Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Eerste Coffeshop ter wereld

Coffeeshop “Sarasani”

Nog voordat het begrip “Coffeeshop”zijn intrede deed was hij er al, gevestigd in een werfkelder aan de Oudegracht te Utrecht
“Sarasani”, in 1968 opgericht door eigenaar Holly Hasenbos en vernoemd naar een Oost-Duits circus die hier vroeger zijn materialen opsloeg.
Sarasani was niet alleen de eerste coffeeshop van Nederland maar ook nog eens de eerste ter wereld.
Het verhandelen van softdrugs was toen nog strafbaar en stond Holly aan de wieg van het latere gedoogbeleid.
In zijn 35 meter lange werfkelder hing een sfeer die de jaren zestig en zeventig zo bijzonder maakte.
Zo had je aan de muur de voor die tijd karakteristieke fluorescerende posters die oplichtte onder het schijnsel van blacklight lampen.
Heel bijzonder waren natuurlijk de vele reptielen.
Vlakbij de ingang aan de rechterkant was een grote grijze bak gemetseld waarin zich Kaaimannen bevonden.
Meestal bleven die geheel roerloos op hun plaats zitten maar zodra er ook maar iets van voedsel naar binnen werd gegooid schoten zij razend snel naar voren om hun prooi te verorberen.
Dit schouwspel bezorgde mening kijker de schrik van zijn leven.
Hier tegenover bevond zich een heel groot terrarium met twee reuze Pythons erin van ongeveer 7 meter lang.
Minder leuk was dat deze slangen alleen levend voedsel aten en er daarom ook regelmatig ratten, kippen dan wel konijnen rond liepen om als maaltijd te dienen.
Na eerst te zijn gewurgd, tenslotte ging het hier om wurgslangen, werden ze geheel met huid en haar naar binnen geslokt.
Achter de bar tegen de muur aan had je dan nog een terrarium met een hele grote groene Varaan erin die je vaak gevaarlijk aanstaarde.
Holy deed er alles aan om zijn klanten te vermaken, zo was dan ook een avondje Sarasani een heel bijzondere ervaring.
Ook draaide hij zijn eigen LP, s die rechtstreeks uit Amerika werden geïmporteerd.
Bij hem hoorde ik als eerste klassiekers zoals: “Crime of the Century” van Supertramp, Grand Funk Railroad live, UB 40 en vele anderen.
Nooit gebeurde er iets vervelend of was er sprake van wangedrag.
Holly zelf was een zeer vriendelijke en relaxte persoonlijkheid.
Ook maakte hij zijn eigen shakes van vers fruit die boordevol zaten met vitamines.

Helaas werden toen coffeeshop houders en handelaren in softdrug gerekend tot de zware criminelen en zijn er wel 7 politie invallen geweest.
Bij een hiervan was ik getuige.
Zo kan ik mij nog goed herinneren dat er plots 6 mannen in lange leren jassen de kelder binnenkwamen met in hun handen dubbelloops jachtgeweren.
Hier werden wij dan mee onder schot gehouden en bedreigd.
Een erg angstige en intimiderende ervaring.
Uiteindelijk mochten de klanten gaan maar verdween Holly weer voor lange tijd achter de tralies.
Je kunt het je in deze tijd bijna niet meer voorstellen.
Steeds, na zijn straf te hebben uitgezeten, keerde hij terug en waren wij opgewonden dat Sarasani weer open ging.
Uiteindelijk heeft dit alles toch zijn tol geëist en veranderde hij langzaam in een schichtige en argwanende persoonlijkheid.
Iemand dit constant op zijn hoede moest zijn voor de politie of anderen die hem kwaad wilde berokkenen.
Dit leidde ten slotte tot de tragische en gewelddadige dood van Holly Hasenbos in 1984.
Het verhaal gaat dat hij in zijn herkenbare M.G. werd aangehouden voor een verkeerscontrole.
Natuurlijk was er meer aan de hand en werd hij al enige tijd gevolgd.
Er moet toen iets bij hem zijn geknapt.
Uit zijn dashboard pakte hij een pistool en richtte dat op de agenten.
Waarop zij meteen begonnen te schieten.
Holly stierf vrijwel ogenblikkelijk aan zijn verwondingen.

Na zijn dood werd Sarasani voorgezet door zijn neef.
Echter heeft het nooit meer dat niveau gehaald van toen.
Enkele jaren geleden werd op verordening van de burgemeester Sarasani definitief gesloten.
Op de brug werd men betrapt bij een hashdeal die vele malen de toegestane hoeveel overschreed dan die in de wet is voorgeschreven.

Met het overlijden van Holly Hasenbos en de definitieve sluiting van Sarasani is er een einde gekomen aan een stukje roemrijke Utrechtse geschiedenis en de start van het gedoogbeleid in Nederland.

Schrijver: Co Okhuijsen, 15 juli 2011


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.3 met 3 stemmen 654



Er zijn 5 reacties op deze inzending:

Naam:
Tonny hasenbos
Datum:
2 september 2021
SARASANI was de 1ste coffeeshop van de wereld en daarbij de beste
Naam:
Marjoleine
Datum:
19 augustus 2017
Email:
marjoleine001gmail.com
Wat een leuk verhaal. Ik kwam vrijwel dagelijks in Sarasani en beschouwde Holly als mijn tweede vader. Het was een heftige periode maar heb er goede herinneringen aan.
Naam:
Damiën
Datum:
21 september 2012
Was absoluut Sarasani. Opgericht in 1968
Naam:
Cobuz
Datum:
22 juli 2011
Email:
j.okhuijsenhccnet.nl
Dat blijft de "eeuwige" discussie wie van deze twee de eerste was.
Ik hou het op "Sarasani".
Naam:
Lunk
Datum:
16 juli 2011
Sorry uw verhaal klopt niet.
De eerste coffeeshop ter wereld en in Nederland was de Mellow Yellow van Wernard Bruining in Amsterdam.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)