Inloggen
voeg je column toe

Columns

Juichen

We mogen weer! Onder strenge voorwaarden gaat Rutte akkoord met de start van het voetbalseizoen. Geen gejuich, spreekkoren of knuffelen. Anderhalve meter en stilte!
We spraken met de voorzitter van de supportersvereniging van Feijenoord, Arie Crooswijk.

– Echte Rotterdammer, Arie?
– En Feyenoord-man, dat zit bij onze familie in het DMA!
– Je bedoelt DNA.
– Ja daar ook. Mijn vader is in deze tempel nog suppoost geweest.
– Steward.
– Nee suppoost zei ik, dat was heel wat anders, die hadden gezag, daar keek je wel voor uit. Zo’n pet paste niet iedereen, maar als mijn vader er een op had…
– Arie, hoe gaan jullie je voorbereiden op de nieuwe regels, geen gejuich, geen spreekkoren?
– Rustig en volgzaam zoals altijd. Je hebt ons afgelopen vaderdag in Den Haag gezien toen we samen met de ME voor de vrijheid demonstreerden. Nou, zoiets dus…
– Is het haalbaar, een stil stadion?
– Zeker, we zijn met de harde kern al aan het oefenen onder leiding van een fluistercoach. En we doen onder zijn leiding nieuwe spreekkoren.
– Bijvoorbeeld?
Nou eh… als de scheids weer eens loopt te klootzakken, dan krijgt ie: ‘Kuipers, Kuipers je moeder is een… En nou komt ie… HOED! en… ‘Hij is een honde… NUL’… Hij is een HONDE… NUL’…!
– Dus geen oerwoudgeluiden meer of geitengemekker, schapengeblaat, gesis?
– Nee en trouwens, dat waren ook altijd die anderen, van 020 of ADO Den Haag.
– Nou, dat klinkt goed.
– Niet dan?
– Kwetsen, beledigen,discrimineren?
– Doen we niet meer.
– En alles wat verwijst naar ras, geloof, bevolkingsgroep…?
– Houden we ook mee op.. Het wordt: ‘Geitenfokkers’ en ‘Hamas Hamas… moet jij ook een PLAS…!’

– En als er gescoord wordt?
– Dan blijven we allemaal rustig zitten op anderhalve meter en steken een duimpje op naar elkaar!
– En tegen de fans van de bezoekers?
– Steken we onze armen in de lucht zo van: ’Jammer jongens, volgende keer beter’. Middagje ‘Gebaren’ bij Irma en dan weet je alles!
– Geweldig Arie, zo krijgen we de stadions weer vol en kunnen we weer genieten van…
– WAT? Krijg nou de tering! Zie je daar die mongool in dat 020-shirt hier in Rotterdam het heilige der… G.. .gloeiende… K… J… Wacht ‘s effe… die krijgt ’n paar rammen…
– Arie, wat ga je doen, blijf hier Arie…! Niet doen!

—————————————————————


Suppoost Crooswijk - Ton van Duynhoven:
https://youtu.be/922wAfPc4ck


Zie ook: https://youtu.be/922wAfPc4ck

Schrijver: Trawant
25 juni 2020


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.7 met 6 stemmen 150



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
26 juni 2020
Rutte brengt grapjes graag ernstig over.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)