Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Astrid Lampe: Hollands diep

Hollands diep

mijn vertaalprofesoor denkt dat mijn zinnen kraantjes zijn
ik zwijg expres in alle talen naar waarheid naakt zegt hij
poëzie stroomt
hij knalt er een Hollandse lucht boven
en de rokken van mijn moedertaal bollen op
gaan breeduit staan
mengen warm met koud
vangen de luchtstroom
een soort luilekkerland van Brussels kant
illegaal te verpatsen
drift drijft de zoom uit mijn bloes
nu in een roes mijn prof een lint van lokstof
door het sop jaagt
de koe naar open veld leidt waar al mijn diertjes wateren
we stromen over
zo twee druppels water mijn grote liefde
aan de grote rivierarm afgevangen -
heimelijk, in de harde straal van mannentaal
aan mijn bezopen hemel opgehangen
klimt de zon


Astrid Lampe is geboren in 1955 te Tilburg.
In 1972 deed zij een opleiding tot chemisch analiste te Breda. Daarna ging ze naar de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht.
Ze woont en werkt nog steeds in Utrecht.

In 1980 speelde ze in toneelstukken van Shakespeare, Pinter en Bernard. Naast dichteres is ze actrice en regisseur.
In 1989 was de opvoering van haar toneeldialoog 'Strikken'.
In 1990 verschenen haar gedichten o.a. in: De Revisor, De zingende zaag, Surplus, Yang, Tirade en de Poëziekrant.
Ze schrijft bewust onsamenhangend en ongrijpbaar, op die manier wil ze vitaal en vindingrijk blijven. Ze is werkelijk origineel en zeer associatief, echter wel teveel bodemloos, ze bouwt alsmaar op een griezelig stuk drijfzand, waardoor je als lezer geen houvast vindt bij haar of het moet de spiegel van een wankel evenwichtsbestaan zijn.

In 1997 verscheen haar debuutbundel 'Rib' bij uitgeverij Querido.
Ze trad op in Nederland, Vlaanderen, Engeland, Duitsland, Frankrijk en zelfs in Nicaragua.
Ze begeleidde studenten van de Rietveldacademie en ze geeft masterclasses op het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen.

In 2002 verscheen haar dichtbundel 'De memen van Lara'. Het gaat over de virtuele heldin Lara Croft met haar mortierachtige, angstaanjagend groot-lelijke borsten (memmen).
In 2005 kreeg ze de Ida Gerhardt Poëzieprijs voor 'Spuit Je Ralkleur'.
In 2007 ontving ze de Schrijversprijs der Brabantse Letteren.
In 2008 verscheen haar zesde dichtbundel 'Lil(zucht)'.

Ze is een mooie vrouw om te zien, ze is vooral een mooie vrouw om te lezen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 januari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.5 met 2 stemmen 312



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)