Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een verademing tussen zoveel kitsch

(voor Agnes Caroline Thaarup Obel (28 oktober 1980))

Je bent geboren in Gentofte, Denemarken. Je jongere broer heet Holger. Je vader was een serieuze gitarist en hij had drie kinderen uit een eerder huwelijk. Hij verzamelde aparte muziekinstrumenten, zoals een xylofoon en een contrabas. Je moeder Katja was een jurist en een virtuoos muzikante. Ze speelde graag Bartók en Chopin voor jullie op de piano. Jij leerde als kind ook pianospelen en dat in een huis vol allerlei soorten muziek. Je werd destijds beïnvloed door Jan Johansson (1931 - 1968), een Zweedse jazz-pianist, die vooral bekend is geworden met zijn compositie 'Hier komt Pippi Langkous', gezongen door de Pippi-actrice Inger Nilsson. Hij stierf door een auto-ongeluk. Op je zevende was je al lid van een band. Je was de zangeres en basgitarist en je hebt opgetreden. Op je veertiende speelde je een kleine rol in de korte fictiefilm 'De jongen die terug liep' van de regisseur Thomas Vinterberg (1969, Kopenhagen), waarin Holger de hoofdrol speelde. Je zat op het 'Det Frie Gymnasium', een Vrije School, waar je tien uur per week met kleiwerk boetseerde en waar je veel muziek kon spelen. De school is er voor de leerling en niet andersom. Toch ben je op je zeventiende met die school gestopt om helemaal voor de muziek te gaan, want daarin lag je ware passie. Al heb je nog wel een tijd aan de Universiteit van Roskilde gestudeerd, samen met de producer/muzikant Elton Theander richtte je de band 'Sohio' op. Je vond Berlijn veel geschikter voor een rockgroep dan Kopenhagen, waar je het benauwd had, en dus verhuisde je op je vijfentwintigste naar Berlijn. Vier jaar later zette je het lied 'Just So' op Myspace en de Deutsche Telekom gebruikte dat voor hun promotie-activiteiten, waardoor voor jou de weg naar de roem geopend werd. Je bent geïnspireerd door Roy Orbison, Joni Mitchell, PJ Harvey (1969, Bridport) en Elliot Smith (1969 - 2003). Elliot stierf door twee steekwonden in zijn borst, na een ruzie met zijn vriendin Jennifer Chiba. Waarschijnlijk was het suïcide, maar zijn doodsoorzaak is nog steeds in onderzoek. Hij was vanaf zijn veertiende verslaafd geraakt aan alcohol, heroïne, crack en cocaïne. Hij kampte al jaren met zware depressies en zelfverminking. Je lievelingsschrijver is Edgar Allan Poe en je houdt van de kunstfotografie van Robert Mapplethorpe en Tina Modotti (1896 - 1942). Je zweert tevens bij de griezelfilms van Alfred Hitchkock en dan met name 'The Birds', want de cover op je solo-debuutalbum 'Philharmoniker' is een hommage aan diezelfde film. Mali Lazell fotografeerde je naast een imposante, opgeschrikte uil. Je wordt ook beïnvloed door Claude Debussy, Maurice Ravel en Erik Satie. Veel liederen zijn door Satie beïnvloed, want je houdt van zijn ingelaste stilten en zijn rustgevende, vertraagde klanken. Het album stond op nummer één in Denemarken en België. Het zijn stuk voor stuk zwaar melancholische balladen in groot balans met je formidabele pianospel. Ook zijn er enkele louter instrumentale nummers. Je wordt vergeleken met Eva Marie Cassidy (1963 - 1996), die te vroeg overleed door huidkanker, en de zanggodin Ane Brun. Het nummer 'Close Watch' is een cover van John Cale en op 'Live à Paris' zing je 'Between The Bars', een cover van je idool Elliot Smith. 'Philharmoniker' werd goud en het nummer 'Riverside' won de Robert Award voor het Beste Lied van 2011. In 2012 ontving je de European Border Breakers Award voor het Beste Nieuwe, Europese Poptalent en je won vijf Deense Music Awards. Je speelde samen met de Duitse celliste/achtergrondzangeres Anne Müller (33), die studeerde in Berlijn en Frankfurt am Main. In april 2012 begon je in Berlijn met de opnamen voor je tweede album. De verwachtingen zijn hooggespannen en we verwachten nog veel meer van je, maar doe het in je eigen tempo en weet dat alle nieuwe songs meegenomen zijn, want je hebt je grootsheid reeds meer dan bewezen. Kabbel maar rustig voort en blijf Satie indachtig.

Schrijver: Joanan Rutgers, 11 juni 2012


Geplaatst in de categorie: idool

3.0 met 2 stemmen 111



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)