Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Lijsterbes.

Wandelen op de heide achter mijn ouderlijk huis was vroeger een regelmatige bezigheid.
Met mijn vader en de hond wandelen langs de spoorlijn van Hilversum Sportpark naar Utrecht.
Het wandelpad was van het spoor gescheiden door volkstuintjes, omzoomd door eigen geknutselde hekjes en illegaal geplaatste houten hutjes.

We liepen langs paadjes die mijn vader zelf had gecreëerd door zijn vele wandelingen van de laatste halve eeuw.
De wandelroute was bezaaid met dennenappels en de vele oppervlakkige boomwortels gaven het wandelcircuit een extra moeilijkheidsgraad.
Vaak moesten de kaplaarzen aan om de vele plassen na een regenbui te kunnen doorwaden.
Halverwege het spoorlijnpad sloegen we rechtsaf en liepen langs de dennenbomen naar een zandverstuiving.
Midden op die gele zandvlakte stond een eenzame boom, een lijsterbes.

Dan vertelde mijn vader het verhaal van de vogel die lijsterbespitten boven de zandverstuiving had uitgepoept en zo de boom midden op deze plek had geschapen.

De vraag voor de discussie was dan: heeft de natuur dat zo gepland of was het zuiver toeval dat die boom daar is ontstaan? Heeft de vogel bewust daar een boom geplant?
Als de vogel dat bewust heeft gedaan, was dat dan uit vrije wil of werd de vogel door een specifieke kracht gedwongen om dat te doen?

Mijn vader overdacht een Boeddhistische levensfilosofie en was bereid om uit te gaan van het laatst genoemde standpunt. Wanneer we dan verder wandelden, zag ik de natuur met andere ogen. Ogen die waren geopend door de lijsterbesboom en de opmerkingen van mijn vader.

Als we weer naar huis terug wandelden, voelde ik me blij en opgewonden door de geheimen van de natuur.
Mijn vader is al vele jaren geleden overleden en misschien weet hij nu het geheim van die lijsterbes.
Mogelijk weet hij het antwoord wel, maar weet zijn energie niet meer wat zo’n aardse vraag betekent.

De vraag is op aarde veel belangrijker dan het antwoord, als we ons echt open stellen voor de natuur.
Genieten van de aardse materie.
Het bewonderen van die lijsterbesboom. Het beleven van het leven daar draait het om.

1996.


Zie ook: http://www.spirituelefilosofie.blogspot.com

Schrijver: J.J.v.Verre, 21 april 2008


Geplaatst in de categorie: natuur

3.6 met 15 stemmen 2.208



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)