie de ene ware god eert en wie het ene ware geloof kent, doordrenkt in grote mate ons dualistische gedachtegoed. Er is maar één waarheid en iets is goed of iets is fout. Iets is waar of iets is onwaar. Iets is zus of iets is zo. Het geloof in meerdere godheden geeft zoveel meer ruimte voor meer waarheden en meerdere wegen om daar te komen waar een mens zijn wil. Die ruimte heb ik altijd gevoeld bij de Scandinavische landen met hun zeer tot de verbeelding sprekende Keltische mythen en sagen en met name bij het prachtige midden op zee gelegen IJsland.

Het verbaasde mij dan ook niet om in een artikel van het NRC te lezen dat het feminisme in IJsland hoogtij viert en niet alleen onder vrouwen, maar ook, en overtuigend steeds meer, onder mannen. Als moderne man in IJsland ben je feminist. Wat mij betreft een logisch en direct gevolg van een cultuur waarin er meerdere manieren van geloven bestaan in meerdere godheden inclusief godinnen. Een verering van een vrouwelijke godheid geeft immers aan hoe het vrouwelijke in de cultuur van een land gewaardeerd wordt.

In het artikel wordt uitgelegd hoe de IJslandse jonge feministische beweging #FreeTheNipple is ontstaan, waarbij jonge vrouwen topless actie voeren tegen de seksualisering van hun lichaam en in dit geval in het bijzonder van hun borsten. Waarom moeten zij hun borsten en tepels bedekken en mannen niet? Alleen omdat er wat meer vet inzit? Dat vinden ze goed waardeloos en ze zitten er als vrouwelijke bouwvakkers bij, in spijkerbroek, helemaal topless of met stoere open hemden en jacks met niets eronder, waardoor de borsten vrij van enige beknotting kunnen zwieren.

Deze spontaan ontstane beweging vertoont overeenkomsten met de feministische beweging in ons land en omringende landen in de vorige eeuw, waarbij vrouwen letterlijk hun beha's in de ban deden, soms zelfs ritueel verbrandden, als protest tegen de beknotting van het vrouwelijke aan ons lijf en in onze cultuur.
Bij de natuurstammen, die o.a. in Afrikaanse landen leven, zie je ook geen beha's en lopen vrouwen ook gewoon topless rond, dus waarom is dat vrouwelijk deel van het lichaam in de rest van de wereld zó sterk geseksualiseerd dat je als vrouw niet topless over straat mag gaan, zelfs niet als het zó warm is dat alle mannen dat wel doen? Een mannenborst kan net zo sexy zijn als een vrouwenborst, maar vrouwen bespringen een man met een gespierde borstkas en een gladde sixpack op straat toch ook niet als hun hormonen daarvan op hol slaan? De jonge feministen uit IJsland hebben groot gelijk. Het is tijd onze tepels te bevrijden van het seksueel onderdrukkende juk dat de christelijke kerken ons hebben opgelegd.

Dat bracht mij op een idee toen ik gisteravond het verschrikkelijk lelijke schreeuwliedje van Israël zag winnen op het Eurovisie Songfestival. De arme Ari Ólafsson uit IJsland werd met zijn mooie ballade 'Our Choice' laatste. Dat moet volgend jaar beter. En gezien het feit dat het al een aantal jaren meer om een politieke boodschap gaat dan om het liedje, denk ik dat IJsland volgend jaar maar eens de jonge #FreeTheNipple beweging naar Israël moet sturen. Want een paar jaar geleden hadden wij met Ilse en Waylon echt het beste liedje, maar won het politieke LGBT statement van de vrouw met baard. En er waren gisteren echt veel mooiere songs die hadden moeten winnen, zoals het prachtige 'Nobody But You' van de Oostenrijkse zanger Cesár Sampson, maar tot mijn grote verbazing hoorde ik, nadat Israël gewonnen had, dat het winnende liedje er een zou zijn geweest van een #MeToo statement.

