Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Zingende engel in nederige gedaante

(voor Dolores Mary Eileen O'Riordan (6 september 1971))

Je bent geboren en opgegroeid op het platteland van Ballybricken, vlakbij Limerick City, wat langs de rivier de Shannon ligt. Je vader heet Terence en je moeder heet Eileen. Je bent de jongste van zeven kinderen en je bent rooms-katholiek opgevoed. Je ouders waren arme boeren en je vader zat vanwege een motorongeluk in een rolstoel en hij kon niet meer werken. Je moeder deed her en der huishoudelijke klussen en ze werkte 's nachts in een fabriek, terwijl je oudere zus Eileen ook werkte om het gezin te voeden. Op je vijfde werd je passie voor muziek gewekt door de missen in het golvende Gregoriaans. Je speelde op het kerkorgel en je speelde piano. Je mocht niet naar de disco's en ook geen make-up gebruiken. Na de lagere school in Caherelly ging je naar de Laurel Hill Coláiste FCJ in Limerick, een roomse middelbare school voor meisjes. Het is een kleine school, maar van academisch niveau. Het schoolkoor won vele prijzen en de dichteres Nuala Ní Dhomhnaill (1952, Lancashire) is ook een oud-leerlinge. Detail: Nuala spreekt vloeiend Nederlands. Op je zeventiende leerde je gitaar spelen en op je achttiende reageerde je op de broers Noel en Mike Hogan van 'The Cranberry Saw Us', die een nieuwe zangeres zochten. Zij en Fergal Lawler, de drummer, lachten je eerst uit om je roze uiterlijk, maar tijdens de auditie bonden ze danig in. Ze namen je meteen aan en jij veranderde de bandnaam in 'The Cranberries'. Je was van huis weggelopen en je leed aan anorexia nervosa en zware depressies, terwijl je amper te eten had. Je woonde in Limerick en je eerste hit was 'Linger', over je eerste, serieuze kus. Op je twee-en-twintigste verscheen je debuutalbum 'Everybody Else Doing It, So Why Can't We?', wat in Engeland op één stond. Je kapsels waren kort en in verschillende kleuren. Je trad meestal op met blote voeten, wat beter aardt. In 1994 verscheen 'No Need to Argue', wat 17 miljoen keer verkocht is en het was het meest succesvolle album. De megahit 'Zombie' gaat over de IRA-aanslagen in 1993 en in 'Yeats's Grave' citeer je één van zijn gedichten. Op je drie-en-twintigste ben je in Tipperary getrouwd met de tien jaar oudere Canadees Don Burton, de ex-tourmanager van Duran Duran. Op 23 november werd jullie eerste kind Tayler Baxter geboren. In 1996 verscheen 'To the Faithful Departed', ter nagedachtenis aan Denny Cordell, de platenproducer, die je contract bij Island Records tekende. En ter nagedachtenis aan je opa Joe. Het bevat de hits 'Salvation' (een anti-drugs song)en 'When You're Gone'. Daarna moest je serieus bijkomen van stress en overspannenheid. In 1998 kocht je in Kilmalloch een stoeterij van 150 hectare, genaamd 'Riversfield Stud', waar je tot 2004 woonde. In 1999 verscheen 'Bury the Hatchet', met een prachtige hoesomslag van Storm Thorgerson (1944, Potters Bar). In 2001 werd jullie Molly Leigh geboren en vier jaar later Dakota Rain. Je hebt ook een stiefzoon Donny. In 2001 verscheen 'Wake Up and Smell the Coffee'. Er verscheen nog een album met de grootste hits en in 2003 was er een grote pauze tot de reünie in 2009 in de vorm van een wereldtournee. Je woonde in Howth (voorstad van Dublin) en in een blokhut in de bossen van Buckhorn, Ontario, Canada. In 2007 verscheen je solo-debuutalbum 'Are You Listening?', met 'Ordinary Day' en 'When We Were Young'. Je werkte samen met Zucchero, de componist Angelo Badalamenti, het trance-duo Jam & Spoon en de regisseurs Adam Sandler en David Grieco. Bij de laatste in zijn film 'Secrets of Love', waarin je de zangeres Sarah Blissett (1745 - 1788) speelt, die op mysterieuze wijze is vermoord. In 2009 verscheen je tweede solo-album 'No Baggage' en sinds datzelfde jaar woon je permanent in je boshuis te Canada. Je gaat niet meer naar de kerk, maar je bent nog wel een christin en ooit ontmoette je in Vaticaanstad paus Johannes Paulus de Tweede. Je vindt knoflook het lekkerste wat er is en je gelooft steevast in de karmische wetten. Ook kom je na dit leven graag als engel terug, maar de titel van deze beschouwing is mijn antwoord daarop, al kun je het natuurlijk altijd herhalen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 juli 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

2.1 met 7 stemmen 126



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)