Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Rebelse amazone

(voor Avril Ramona Lavigne (27 september 1984))

Je bent geboren in Belleville, Ontario, Canada. Je vader heet Jean-Claude en hij noemde je naar de maand april. Op je tweede zong je al met je moeder Judith-Rosanne Loshaw liedjes in de kerk, ook 'Jesus Loves Me'. Je oudere broer heet Matthew en je jongere zus heet Michelle. Zij plaagden je vaak, wanneer je zong. Als je jezelf in slaap wilde zingen, bonkte Matthew hard tegen de muur. Op je vijfde verhuisde je Napance, waar je soms uit de klas getrapt werd, omdat je jezelf misdroeg. Je ouders waren nogal conservatief en dat botste meer en meer met jou. Toch hebben ze je zangtalent wel aangemoedigd en verbouwde je vader de kelder tot een ware muziekstudio. Op je veertiende deed je mee aan karaoke-sessies en je zong songs van Garth Brooks (1962, Tulsa), The Dixie Chicks en Shania Twain. Je eerste, zelfgeschreven lied was 'Can't Stop Thinking About You'. Je won een radiowedstrijd, waardoor je samen met Shania Twain een lied mocht zingen. Je mocht meezingen op twee albums van Stephen MEDD en op je vijftiende werd je ontdekt door de manager Cliff Fabri. Je kwam in contact met de producer/songwriter Peter Zizzo (1966, New York) en je kreeg een contract bij Arista Records. Op je zeventiende raakte je bevriend met Deryck Whibley (1980, Scarborough), met wie je op je negentiende een liefdesrelatie begon. In 2002 verscheen je debuutalbum 'Let Go', wat op één stond in Australië, Canada en Engeland. Het verkocht wereldwijd meer dan zestien miljoen exemplaren en de eerste hit was 'Complicated' en daarna volgden 'Sk8er Boi', 'I'm With You' en 'Losing Grip'. Je won vier Juno Awards en een World Music Award en je stond op de covers van 'Rolling Stone' en 'Maxim'. In 2004 verscheen je album 'Under My Skin', grotendeels samen geschreven met de zangeres Chantal Kreirazuk (1973, Winnipeg). Haar man Raine Maida was mede-producer. Je begon de Bonez Tour, die tot 2005 duurde. Het album stond in vele landen op één en de eerste single was 'Don't Tell Me', gevolgd door 'My Happy Ending', 'Nobody's Home' en 'He Wasn't'. Het won drie Juno Awards en twee World Music Awards. Deryck nam je mee naar Venetië, waar hij je ten huwelijk vroeg en in 2006 ben je met hem getrouwd in een landgoed te Montecito en je jurk was ontworpen door Vera Wang Ellen (1949, New York), een Chinese couturier. In 2007 verscheen 'The Best Damn Thing', met als eerste single 'Girlfriend', wat wereldwijd een groot succes was en je nam het zelfs op in het Japans, Portugees, Mandarijn, Duits, Spaans, Frans en Italiaans. Het is me een raadsel hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Daarna volgde 'When You're Gone' en 'Hot'. Je won er twee World Music Awards bij en twee MTV Europe Music Awards. In 2008 deed je The Best Damn Tour, waarbij je bijna Maleisië misliep, omdat een islamitische zwartekousenpartij vond dat je 'te sexy' beweegt, maar de regering had ingestemd. In 2009 wilde je scheiden van Deryck, wat eind 2010 geklaard is, vanwege onverzoenlijke verschillen. Je hebt hem van de cocaïne af willen helpen, want je haat drugs. Je hebt 'FUCK' als tatoeage op je ribbenkast en de naam 'Brody' onder je rechterborst, die tot begin 2012 je vriend was. Je bent beticht van plagiaat en valse claiming van songteksten, maar dat overwon je allemaal. In 2011 verscheen 'Goodbye Lullaby', met als eerste single 'What the Hell', gevolgd door 'Smile' en 'Wish You Were Here', waarin je vele malen vloekt, dreigt en tiert op fenomenale wijze. Je eigen parfum 'Black Star' kwam op de markt, met roze hibiscus, zwarte pruim en pure chocolade. Daarna kwam 'Forbidden Rose', met rode appel, wijnperzik, zwarte peper, lotusbloem, heliotroop, sandelhout en vanille. En 'Wild Rose', met mandarijn, grapefruit, pruim, oranje bloesem, orchidee, musk, frangipani, sandelhout en crème brûlee. Je begon The Black Star Tour, die tot februari 2012 duurde. Je vijfde album is in de maak en grotendeeld al klaar. Je voorbeelden zijn Janis Joplin en Courtney Love, de weduwe van Kurt Cobain. Ian McKellen typeert je als 'de gewonde ziel van een dichter en de explosieve strijdlust van een Canadese'. In de film 'The Flock' speel je naast Richard Gere en je speelde in 'Over the Hedge' en 'Fast Food Nation'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 5 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: idool

1.0 met 3 stemmen 80



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)