Tja. Als dat mij, als hartstochtelijke aanhanger van de #MeToo beweging, zelfs ontgaan is, dan is de boodschap toch niet zo best verpakt geweest. Dat kan beter! Dat kan IJsland beter! We sturen een paar stoere jonge IJslandse feministes met een geweldig lied naar het land van melk en honing. Een topless performance die de hele wereld wakker schudt! En dan een keer geen topless optreden van vrouwen om de reden waarom dat in alle westerse landen in nachtclubs gebeurt, nee, juist om de tegengestelde reden! Eens zien of dat werkt in de inmiddels al eeuwenlange gespannen verhoudingen tussen de seksen. De titel is er al: Free The Nipple! Nu nog een pakkende songtekst, een swingend muziekje eronder en dan kunnen de jonge IJslandse vrouwen inpakken en uitpakken!

Moet er wel volgend jaar een beetje vrede in Israël zijn, anders is het beter thuis te blijven. In een jaar kan veel gebeuren. Misschien dat het dan toch eindelijk vrede gaat worden tussen Noord- en Zuid-Korea. Misschien dat dit tussen Iran en Israël ook nog gaat lukken. Misschien dat de rasrascist en rasseksist Trump dan toch voor elkaar krijgt dat er iets meer vrede op de wereld komt. Dan mag hij van mij best die Nobelprijs krijgen. Misschien krijgt hij de smaak te pakken en sluit hij zich ook nog aan bij de emancipatiebewegingen van vrouwen, zwarten (en overige donkergekleurde mensen), gehandicapten, LGBT en overige onderdrukte groepen op onze aardbol. Als hij dan ook nog alle discriminatie de wereld uit helpt, dan mag hij van mij zelfs een standbeeld.

Maar het kan ook goed fout gaan. Zoals het volgens sommige wetenschappers 500 miljoen jaren geleden op Mars is fout gegaan toen daar een kernoorlog uitbrak tussen mensachtigen en een grote waterstofbom de hele planeet tot diepvrieskist omtoverde. Dus met een beetje pech zijn we volgend jaar allemaal tegen wil en dank in het heelal zwevende ijslolly's. En met een beetje geluk is het eindelijk vrede op aarde en in de harten van alle mensen. Het moet toch ooit een keer lukken. Het liefst ergens tussen nu en over een jaar. En niet pas over 500 miljoen jaren op een andere planeet in een of ander universum.

... Onderstaande link gaat naar het NRC artikel: 'Hier zijn ook mannen feminist', Maral Noshad Sharifi, 11 mei 2018. ...


Zie ook: https://www.nrc.nl/nieuws...n-ook-mannen-feminist-a1602613

Schrijver: Gabriëla Mommers, 14 mei. 2018


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4,1 met 10 stemmen 285



Er zijn 15 reacties op deze inzending:

