Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Van gospelgirl tot popdiva

(voor Katheryn Elizabeth Hudson (25 oktober 1984))

Je bent geboren in Santa Barbara. Je artiestennaam is Katy Perry. Je vader Keith was een muziekagent/evangelist en je moeder Mary een evangeliste, die eerder getrouwd was geweest in Zimbabwe, wat er nogal ruig aantoe ging. Je bent van Portugese, Ierse, Engelse en Duitse afkomst. Je bent het middelste kind van twee dominees. Je oudere zus heet Angela en je jongere broer heet David. Je tante Eleanor Rosenfeld schreef filmscenario's samen met haar man Frank Perry, die ook regisseur was. Van je negende tot je zeventiende zong je in de kerk van je ouders gospelsongs. Je mocht van je ouders niet naar moderne, wereldse muziek luisteren, want dat was allemaal verleidelijk en verderfelijk werk van de duivel. In zo'n benauwde, dualistische, schizofrene hel ben je opgegroeid. Je zat op christelijke scholen en je ging naar christelijke kampen. De christelijke indoctrinatie mocht niet worden geschonden. Toch kreeg je dansles van ervaren dansers in een gebouwtje te Santa Barbara en van je negende tot je zestiende had je zangles gekregen. Na een jaar op de Dos Pueblos High School ging je van school af om een zangcarrière te bekrachtigen. Je studeerde nog een korte tijd Italiaanse opera aan de Muziekacademie van Santa Barbara. Je was op je vijftiende al ontdekt door Nashville-zangers en je eerste album verscheen bij Red Hill. Op je zeventiende verscheen er een gospelalbum, maar zonder noemenswaardig succes. Je verliet je ouderlijk huis in Los Angeles en je ontmoette Glen Ballard (1953, Natchez), die o.a. albums voor Michael Jackson, Annie Lennox, Stevie Nicks en Anouk had geproduceerd. Glen hielp je met het schrijven van songs en je tekende een contract bij Columbia Records, maar je debuutalbum 'One of the Boys' verscheen uiteindelijk in 2008 bij Capitol Music Group. Het lied 'I kissed a Girl' werd een nummer één hit, het is geïnspireerd op de actrice Scarlett Johansson. Dave Stewart was één van de producenten. Het bevat ook de single 'Ur So Gay', waarmee je wraak nam op een ex-vriend, maar wat door sommigen werd opgevat als een homofoob nummer. Je bent o.a. beïnvloed door Freddie Mercury, Paul Simon, Cyndi Lauper en Alanis Morissette. Overigens ben je superhetero en acteer je de lesbische elementen, omdat je voor homorechten bent. Het album bevat ook 'Thinking of You' en 'I am still breathing'. Je had een relatie met Matt Thiessen (1980, Canton), de zanger van de christelijke rockband Redient K. Voorts kreeg je een relatie met Travie McCoy (1981, New York), de zanger/rapper van de hip-hop-groep Gym Class Heroes. Hij was verslaafd geweest aan opioïden en de relatie stopte eind 2008. Daarna had je een relatie met Russell Brand (1975, Grays), een Engelse komiek, en in 2010 ben je met hem getrouwd tijdens een traditionele Hindoe-ceremonie in Rajasthan, India. De Hello Katy Tour was in Noord-Amerika, Australië, Azië en Europa. In 2009 verscheen een live-album en een DVD en in 2010 verscheen je tweede studio-album 'Teenage Dream' bij Capitol. De single 'Part of Me' stond op één in Amerika, evenals 'Wide Awake' met een uitzonderlijk mooie, indrukwekkende videoclip. Je was met dit album geïnspireerd door ABBA en The Cardigans, ook een Zweedse band, met Nina Persson (1974, Örebro) als zangeres, die nu in New York City woont. Op 'California Gurls' wordt je bijgestaan door de rapper Snoop Dogg, het kwam op één te staan, net als 'Teenage Dream', 'Firework', 'ET' en 'Last Friday Night'. De California Dreams Tour volgde en je kwam met je eigen parfumgeur 'Purr'. Russell was verslaafd aan alcohol en drugs en hij is gediagnostiseerd als manisch-depressief plus ADHD, inclusief perioden van zelfbeschadiging. Hij stort zich nu op de Transcendente Meditatie en de Hare Krishna mantra. In juli 2012 zijn jullie officieel gescheiden. Je speelde een Smurfin in de film 'The Smurfs' en je trad op in Rio de Janeiro met je vriendin Rihanna, Claudia Leitte en Elton John. Je kleedt je graag extravagant met fruitvormige onderdelen, met name een watermeloen. Vroeger vond je je borsten te groot en wilde je ze laten verkleinen, maar dat heb je gelukkig niet gedaan. Hopelijk werkt je popleven bevrijdend en val je niet terug in de oude groef van je beknelde, veeleisende, bedompte, vergalde, onderdrukkende, geinstrueerde jeugd.

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 juli 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

3.0 met 5 stemmen 478



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)