Inloggen
voeg je column toe

Columns

Favoriet van bijna iedereen

Als meisje droomde Ella Fitzgerald er van danseres bij het klassieke ballet te zijn. Maar na Ella’s overwinning in de finale van The Major Bowes Amateur Young Artists Radio Contest wist haar moeder het zeker: haar dochter zong mooier dan The Boswell Sisters, in de dertiger jaren top-of-the-bill in de Verenigde Staten (Connie, Helvetia en Martha Boswell werden beroemd met close-harmony singing). Het besluit van mama Fitzgerald stond vast en Ella werd nation-wide bij muziekproducenten, platenbazen, dj’s en orkestleiders gepromoot.

Dat bleef niet onopgemerkt. Het geheim van Ella’s stem zit in haar drie octaven omspannende bereik: van lage D tot hoge B-flat. Dit zeldzame talent maakt Fitzgerald tot all-time favoriet van vrijwel iedereen. Het is moeilijk om iemand te vinden die staande kan houden deze zangeres niet te appreciëren. Het meest bewonderd worden nog altijd haar ‘American Songbook’-cd’s, die bestaan uit topcomposities van Harold Arlen, Duke Ellington, George en Ira Gershwin, Jerome Kern, Johnny Mercer, Cole Porter, Rodgers & Hart en haar side-by-side-albums met Louis Satchmo Armstrong: happy-go-easy-music, door twee direct herkenbare en aangenaam klinkende stemmen.

Op de verzamel-cd ‘One Hundred Times Ella’ komen haar improvisaties en haar frasering optimaal tot hun recht, vanaf het debuutsucces ‘A tisket, a tasket, I love my yellow basket’ uit 1938. Haar hele leven (1917-1996) was lady Ella een timide en gezette mevrouw met dikke brillenglazen die pretentieloos op de parkeerplaats van de buurtwinkel lieve liedjes zong voor spelende kinderen. Behalve als ze een platenstudio of een concertpodium betrad. Tijdens haar optredens, waar ook ter wereld, zag men een zelfverzekerde internationale coryfee, zonder een zweem van plankenkoorts. Want The Great Ella Fitzgerald wist heel goed wat ze haar publiek, ‘the one and only first lady of song’ zijnde, te bieden had. The sweetest female voice in the whole wide world.

Schrijver: Ton Mantoua
9 mei 2019


Geplaatst in de categorie: muziek

4.0 met 1 stemmen 108



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)