Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten over actualiteit

Stekkers, kranen en wereldleed

Pijnlijke bezuinigingen, stoppen met goede opleidingen, crisis in de energie, gasvoorraden, kolenbergen, wapenexport, klimaatramp, en talloze zaken die ingrijpen in ons leven klein en heel groot, duiden met simpele beeldspraak als de stekker eruit trekken of kranen dichtdraaien, of dweilen met de kraan open, de stekker erin steken, of het loopt de minister dun over de schoenen. Groot of ingrijpend leed wordt in toenemende mate geduid met knusse herkenbare beelden in de taal.

Allemachtig, kan dat niet een paar ons minder, taalslagers in de media? De metaforen zwakken bij veelvuldig gebruik voor mij de werkelijkheid te veel af. Dus als in deze barre wereld een baas van een land een gaskraan dicht dreigt te draaien, of de kraan een beetje openzet, stekkers uit subsidies trekt, of stekkers in campagnes steekt tegen de democratie? Ja, dan ben ik de kneuterigheid van die beelden al lang voorbij. Dan ontvang ik af en toe des nachts de demonen op de rand van mijn bed, bij wijze van spreken.

Schrijver: Lord Wanhoop
22 juli 2022


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.7 met 3 stemmen 145



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)