Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Katelijn Vijncke: Aan de Magistraat

Aan de Magistraat

Kom bij mij,
leer mij kennen.
Wees niet bang,
ik heb enkel een handicap.
U bent van harte welkom!
Zodat U zich kan overtuigen,
hoe ik werk en leef.

U hoeft zich niet te buigen.
Niemand schrijft dit,
behalve ik.
Kom kijken en beleef.
Hier is duidelijkheid gevraagd!
Ik ben een mens, vrij
- vrij gevochten! -
- Die zelfstandigheid bijt in mij -
wringt zichzelf in alle bochten.

Luister dan naar getuigen,
of kom mij maar bespieden
hoe die handicap mijn steentje bijdraagt
in onze valide maatschappij.
U bent van harte welkom!


Katelijn Vijncke is geboren in 1959 te Deinze.
Vanwege een motorische handicap zat ze van haar vijfde tot haar achttiende jaar in het M.P.I. Ten Dries in Landegem.
Ze begon op haar veertiende met het schrijven van poëzie.
In 1979 verscheen haar dichtbundeldebuuut 'Ikjes'.
Vanaf haar achttiende woonde ze in het Home Angèle Verburght.
In 1984 verscheen haar tweede dichtbundel 'Wroetelen' in eigen beheer. Ze had er veel succes mee.
Sinds 1990 woont Katelijn zelfstandig en in dat jaar verscheen ook haar bundel 'Groeien naar vrijheid'. Naar mijn weten woont ze nu in Gent.

In 1998 verscheen de bundel 'Liefde in't zicht'.
In 2008 verscheen haar achtste dichtbundel 'Tijd vouwt/rolt zich' bij Gigabooks te Amsterdam.
Ze schenkt haar gedichten weg en daarmee vecht ze voor een 'zelfstandige' plaats in de samenleving, hoe zwaar dat haar ook valt als gehandicapte.

Ze publiceerde o.a. in OpSpraak en er stond een recensie over haar werk in het tijdschrift 'Ambrozijn'.
Voorts heeft ze voorgedragen in Watou, dé poëzieplek van België! Daar ontmoette ze Herman de Coninck aan wie ze een bundel van haar gaf. Ze is een groot liefhebber van Hermans werk en ze ontving ooit een brief van hem, die haar zeer dierbaar is en terecht.
Andere voorbeelden voor haar zijn: Jan Hanlo, Paul van Ostaijen en Neeltje Maria Min.
Ze wil graag meer en meer een volleerde dichteres worden en ze is volop bereid om zo nodig bij te leren.
Ze uit haar kwetsbare gevoelens rechttoe rechtaan, zonder compromissen te sluiten. Ze schrijft haar gedichten rechtstreeks op een speciaal aangepaste computer.

Katelijn is lid van SABAM, de Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers. Dit ziet ze vol trots als een officiële erkenning binnen de artistieke wereld en een flinke opsteker voor de gehandicapte mensen! Ze draagt zelf voor, ondersteund door een projectiescherm, omdat ze moeilijk verstaanbaar is, maar toch, en ze draagt haar gedichten uit haar hoofd voor.
Ze publiceerde ook op Poetry Alive, Zevenblad, Het Schrijvertje en Lettertempel.
Ze had in 2008-2009 in Halle een expositie getiteld 'Draai de wereld wat zachter', een combinatie van poëzie en beeldende kunst.
Ik wed dat haar negende bundel in voorbereiding is of binnenkort verschijnen zal.

'Ik heb tederheid voor je. Alleen spaar ik ze op tot je er bent, dan leg ik ze klaar in een verloren hoekje waar ik voortdurend langs kom tot je haar toevallig eens ontdekt'

Schrijver: Joanan Rutgers, 24 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.7 met 3 stemmen 85



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)