Inloggen
voeg je column toe

Columns

Schijtlijsters Tijdens Coronacrisis

Gedonder rond ‘verkeerde inschatting’ van de premier over buitenlandse vakantie van het vorstenhuis tijdens de ‘gedeeltelijke lockdown’. Deemoedige erkenning van bestuurders voor de overschatting van ‘de eigen verantwoordelijkheid’ van burgers in crisistijd. Foute taxaties over de chaotische beeldvorming over mondkapjes. Het is schijnveiligheid, het helpt best aardig, het doet wel wat, de kapjes hebben ook risico’s bij verkeerd gebruik, het hoeft niet, er is een dringend advies, er komt een wet voor, buiten niet en wel, binnen wel. En zijn de huidige mondkapjes eigenlijk wel goed gemaakt, stelt Kassa televisie afgelopen zaterdagavond. Meestal niet dus.

Kortom: hoe komt een woud aan adviseurs erbij om landelijke bestuurders onjuiste verwachtingen te laten maken? Ik weet het antwoord: groot gebrek aan chagrijnige schijtlijsters, die cynisch en somber, maar wel beargumenteerd, temperen en ‘ho’ roepen als bestuurders en politici te blijmoedig of te nonchalant toeteren, dat de Nederlander het wel snapt, en daarom geen behoefte heeft aan directief leiderschap. Bizar, dat adviseurs in deze turbulente tijd niet in staat zijn ego’s te behoeden voor foute publieke aandacht. Terwijl juist in mediageile tijden in een ernstige crisis de echte schijtlijster veel ellende kan voorkomen.

Daarom breek ik graag een lans voor de vleesgeworden zeurkous, die niet direct slijmerig de tomeloze ambities en geweldige analyses van bazen volgt. Dit om maar rap in de krant of in door smurfensnot geteisterde talkshows te komen praten. Jammer dat pure pessimisten onder de media adviseurs vaak als weinig ’grensverleggend’ in een zijkamer worden gezet om ‘research te doen’. De professionele schijtlijster lijkt een angsthaas. Maar is dat uiteraard van geen kanten. Immers de schijtlijster geeft juist in akelig scherpe teksten weer welke effecten bepaalde acties in de publiciteit oproepen.

Zelden maakt zij of hij zich daarmee populair. Want ‘Gaan Met Die Banaan’ is de moderne leus, hoewel die stijl inmiddels in Coronatijd nauwelijks meer houdbaar lijkt. Toch zijn er mogelijk voldoende adviseurs die - op zich begrijpelijk - denken aan hun baan, onkosten, hun gezin en loopbaan op langere termijn. Wie immers veertjes steekt in achterwerken van bobo’s, heeft meer kans in het beroepsleven. En nu ja, de publiciteit kan toch best eens meevallen? Hoe dan ook: is het gemierenneuk om vooraf goed na te denken over beeldvorming en toonzetting? Nee, beste studenten communicatie en senior adviseurs, dit loont dik de moeite.

En luister in die fase vooral naar de chagrijnige schijtlijsters. Want pas op, vrolijk lachende adviseurs of bestuurders maken vaker ernstige fouten. Misschien is het voor de harmonie privé fijn om het zonnetje in huis te zijn. Maar minder handig in de boze buitenwereld.

Schrijver: Karel Jong
18 okt. 2020


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4,2 met 9 stemmen 253



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
8 nov. 2020
Prima overpeinzing over het hedendaagse nieuws / gebeuren hier neergeschreven.
Dank.
Naam:
Karel Jong
Datum:
4 nov. 2020
Over de volksaard wil ik nog eens proberen paar invalshoeken in een column te verwerken. Een intrigerend aspect en vaag tegelijk. Los daarvan heeft Rutte onvoldoende geluisterd naar schijtlijsters. Ofwel adviseurs in communicatie. Beter als dit geen zonnige weglach types zijn. Chagrijnen zien scherper akelige gevolgen van foute inschattingen. Dus koester de schijtlijster. Dank voor je ter zake reactie.
Naam:
harrem
Datum:
24 okt. 2020
Ik deel je verbazing. Harmoniemodel kent een verkapte vorm: Polderen. Vertrouwen dat de polderbewoners zomaar uit zichzelf richtlijnen volgen is een overschatting door Rutte van de volksaard. Misschien zelfs gebrek aan kennis daarvan. Uiteindelijk hoor je dan alleen jouw schijtlijsters hun liedjes kwelen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)