Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Sofie Verdoodt: Bij Ophelia (Millais)

Bij Ophelia (Millais)

dit is onmiskenbaar mijn gelaat
wat drijft haar onder de wilgen
en maakt haar lijf
tot ongewiede tuin

geen man die opklimt aan haar benen
maar kruid dat om haar lenden windt
de knoppen van haar borsten klappen open
en haar longen dicht

water verdunt de herinnering
de zon loopt als een ei
over haar uit

wie roeit haar
naar de overkant?
een argeloze hand

ik vraag mij af
of mijn haar ook onder de aarde
door zal groeien


Sofie Verdoodt is geboren in 1983 te Gent en ze woont momenteel in Impe. Ze studeerde aan het St-Jozefscollege te Aalst, Grieks en Latijns, wat ze deed tot 2001. Daarna werd ze studente Kunstwetenschappen aan de Universiteit van Gent. Ze is licentiaat in de kunstwetenschappen (podium- en mediale kunsten) en ze kan drs. voor haar naam plaatsen.

Ze publiceerde in de Poëziekrant, De Brakke Hond, Met Andere Zinnen, Meander, Dighter, Schoon Schip, Tertio en Pedagogische bladen.
Ze was laureate in de poëziewedstrijd Soetendaelle Merchtem.
Ze gaf van 1996 tot 2003 vele lezingen aangaande Jeugd en Poëzie, ze was jurylid van de Soetendaellewedstrijd en ze begeleidde jonge dichters/dichteressen op weg naar hun literaire successen.
Van 1998 tot 2000 werkte ze mee aan een poëzierubriek voor jongeren in 'Omtrent'.
Ze behaalde het eerste laureaat van de Interuniversitaire Prijs Germania Leuven 2003.
Ze kreeg een eervolle vermelding van de kuststad Oostende voor haar gedicht 'De Gelaarsde Kat'.

Ze heeft ooit meegewerkt aan een speciaal themanummer van de Poëziekrant over Jotie T'Hooft, een erg mooi nummer, dat ik nog ergens heb liggen. Jotie kende Gent goed en hij ontmoette daar zijn latere, mooie vrouw Ingrid Weverbergh in een macrobiotisch restaurant, waar hij werkte.
'Jotie was meer dan een junkie', verdedigde Sofie hem.

Sofie is de artistiek leidster van de Gentse bioscoop voor de experimentele film, het Art Cinema OFFoff, dat zich bevindt in een Gentse begijnhof.
Sinds 2008 is ze wetenschappelijk onderzoekster voor het FWO-onderzoeksproject 'Marqué par une image' aan de UGent, Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen.
Ze is een knappe, blonde vrouw met iets teveel lipstickgebruik, maar ze oogt zeer sympathiek en het wordt inmiddels de hoogste tijd voor haar eerste dichtbundel, uitgeverij P (te Leuven) misschien?

'net als jij, leen hoogstens je gezicht eens aan mij uit, maar laat niet meer over je los dan nodig, drijf in de lucht zomaar voorbij, de lippen strak als ons onbeslapen bed en hemelsblauw, drijf me nimmer met een ander in het nauw'

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 mei 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.4 met 7 stemmen 317



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)