Naam:
Karel Jong
Datum:
25 mei. 2018
Te snel getypt, waardoor het Joan werd, mw. Mommers. Terwijl het mij al zo lang bekend is dat Joanan een man is. Dus nee, ik ben geenszins een zogenaamd 'wijs' heertje dat een meisjesruzie observeert. Over het komische karakter van het lezen van deze site, lees ik graag eens een column of beschouwing.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
24 mei. 2018
@ Karel: De door jou gewaardeerde 'Joan' heet Joanan. Wordt bij mijn weten uitgesproken als 'Jo-an-an'. Is bij mijn weten een man. Zou wel grappig wezen als jij denkt dat hij een vrouw is. En dat je dan zou denken: 'Ach, de 'meisjes' hebben ruzie, laat ik als 'verstandige man' eens voor scheidsrechter spelen en beslissen wie 'gewonnen' heeft." Dat zou enorm grappig zijn. Het lezen van deze site wordt sowieso almaar grappiger.
Naam:
Karel Jong
Datum:
23 mei. 2018
De door mij gewaardeerde Joan is hier tot mijn verbazing enigszins schuimbekkend aanwezig in reacties op redelijk kalm genoteerde observaties van Mommers. Beide schrijvers vind ik vaak tot nadenken stemmende bijdragen leveren. Dit woordenspelletje hier wordt voor mij echter dik gewonnen door Mommers.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
18 mei. 2018
@ Joanan: Ik ben precies daar waar ik zijn wil. Grappig hoe je eerst je eigen overdrijvingen verdedigt en nu mij generalisatie verwijt.
Dat jij mijn sarcasme als denigrerend ervaart, laat ik voor jouw rekening.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
17 mei. 2018
Wat een belachelijke generalisatie over mannen. Hoezo willen mannen het altijd beter weten en matigen zij zich een dominante houding aan 'zelfs en vooral' als het over de andere sekse gaat? Ik ken anders ook genoeg dominante vrouwen, o.a. ene G.M. , die juist de mannen de les willen lezen. Met deze denigrerende toonhoogte en deze ongegronde mannenhaat ga je niet ver komen.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
17 mei. 2018
Arme onbegrepen Joanan, ik had werkelijk geen idee dat ik jouw reactie als een uitvergrotende en vervormende kunstuiting moest opvatten. Wat enorm vervelend voor je dat ik dacht dat we met een serieuze discussie bezig waren. En wat ontzettend fijn om te lezen dat je jezelf feministisch noemt. Mannen die zichzelf meer feministisch noemen dan feministische vrouwen, wantrouw ik echter per definitie, omdat die dominante houding van mannen, om altijd alles beter te weten, zelfs en vooral als het over vrouwen gaat, nu juist hetgeen is wat mis is met deze wereld.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
17 mei. 2018
Hoogst geïrriteerde en van je af bekkende kenau Gabriëla, je denkt dat jij de enige bent, die de vrouwelijke kenmerken verdedigt en je ziet overal beren op de weg, waar ze er volstrekt niet zijn. Dat ik vaak overdrijf, mag toch inmiddels duidelijk zijn, omdat ik overdrijving gebruik om literair gezien met de beuk erin over te komen. Het zal je wellicht rauw op jouw betweterige dak vallen, maar ik ben vast en zeker meer feministisch en vrouwvriendelijk, dan jij denkt en dat jij denkt, dat jij bent. Terwijl jij nog steeds in de modus van protesteren zit, ben ik al ver vooruit en beschrijf ik wat de Vrije Vrouw is. Als ik een schilder zou zijn, dan zou ik vast een aanhanger van het dadaïsme en het kubisme zijn. En het magisch realisme en gelijk Dali, Modigliani en Picasso. De dingen uitvergrotend en vervormend. Kunst betekent een ander zicht op de werkelijkheid. Do you understand?...
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
15 mei. 2018
@ Joanan: Ik zal je reactie opvatten als een, wellicht onbedoelde, steun aan de jonge feministische IJslandse beweging.
Overigens hebben we een paar jaar geleden al een keer een discussie gehad over jouw beschrijvingen van de vrouwelijke tepel die in een van jouw verhalen als 'duimlang' wordt beschreven. Nu schrijf je weer over de 'perfecte speengrootte' die bijna geen enkele vrouw heeft. Feit is dat de meeste spenen groter en langer zijn dan de tepels van een vrouw. Als babies bij hun moeder drinken nemen ze een deel van de tepelhof mee in hun mond. Dat hebben spenen niet, daarom zijn die langer. Feit is dat de gemiddelde stijve tepel 0.95 cm lang is, dat is dus minder dan een centimeter. Niet dat ik jou niet je eigen fantasie gun over de door jou zo begeerde duimlange tepels. Het is alleen voor vrouwen niet zo leuk om dat soort onrealistische beschrijvingen van hun eigen lichaam te lezen. Net zoiets als dat er in sommige verhalen penissen beschreven worden van 30 centimeter en langer. Zal ook vast wel bij hoge uitzondering bestaan, maar is gemiddeld genomen ook erg onrealistisch.

