Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Andrea Voigt: Avignon

Avignon

Achter het pauselijk paleis
keek ik naar spelende kleuters
die achter houten paardjes reden

ik liep langs bloeiende mimosa
dronk ijskoude koffie op een terras
in het water dreven witte vogels

ergens ver weg verloor ik een vriend
was ik bezig mij aan zijn geheugen te onttrekken
en smeet ik ongewild de deuren dicht

ik speelde engel van een vreemde hemel
deed alsof ik er geen erg in had
maar het trok me hevig aan mijn haren

ik deed mijn ogen dicht en roerde
zachtjes in mijn glas, alsof ik daarmee
invloed had op wat allang verloren was


Andrea Voigt is geboren in 1968 te Rotterdam.
Ze studeerde Deense taal- en letterkunde in Amsterdam.
Ze schrijft vanaf 1999 gedichten en ze deed een poëziecursus bij Martin Reints (CREA).
Ze won vele dichtwedstrijden, zo ook de VU Podium Poëzieprijs 2001 en die van 2002.
Ze publiceerde o.a. in Tzum en Lopend Vuur.
Ze vertaalde mee in 'Een maan door het koren - Deense poëzie van de 20-ste eeuw'.
Ze trad op in de Prinsentuin.

In 2004 verscheen haar dichtbundeldebuut 'De tempel van Saturnus' bij de degelijke uitgeverij De Geus. Ze kreeg een leuke, positieve recensie van Ilja L. Pfeijffer.
Ze schrijft uiterst zintuiglijk, zoals vrouwen dat beter kunnen dan mannen, omdat ze dichter bij de aarde staan, de vruchten, groenten en bloemen.
In 2006 publiceerde ze een spiritueel werkboek over de zeven chakra's en door die te openen kun je kundalini opwekken.
Deze kennis is eerder al door ene Leadbeater uitgedragen. Zelf heb ik ooit een kundalini-ervaring gehad. Weergaloos, maar pas op, je kunt er schizofreen van worden. Doe eerst maar eens ademhalingsoefeningen om prana, de levenskrachtenergie, te vergroten en te sturen.

In 2007 verscheen haar romandebuut 'Augustus in Parijs'. Het gaat over Lisa, die bij haar moeder in een café woont. Het gaat zienderogen bergafwaarts met haar, ze raakt aan de drank, zwanger van een man die niet voor haar kiest, ze laat haar moeder de opvoeding voor haar zoontje doen, zelf kan ze dat niet en eenmaal op zichzelf zwalkt ze triest verder.

In 2008 verscheen haar dichtbundel 'Serveer de makrelen'.
Andrea bestuurt een eigen vertaal- en redactiebureau in Amsterdam. Ze werkt o.a. voor communicatiebureaus.
Ze is redacteur poëzie van uitgeverij Voetnoot en als zodanig gaf ze werk uit van Hans van Pinxteren en Arthur Lava.

In 2010 verscheen haar novelle 'Los van de schittering', een autobiografisch, zelftherapeutisch kleinood over verliefde mensen die uiteindelijk meer zichzelf ontmoeten, dan de ander, triest genoeg, over de onbereikbare, onmogelijke, onbeantwoorde liefde.
Ze schrijft als redacteur/vertaler in 'Wetenschap in beeld' en 'Historia'.
Als Andrea een chakra-meesteres is, dan mogen we indeed nog veel verlicht werk van haar verwachten. Ze is een mooie vrouw om te zien, maar zeker om te lezen, want het innerlijk bepaalt de echte schoonheid van een vrouw. Dat zij esthetische literatuur bedrijft, voel je zo.

Schrijver: Joanan Rutgers, 26 april 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.2 met 5 stemmen 135



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)