Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De cirkel (II)

('k Heb geen les, deze school niet nodig. 'k Ga later toch mijn geld in de muziek verdienen'.)

Dat dit geen loze woorden zíjn en grootspraak ís geweest, heeft hij inmiddels groots bewezen. Zijn muzikale loopbaan als zanger, componist, tekstschrijver en producer begint halverwege de jaren '80. Als frontman van De Kast, één van de populairste Nederlandstalige bands sinds medio jaren '90, krijgt Syb landelijke bekendheid. De doorbraak beleefde hij met zijn Kast in de tweede helft van de jaren '90.

Vanaf 1985 musiceerde hij in Wish to Escape. Zeven jaar later, in 1992, is tot het schrijven en zingen van Nederlandstalige nummers besloten en is de naam van de band in De Kast veranderd. Met 'In Nije Dei' kreeg De Kast met leadzanger Syb nationale bekendheid. Buiten de grenzen van de mooie provincie Fryslân.

(Uit de tekst In Nije Dei van De Kast):

Hjir is myn hân,
Hjir is myn hert
'k Jou myn bestean oan dy
Lang wie it kâld en tsjuster,
aanst komt de dei
Fynt it ljocht syn wei,
yn in nije dei

Hier is mijn hand,
Hier is mijn hart
Ik geef mijn bestaan aan jou
Lang was het koud en donker,
Straks komt de dag
Vindt het licht zijn weg,
in een nieuwe dag


Vijf jaar na de 'breakthrough' ging Syb in 2002 in de Engelstalige rockband Spanner zingen. Vanaf 2006 betrad Syb weer geregeld samen met De Kast de diverse nationale podia. Gelegenheidsconcerten werden gedaan en daarnaast werd de soundtrack van de film 'De Hel van '63' afgeleverd. Als nevenproject vormde Syb samen met andere bandleden van Spanner, Syb & Band waarmee zij een ode geven aan de beste popnummers aller tijden.

Schrijver: Annejan Kuperus, 18 november 2011


Geplaatst in de categorie: muziek

3.5 met 2 stemmen 91



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Petra Hermans
Datum:
5 juli 2013
Email:
worldpoet546live.nl
Bedankt, Annejan, voor de vertaling
van In Nije Dei naar het Nederlands toe!
Het Fries is en blijft een schone taal.
Vol waardigheid èn kracht!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)