Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Het grote werk van Ludwig von Köchel II

De ondertekening is van Mozarts zuster Nannerl met wie hij als kind veel grote reizen maakte.

Of we kijken naar wat achter getal 24 genoteerd staat:
"Een Nederduits Air op de installatie van Z.D.H.
Willem den V, Prins van Oranje etc etc, door C.E.
Graaf in muziek gebracht en door den beroemden
jonge Compositeur J.W.G. Mozart, oud 9 jaeren, met
konstigen Variatien vermeerdert, a 12 stuivers".
Een herinnering aan het kortstondige verblijf van vader Mozart en zijn kinderen in Den Haag.

Ludwig Ritter von Köchel. Een idealist en een Mozartliefhebber, die voor het samenstellen van zijn register uitgebreide documentatiereizen maakte naar Duitsland, Frankrijk, Engeland en Nederland.
Deze reizen betaalde hij uit eigen middelen. Zijn liefde voor de muziek van Mozart heeft Von Köchel behalve veel tijd ook een fortuin gekost. Maar Von Köchel werd gedreven door een ideaal.

Hij interesseerde de muziekuitgevers Breitkopf und Härtel tot een complete uitgave van Mozarts werk. Zelf stelde hij daarvoor een bedrag van fl. 15.000 ter beschikking, voor die tijd een fabuleus hoog bedrag.

Ludwig von Köchel, een naam die wij slechts aangeduid vinden met een K, is één van die ware amateurs die de kurk vormen waarop het muziekleven van toen en nu steunt.
Von Köchel heeft door zijn noeste en liefdevolle arbeid een plaats in de schaduw van Mozart gekregen.
Zijn ideaal was hem genoeg. Dat siert hem en alle muziekamateurs voor wie muziek een stuk levensvervulling is.

Schrijver: Wim Brandse, 21 januari 2009


Geplaatst in de categorie: muziek

4.3 met 3 stemmen 282



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)