@Ralameimaar: Ik ken de boeken van Jean Shinoda Bolen, een Jungiaanse psychiater en schrijfster, bekend van de boeken 'Godinnen in elke vrouw' en 'Goden in elke man'. In haar latere boeken schrijft ze dat goden ook in elke vrouw leven en godinnen ook in elke man. Daar ben ik het helemaal mee eens en dat ervaar ik zelf ook zo, sterker nog, het is voor mij vaak een belangrijk vertrekpunt voor mijn gedichten en verhalen. Bijvoorbeeld in mijn verhalen op deze site: 'Nacht van Volle Maan' en het vervolg in drie delen 'Ontmoeting met de Zon'. Ik geloof dat alle mogelijke archetypen van alle culturen, goden, godinnen, dieren, engelen, heiligen, bekende figuren uit verhalen, sprookjesfiguren, enz. in ons leven. Dat geldt wat mij betreft ook voor geïncarneerde goden en godinnen zoals Yeshua Ben Josef (voor mij de incarnatie van de Zonnegod Horus) en Maria Magdalena (voor mij de incarnatie van de Maangodin). Zoals ook Deepak Chopra zegt: we zijn een oneindig vat vol mogelijkheden. We kunnen kiezen wie we willen zijn, wie we in ons willen eren, wie we vanuit ons innerlijk naar buiten toe uitdragen. Het boek dat jij noemt, ken ik nog niet, maar daar ga ik zeker een kijkje in nemen. Dank voor de tip!
Naam:
Ralameimaar
Datum:
15 mei. 2018
Gabriëla, de Hindoeistische godsdienst heeft ook veel goden en godinnen, dat weet je. Er is een interessant boek van Nader Ram die ontdekt heeft dat al de goden en godinnen in ons leven. Dit is de titel....Vedic Devata in Human Physiology: The Impulses of Natural Law That Organize and Administer the Universe Are Available in the Human Physiology. Wanneer dit eenmaal algemeen is ontdekt en aangenomen zal er minder strijd zijn en begrip voor elkaar. Ik ben blij verrast hoe je denkt dat Trump kan transformeren. De gedachte en wens begint bij ons en de rest gaat 'vanzelf'. Je hele bericht vind ik positief en veelbelovend voor de mensheid!
Naam:
Bet Weter
Datum:
15 mei. 2018
Sorry. Ik dacht dat het je het politiek statement uitdragen op het songfestival niet zo op prijs stelt gezien je opmerking over Ilse en Waylon en de vrouw met de baard. Het sloeg niet op topless optreden en of jij daar van zou houden of niet. Misschien had ik het duidelijker moeten formuleren.

Ik twijfel er niet aan dat jij die cijfers over IJslandse gelovigen kent. Daar gaat het niet om. Alle lezers kennen die cijfers wellicht niet. Het gaat mij erom dat je het mannelijk feminisme een logisch en direct gevolg vindt van de IJslandse cultuur waarin er meerdere manieren van geloven bestaan in meerdere godheden inclusief godinnen”. Dat lijkt me nogal kort door de bocht gezien de genoemde percentages.

Ik neem niet aan dat Ásatrú een monotheïstische godsdienst is. Het is een verzameling oud-Germaanse goden en godinnen aanhangen. Vind ik prima hoor maar ik zie het verschil niet zo met monotheïsme als je ze op een rijtje zet. Je stelling dat het geloof in meerdere godheden zoveel meer ruimte geeft voor meer waarheden en meerdere wegen om daar te komen waar een mens zijn wil, hang ik zeker niet aan. Hoe meer goden en godinnen hoe meer ellende en hoe minder vrijheden volgens mij. Registratie van welke godsdienst dan ook in het bevolkingsregister lijkt me trouwens volkomen onwenselijk en zelfs risicovol.

Je opmerkingen over “mijn dualistische gedachtegang” en mijn “gedachtenkronkel” schaar ik maar onder het hoofdstuk “framing” oftewel “inkadering”. Iemand ergens neerzetten en dan maar de plaatjes gaan inkleuren hoe die iemand wel niet denkt of is. Zelf maak ik me daar ook wel eens schuldig aan als ik niet oplet.

Als column verder best inspirerend hoor vind ik.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)