Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Maria van Daalen: Een rebétiko...

Een rebétiko voor Frans van Hasselt

vanmorgen stond ik in de lege keuken
en ruimde alles op voor ik vertrok

er was nog een halve fles olijfolie en 1 citroen
dat is teveel citroen

yorgos de kat sprong op het kozijn
en keek me aan met amberkleurige ogen
een geurende vissenkop is de liefste
de kleuren van de hemel zijn de kleuren van de zee
en de regen verdampt voor ze de straat raakt

ik dronk niet het retsina-flesje leeg
ik waste niet het mes uit Kreta af

de bouzoukispeler zong: 'waar gaat de liefde naartoe als die verdwijnt' en ik neuriede het melodietje mee

misschien is Kim vannacht gaan dansen met die jongen uit de bar, misschien bij volle maan al geeft geen Griek daarom

er was nog een halve fles virgin olijfolie en 1 citroen
dat is teveel citroen

waar gaat de liefde naartoe als ze verdwijnt
het hek sluit wel de poort maar niet de blik


Maria Machelina de Rooij (pseudoniem: Maria van Daalen) is geboren in 1950 te Voorburg. Ze is drs. Nederlandse Taal- en Letterkunde, met als specialisme de middeleeuwse hoofse liedkunst.
Ze is een beroemdheid binnen de muziekwetenschap en ze publiceerde vanaf 1982 in het dagblad Trouw.
(Overigens, Frans van Hasselt is een Nederlandse journalist, die in Athene woont en rebétiko betekent Grieks volksliedje.)

Maria debuteerde in 1985 in Raster. Later publiceerde ze o.a. in: De Gids, De Revisor, Poëziekrant, Awater, Lust & Gratie, Parmentier en Tzum.
In 1989 verscheen haar dichtbundeldebuut 'Raveslag', genomineerd voor de C. Buddingh'-prijs.
In 1992 verscheen 'Onder het hart'.
Ze was van 1992 tot en met 1994 redactielid van De Revisor, momenteel is ze dat van Dietsche Warande & Belfort, waar ze ook zelf regelmatig in publiceert.
In 1994 verscheen 'Het Hotel' en in 1996 'Het geschenk//De maker'.
In 1999 trad zij op in het 'Nuyorican Poets Café' in New York tijdens het UMBRA Summer Arts Festival.
In 2000 verscheen haar erotische bundel 'Elektron, muon, tau'.
In 2003 verscheen 'Yo! de liefde', over het oeroude conflict tussen het lichaam en de geest. In datzelfde jaar trad ze op bij de Bleu Métropolis in Montréal, Canada. Ook bij de University of Iowa en de Brown University. Ze werkte twee maanden in Montréal aan een boek over de vodou-religie als werkelijkheidsbeleving, 'Spiegel van Mysteriën' (Querido). Ze trad verder op bij Poetry International, De Nacht van de Poëzie, Dichters aan Huis, Winterschrift, Poëziemarathon, Prinsentuinfestival, De Wintertuin en het Maastricht Internationaal Poetry Festival.
Voorts ging ze met Peter Ghyssaert langs de Zuid-Afrikaanse universiteiten.
In 2005 ging zij in Almere-Haven wonen. In dat jaar verscheen de verhalenbundel 'De zwarte engel' (Kleine Uil, Groningen).
Ze doceerde 'Creative Writing' aan de Rijksuniversiteit van Groningen, met o.a. Tsead Bruinja en Ramona Maramis als studenten.
Verder is ze docente Poëzie aan de Schrijversvakschool te Amsterdam.
In 2006-2007 hield ze een maandelijks interviewprogramma in Almere-Haven. In 2007 verscheen 'De wet van behoud van energie', die zeer lovend werd ontvangen. De bundel is een zelftherapeutische traumaverwerking over de fysieke en geestelijke mishandeling door haar ex-geliefde. Ze woonde met hem in Groningen, alles leek koek en ei, totdat hij knettergek werd en haar finaal in elkaar geslagen heeft, hij verkrachtte haar en ze had twee gebroken ribben en een hersenschudding.

Sinds 2007 is ze officieel Mambo Asogwe, een Vodou-priesteres en daarbij is ze ook nog rooms geworden, waar nog de nodige heibel om geweest is.
In 2010 verscheen een Engelstalige bloemlezing 'My Love, you have the world cupped in your hands' (Philip Elchers, Groningen).
In Almere-Haven staan twee Rietveldachtige-huizen, waarop twee gedichten van haar zijn geplaatst, heel mooi gedaan.

Ze heeft een tatoeage aan de binnenkant van haar linkerbovenarm, een soort deltavlieger. Haar stem klinkt gedempt, achter adem, hoog en kabbelend, ook al doet ze moeite om volop te golven.
Tijdens het vrijen onthoudt ze wel eens een zin, die ze pas veel later als een uitgesteld orgasme verwerkt.

'wie geweld toebrengt, verliest, wie van geweldpleging de ontvanger is, wordt niet geofferd, maar ontvangt de kracht van woede en behoudt die in het lichaam, draagt die mee'

Schrijver: Joanan Rutgers, 19 november 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 1 stemmen 130



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)