Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Anneke Lips-Wiers: De droom van Leopold

De droom van Leopold

Kroonprins Leopold de Tweede had een droom
Napoleons veto hield hem in toom

Stel dat de keizer groen licht had gegeven
Dan zouden we nu in Groot Belgica leven

Vlamingen en Nederlanders in één land
Samen sterk en imposant

Bruisend Brussel als hoofdstad
Met allure, speels en gevat
Welvarende havensteden
Op concurrentie voorbereid
Iedereen spreekt Nederlands
De taalstrijd zijn we kwijt
De Walen haalden hun gelijk
Zij horen nu bij Frankrijk
Groot Belgica, een combi aan zee, een staat
Een ambitieus laagland van formaat

De vlag is rood, wit, geel, blauw, zwart
Twee leeuwen sieren het wapenhart...

Een luchtkasteel, een utopie, een wens
In Groot Belgica woont geen mens

Het bleef een droom die nooit tot leven kwam
Mijn hoofdstad blijft dus Amsterdam


Anneke Lips-Wiers is geboren in Edam, zo rond 1950; op haar dertiende begon ze al met dichten en sinds 1970 woont ze in haar geliefde Roosendaal, waar ze boven haar eigen snackbar ging wonen, samen met haar man Hans Lips en later met hun drie dochters.
In het begin moest ze eerst enorm wennen aan het Brabantse dialect, maar het leverde ook vaak hilarische momenten op.

Haar hobby's zijn vooral creatief stoeien met taalvarianten.
Ze schreef twee kinderboekjes, in 2004 verscheen 'Luistervinkjes' (5 tot 8 jaar) en in 2007 verscheen 'Rimboebasje' (8 tot 12 jaar). Ze werkt aan een derde kinderboekje en aan een eerste dichtbundel voor volwassenen, die ze graag wil laten publiceren.
Ze is naast dichteres ook actrice bij de Roosendaalse Comedie, waar ze jaarlijks een grote toneeltentoonstelling speelt en er wordt ieder jaar een Sinterklaasstuk opgevoerd in schouwburg De Kring. Ze acteert en regisseert ook bij de theatergroep Respect, waarbij mensen met en zonder een beperking meespelen, met elk jaar een opvoering in Etten-Leur en Roosendaal.
In 2012 volgt 'Spokengespuis'.
Om de twee jaar speelt ze bij toneelvoorstellingen op verschillende locaties. Ze speelde o.a. in 'Villa des Roses' (van Willem Elsschot), 'Amadeus' (in 1984 zo meesterlijk verfilmd door Peter Schaffer), 'Geruys in het Tongerlohuys', 'Hij komt', 'De boekenzolder' en 'Wiebel'.
In mei 2009 werd ze benoemd tot officiële stadsdichteres. Ze beloofde zich volop in te zetten en dat maakte ze dan ook waar. Ze staat in de verzamelbundels 'Stadsdichters bijeen' en 'Memorabele momenten'.
Ze volgde een cursus Jeugdverhalen Schrijven. In 2011 speelde ze mee in 'Het lied van Roosendaal' door het Zuidelijk Toneel.
Ze werkt ook aan een verhalende gedichtenbundel over haar tijd als stadsdichteres.
Soms wordt ze midden in de nacht wakker, want dan moet ze dringend een gedicht opschrijven. Ook draagt ze altijd een bloknoot bij zich voor het geval dat.

'Geallieerde troepen marcheren door verbrijzelde straten. Moegestreden burgers. Desastreuze resultaten van mensen die de mensheid haatten'

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 januari 2012


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 1 stemmen 141



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)